Waarom wordt er geen inhalatieanesthesie meer gebruikt bij tieners en volwassenen?

De kans is groot dat ik binnenkort weer eens mag worden geopereerd voor het verwijderen van mijn neus- en keelamandelen. Het valt mij op dat er geen inhalatieanesthesie meer wordt gebruikt voor tieners en volwassenen (inhalatieanestheticum voor korte roesjes lijken mij veel handiger en sneller werken dan vloeistoffen). Het verliezen van het bewustzijn kost teveel tijd, terwijl de patiënt tegen het onaangename narcosegas vecht, zeggen de anesthesiologen. Maar als de concentratie van het gas wordt verhoogd, ligt de patient toch nog snel onder zeil, neem ik aan. Mijn vraag is: wat is de echte reden waarom er geen inhalatieanesthesie meer wordt gebruikt voor tieners en volwassenen?
Hangt er een bepaald risico aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
ronron1212
10 jaar geleden
Bij een operatie heb je de kans niet een om drie tellen terug te tellen of je bent al weg.

Het beste antwoord

Volwassenen worden zelden nog met dampvormige anesthetica (het kapje) in slaap gemaakt. Dit heeft maken met het feit dat een volwassene veel groter en zwaarder is dan een kind. De volwassene heeft veel meer massa (lichaams-inhoud) dan een kind. Dat betekent weer dat het veel langer duurt voordat een volwassene met behulp van inhalatieanesthesie onder narcose is. Bij volwassenen wordt de inleiding verricht met behulp van intraveneuze anesthetica, welke via het infuus worden toegediend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze methode is nog wel steeds in gebruik voornamelijk bij kinderen:
De anesthesiemiddelen kunnen intraveneus (in de aderen) worden ingespoten of ingeademd worden (inhalatie). Ook wordt regelmatig een combinatie van deze toedieningsvormen toegepast.
Er zijn verschillende methoden om een patiënt in slaap te brengen. Volwassenen krijgen vaak eerst een slaapmiddel in een ader toegediend. Daarna kan de narcose onderhouden worden door een combinatie van anesthesiemiddel (dat de patiënt inademt) en pijnstillers (die ‘intraveneus’ oftewel in de aderen worden toegediend).

Kleine kinderen worden vaak onder narcose gebracht door het kind een anesthesiegas in te laten inademen via een kapje.

Toegevoegd na 4 minuten:
Om de patiënt in slaap te brengen kan van verschillende methoden gebruik worden gemaakt. Bij volwassenen wordt de narcose vaak 'ingeleid' door het geven van een intraveneuze dosis van een anestheticum zoals pentothal of propofol, waarna voor het onderhouden van de narcose een inhalatie-anestheticum (dampvormig) kan worden gebruikt gecombineerd met analgetica. Bij kleine kinderen wordt de narcose bijna altijd 'ingeleid' door het laten inademen van een dampvormig-mengsel via een 'kapje'. Men gebruikt hiervoor dampvormige anesthetica.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar waarom wordt inhalatieanesthesie dan nog wel gebruikt bij kleine kinderen, en niet bij volwassenen?