Is deadliften een goede oefeningen bij lage rugklachten?

Beste mensen,

in september 2010 had ik een nekletsel opgelopen tijdens het voetballen. Ik werd niet geopereerd maar heb heel lang moeten revalideren. Gelukkig geen nekpijn meer maar ik kamp nu al een tijdje (ongeveer 9 maanden) met een lage rugpijn (die in het begin uitstraalde naar mijn linkerbeen, vooral kuit, maar nu straalt het gelukkig niet meer uit);

Hiervoor heb ik een MRI/NMR scan gehad van de lumbale wervelzuil en bij het besluit van het protocol stond het volgende:

Schheuermann sequelen dorso lumbale overgang.
Discopathie L5-S1 en in mindere mate L3-L4 en L5.
Bilaterale spondylolyse L5 met anterolisthesis graad-I.
Geen hernia. Vernauwing neurale formina L5-S1.

P.S.: ik krijg regelmatig het advies van bodybuilders om lage rugklachten (rugpijn) aan te pakken (te genezen) door te deadliften (oefeningen, zie weblink hieronder)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Deadlift

Wat denken jullie hiervan?

Is deze oefening echt wel een wonder-oefening (op termijn tenminste) voor de rug?

Of is het een gevaarlijke/slechte oefening in mijn geval?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Met de rugklachten die je beschrijft incl. het MRI onderzoek lijkt me de deadlift in eerste instantie geen verstandige oefening. Je traint namelijk je grote rugspieren en laat de kleine spieren ongemoeid. Als je eerst de stabiliteit en coördinatie traint van je rug en dan doorgaat naar kracht en uithoudingsvermogen heb je een betere basis. Je zou hiervoor naar een fysio kunnen gaan (verwijzing niet nodig). Die heeft misschien ook nog wat tips voor andere dagelijkse dingen waar je tegen aan loopt.

Volgens mij kun je beter niet gaan deadliften. Het lijkt eenvoudig, maar bij het deadliften dien je goede techniek te gebruiken, die minder makkelijk is dan het op het eerste gezicht lijkt. Als je het ook maar een klein beetje verkeerd doet is de kans op blessures groot. Zeker op blessures aan de onderrug. Mocht je het toch willen doen, doe het dan met professionele begeleiding, en in den beginne het liefste met een zeer laag gewicht aan de halterstang. Toegevoegd na 8 minuten: Wat je beter kunt doen: a) korte maar stevige wandelingen. Flink doorlopen dus, en uiteraard op goede wandelschoenen. b) zwemmen in warm water. c) Grondoefeningen, zoals bijvoorbeeld in onderstaande link. http://www.praktijkschouten.nl/joomla/images/stories/Oefeningen_lage_rugklachten.pdf

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100