Wat is nou eigenlijk de reden dat jonge kinderen graag een sticker verdienen? Waarom is dit zo populair bij ze?

Ik hoor ze nooit over leuke ansichtkaartjes met leuke dieren erop, maar altijd zijn het de stickers die ze leuk vinden? Hoe komt dat nou eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is maar nét wat je als beloning in het vooruitzicht stelt. Is het een stikker, dan doen ze er alles voor om een stikker te verdienen maar als er stempels te verdienen zijn dan maak je ze ook blij met een stempelschriftje.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dat is zeker waar. +

Andere antwoorden (6)

Kinderen houden van lichaamsversiering; geen kind dat niet stralend wegloopt bij de schminktafel. Doordat het op het lichaam aangebracht wordt, ziet iedereen hoe goed hij of zij wel niet is.
Toch denk ik dat je een kind niet minder blij maakt met een ansichtkaart, of iets anders wat niet direct als lichaamsversiering aan te merken is. Door de beloning voelt het kind zich speciaal, en of dat nou een ansichtkaart, een sticker, of een voetbal is, dat maakt het kind waarschijnlijk niet heel veel uit. Het gaat uiteindelijk om de speciale aandacht die het kind krijgt, niet zozeer om de beloning zelf.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarnaast wordt een sticker nou eenmaal geassocieerd met een beloning wanneer het kind iets goeds heeft gedaan; een ansichtkaart eerder met bijvoorbeeld een verjaardag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
De stickers zijn hetzelfde als de stempels en de plaatjes die wij 50 jaar geleden kregen.als er nu een of andere actie start dat je weer n soort poezieplaatjes krijgt , dan zijn binnen een paar wekend e kinderen daar weer gek op
anneliez
11 jaar geleden
Toen ik zo'n 52 jaar geleden voor het eerst naar de lagere school ging....
Ik weet uit die tijd nog dat het een persoonlijke beloning was als de juffrouw mijn leitje nakeek en daar 'n complimentje voor gaf omdat ik m'n best had gedaan. Later werden de leitjes met griffel vervangen door schriftjes en moesten we met inkt, kroontjespen en inktlap gaan schrijven.
Met die schriftjes kwamen ook de groene stempeltjes en plaatjes in je schrift die je alleen kreeg als je dat verdiend had. Dat was een geweldige ervaring en stimuleerde je om dat volgende keer weer te krijgen.

Kinderen willen niets liever dan positieve aandacht.
Daarbij helpen stickers of andere kleine beloningen waarmee gestimuleerd wordt dat ze dan nog beter hun best gaan doen.
Aan de andere kant hebben kinderen al heel gauw onrechtvaardigheid daarmee in de gaten en kan het averechts werken als zulke beloningen ook worden gegeven aan kinderen die minder hun best doen.

Overigens kreeg ik vroeger voor rekenen meestal rode foutstrepen... :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is permanent... Een sticker of stempel zit er nog steeds als je een paarweken later terug bladert. Daar waar een ansicht niet vast zit en kwijt kan raken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Uitleg - ?
+
Een ansichtkaart krijg je "zomaar", een sticker is een beloning. Iets waarmee je je onderscheidt van een ander.
Ik mocht vroeger met groen schrijven als beloning. Nu schrijf ik ook nog graag met groen. (Zal wel een soort van trauma zijn ;-). )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, sorry,
Zie je hoe sterk zo-iets inwerkt ?
Kinderen zijn altijd wel blij als ze wat krijgen tenzij een ouder het verziekt door ze te veel te geven!!

maar als je als kind word beloond is het niet perse de sticker het is meer het gebaar dat ze iets goed doen!

Ik ben zelf nog net geen kind meer maar ik kan me alles nog herinneren:p
Bronnen: