Kunnen mensen die lijden aan slaapwandelen, zichzelf in gevaar brengen?

Mijn buurvrouw slaapwandelt regelmatig en trof zichzelf eens buiten aan, zelfs op het achterpaadje achter de tuin.
Wordt je dan op tijd wakker als er gevaar dreigt of kun je b.v. de weg oplopen en onder een auto komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Jazeker:

Ondanks de geopende ogen zijn slaapwandelaars slecht in staat obstakels te omzeilen. Ook zien zij geen gevaar, waardoor ze zomaar door een geopend raam naar buiten kunnen stappen.

http://www.gezondenvitaal.nl/artikel/slaapwandelen-niet-zonder-gevaar

Soms gebeurt het wel eens dat ze door een raam stappen omdat ze denken dat het een deur is, of dat ze een spiegel stukslaan. Of ze stappen 's winters het huis uit en bevriezen wanneer ze buiten verder slapen.

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/167/Slaapproblemen/article/detail/28030/2008/01/01/Is-slaapwandelen-gevaarlijk.dhtml

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/81907-schemertoestand-bewustzijnsdaling.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat je je wel ernstig kan verwonden, gelukkig gebeurd dit niet vaak, ik heb slaapwandelend, enkele jaren geleden, een glazen deur ingetrapt in een hotel, ik werd wakker van het glasgerinkel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jazeker kan je jezelf in gevaar brengen.
ik ben ooit eens halverwege de trap wakker geworden, en vervolgens naar beneden gevallen.
al slaapwandelend heb je geen erg in wat je doet, al verricht je meestal routinehandelingen.
ik kleed me aan, doe lichten aan, zet koffie, en vervolgens word ik wakker, of ik zoek al slaapwandelend mijn mandje weer op, om 's ochtends verbaasd te staan van wat ik nu weer heb uitgespookt.
het is me nooit overkomen, maar ik sluit niet uit dat ik ooit eens naar buiten ga.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rien: waarschijnlijk was je niet van de trap gekukeld als je was blijven slapen!
Heb je al eens een natte dweil voor je bed uitgeprobeerd? Ik heb vroeger geslaapwandeld en dat werkte super: met de blote pootjes op een kouwe natte dweil maakte mij wakker en behoedde me voor vele toestanden 's-nachts.
Rieneke1
11 jaar geleden
heb die trap al slaapwandelend idd meermaals probleemloos genomen.
heb nu gelukkig geen last; het speelt op in tijden van stress.
zo'n dweil is het niet helemaal; niet voor de katjes, maar ook niet voor mij, want ik moet helaas meerdere keren per nacht m'n mandje uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, had een mooie oplossing kúnnen zijn ;-))
Ja, dat kan. Een vriendin van mij heeft een alarm op haar raam zitten, omdat ze tijdens haar slaap wel vaak de neiging krijgt het raam open te doen en er uit te vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja slaapwandelen is gevaarlijk. Ik heb een filmpje bijgevoegd over een zoon die zijn moeder filmt terwijl ze aan het slaapwandelen is. Om maar een idee te geven hoe het is.
My Mom Sleepwalking (Tomato Cage)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan
Zo had ik vroeger een slaap feestje en een van mijn vrienden die al lang lag te slapen (we waren nog met een paar wakker), in ieder geval, die gast begint dus door de kamer te strompelen en loopt vol tegen de deur aan, knalt tegen de grond en blijft slapen :P
Hij werd wakker met hoofdpijn
En omdat we allemaal moet waren hebben we alleen een natte handdoek onder zijn kop gelegd en hebben de moeite niet genomen hem terug te leggen