hoe komt je toch aan kramp in je benen? en hoe kom je er snel vanaf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kramp-doe-eraan.6278
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je

Het beste antwoord

Normaal zijn in de spier niet alle vezels gelijktijdig actief. Terwijl een deel van de
vezels samentrekt "rust" de rest uit. Het "werken" en "rusten" wisselt met een grote
frequentie. Op die manier kan een spier gedurende langere tijd blijven presteren.
Kramp is een plotse, onwillekeurige samentrekking van alle spiervezels van een
spier, meestal tijdens of na intensieve sportbeoefening.

Bij kramp is het belangrijk om de opgetreden reflex te doorbreken zodat de
spiervezels weer in hun normale patroon gaan aanspannen en ontspannen. Het beste
kan je dit bereiken door te proberen de verkrampte spier te rekken. Omdat rekken
bij "teenkramp" niet lukt kan men daar overgaan tot "wrijven en knijpen" om de
reflex te doorbreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je

Andere antwoorden (7)

Hou je been gestrekt en trek met je handen je tenen krachtig richting je neus, dus je voet omhoog scharnieren. Je zet dan rek op je verkrampte kuitspier en dan gaat het over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorzichtig, niet krachtig. Voor je het weet verrek of scheur je een spier. Altijd voorzichtig doen dus.
Melkzuur in je spieren. Hierboven is aangegeven hoe je er vanaf komt. Een oorzaak kan zijn lichamelijke inspanning, maar ook het slikken van statines (tegen een hoog cholesterol gehalte)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke dag een banaan eten (kalium) of een vitamine-bruistablet (met magnesium). Tip van een belgische gynaecoloog. Zwangere vrouwen hebben namelijk vaak last van kramp in hun benen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaande dingen kun je doen. Wat ook wel eens helpt is een warme kruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kan helpen is om meer te bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kramp ontstaat door de vorming van melkzuur. En melkzuur ontstaat doordat er teweinig zuurstof is op de plaats waar de kramp ontstaat.

Er zijn 2 manieren die schijnen te werken om snel van de kramp af te komen.

1. Buig je tenen naar je neus en strek je been goed.
2. Door op de plaats waar je kramp hebt met je handen over heen te wrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms helpt vit B en ook wel eens kinine, de oorzaken kunnen zeer verschillend zijn, van verkneld bloedvat tot een neurologisch probleem.
Warme douche werkt ook nog wel eens.
Vormt het echt een probleem, dan ermee naar de huisarts.