Welke website gebruikt de huisarts voor het opzoeken van medicijnen?

Als ik bij mijn huisarts ben zoekt hij op een website naar informatie over medicijnen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is het farmacotherapeutisch kompas: www.fk.cvz.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De een of andere hersengeamputeerde heeft je antwoord met een min gehonoreerd. Het moet toch ook niet gekker worden... +1 natuurlijk!

Andere antwoorden (1)

Naar deze website: http://www.fk.cvz.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De een of andere hersengeamputeerde heeft je antwoord met een min gehonoreerd. Het moet toch ook niet gekker worden... +1 natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp denk ik wel de reactie van degene die -1 heeft gegeven.
Het farmacotherapeutisch kompas bevat alleen maar vaktaal, wat voor een leek onbegrijpelijk is.
Wil je graag een soortement encyclopedie geschreven in "gewoon mensentaal" dan verwijs ik je naar de schrijver Ivan Wolffers met zijn boek "Medicijnen"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat is de vraag niet, Samuel. De vraag was op welke site huisartsen zoeken als de informatie zoeken over medicatie. Ik zou niet weten welke andere site je daarvoor gebruikt hoor! Volgens mij heb je weinig alternatief: of zelf bladeren in de enorm papierverslindende papieren versie van dat ding (formaat telefoonboek, uiteraard) of je zoekt het online op in de online versie van het kompas. Nu worden er achter elkaar twee antwoorden gegeven die allebei als enige correct zijn, die beide antwoorden krijgen een min, allebei ook zonder motivatie, én zonder dat er een ander antwoord verschijnt. Want ik zou zeggen: als iemand blijkbaar denkt of denkt te weten dat het NIET het FK is, wil ik weten wat het dan wél is. Als dat niet wordt gemeld, ben ik toch geneigd om mee te gaan met Kees en te concluderen dat degene die deze minnen heeft uitgedeeld, gewoon niet weet waar het eigenlijk over gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, Lies en Samuel geven het enig juiste antwoord op een overduidelijke vraag. Meestal haal ik mijn schouders op maar soms kan ik erg boos worden op dergelijk misselijk, achterbaks gedrag en op dat verwerpelijke systeem. Nou ja, het schijnt weer mooi weer te worden vandaag. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou Kees, ga maar lekker naar buiten dan :-) Ik vraag me eigenlijk vooral af wat de réden achter die minnen is. Twee minnen voor beide - correcte - antwoorden, dan moet de minnaar haast écht denken dat het niet correct is. Toch ken ik geen - Nederlandse - huisartsen die een andere site gebruiken hiervoor, dus ik vraag me af wat onze minnaar dan in gedachten heeft voor site..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan natuurlijk ook zijn dat degene die die minnen heeft gegeven jaloers is dat hij/zij ook het antwoord wist, maar te laat is die op te schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef zelf zo goed als nooit een min omdat de meeste antwoorden te goeder trouw worden gegeven. Ik lever liever commentaar waar mogelijk iedereen iets aan heeft. Maar ik kan me inderdaad ergeren aan zo'n anoniem oordeel waarbij ik er nooit of te nimmer achter kom wat de motivatie was want de dader ligt altijd op het kerkhof. Ik kan me ook geen ander medium voorstellen dan het FK. Je vindt razendsnel wat je zoekt, ook allerlei achtergrondinformatie en referentiewaarden. En het werkt inderdaad stukken handiger dan dat lompe boek. Iedereen die jou een beetje kent weet dat je je uitslooft om zinnige antwoorden te geven. Maar goed, ik heb weleens gehoord dat het niet goed voor je gezondheid is om lang boos te blijven. Ik ben dus zojuist terug van een wandeling van dik een uur, dus dat zit wel goed! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja, Samuel, ik denk dat er heel vaak minnen worden uitgedeeld om oneigenlijke redenen. Het gebeurt me niet vaak maar ik heb weleens minnen gekregen op aantoonbaar goede antwoorden kort nadat ik heel ergens anders een meningsverschil had gehad. Daar krijg je de vinger natuurlijk nooit achter. Meestal is dat ook weer snel afgelopen en zie je evenmin die bewuste persoon nog lang actief op GV.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lange wandeling; bloeddruk weer gedaald? Ach, het er is soms geen peil te trekken op die minnen. Ik deel ze zelf zelden uit, een enkele keer als ik vind dat iemands antwoord echt gevaarlijk of extreem dom is. Als iemand overduidelijk niet weet waar hij/zij het over heeft, en het toch doet overkomen alsof dat wél zo is en dan adviezen gaat geven op vrij dwingende toon bijvoorbeeld. Zeker bij medische vragen kan dat ronduit gevaarlijk zijn, en dan geef ik wel eens een min. Verder een enkele keer bij feitelijke informatie die overduidelijk niet klopt en heel ver van de werkelijkheid zit. Maar anders niet, inderdaad reageer ik dan wel eens en vul ik aan of vraag ik om verduidelijking. Er wórden inderdaad wel oneigenlijke minnen uitgedeeld, en dat stoort mij ook wel. Bij het uitdelen van minnen of plussen gaat het - volgens deze site tenminste - om de vraag of een antwoord wel of niet waardevol is. Zelfs een incorrect antwoord of een antwoord dat niet echt een antwoord geeft op de vraag, kan waardevol zijn. Maar als je eens kijkt in bijvoorbeeld de vragen die gerelateerd zijn aan religie, dan krijg ik sterk de indruk dat er vooral duimen worden uitgedeeld die "eens" of "oneens" uitdrukken. Dat is inderdaad jammer. En soms krijg ik een min van iemand die dan zélf niet de juiste informatie blijkt te hebben. Dan geef je wat extra links, of vraag je iemand nog eens goed te lezen, en blijkt dat je gelijk hebt. De min kan dan echter niet meer teruggenomen worden, en volgens mij helpt dat ook niet echt om mensen dan vervolgens hun fout te doen toegeven. Dan heb je immers een onterechte min gegeven, en je eigen incorrecte standpunt volhouden vinden sommigen volgens mij minder lastig. Het zou de gebruikers van de site dan ook sieren wat meer op hun handen te zitten en vaker verduidelijking te vragen in plaats van direct minnen uit te delen. Maar goed: uiteindelijk gaat het om virtuele plus- en minpunten. Tja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn bloeddruk meet ik niet vaak en al helemaal niet als ik boos ben. Doe ik bij anderen ook niet omdat ik dan zeker weet dat ie te hoog is. Maar een stuk lopen of fietsen werkt bij mij altijd erg goed op mijn stemming. Soit, de positieve ervaringen op GV hebben voor mij nog dik de overhand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was niet letterlijk bedoeld, Kees. Maar de positieve effecten van wandelen op de gezondheid zijn natuurlijk goed gedocumenteerd. Kijk maar naar mij: ik wandel nooit, en zit in een rolstoel. O wacht, misschien is die correlatie toch anders? :-P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee joh, begreep ik ook wel! Maar soms vergeet ik emoticons te positioneren omdat ik denk dat mijn gesprekspartner over buitenzintuiglijke gaven beschikt om mijn hersenkronkels te begrijpen. Je stelt me op dat vlak niet eens teleur, eerlijk gezegd. Niettemin ben ik blij dat ik het deze keer even bij mezelf gelaten had. ! Ik wist overigens niet dat jij rolstoelend door het leven ging. Dan is een stuk fietsen of wandelen moeilijk, zo niet onmogelijk, afhankelijk van de aard van je beperkingen. Hoe kom jij aan voldoende beweging?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kom niet aan voldoende beweging, vrees ik. Zelfs de sportadviseur vanuit het revalidatiecentrum komt momenteel niet verder dan mogelijkheden als "rolstoeldansen in de elektrische rolstoel", en andere dingen die ik persoonlijk niet erg als sport ervaar. Ik heb nu mijn zinnen gezet op dit geval: http://www.pomnijmegen.nl/index.php?mact=ItemAdmin,cntnt01,FE_showitemdetails,0&cntnt01itemid=223&cntnt01categoryid=33&cntnt01pagealias=117&cntnt01returnid=117 (de aankoppelvariant) waarbij met wat creatief talent van de adviseur het stuur zelfs met slechts één vrij beperkte hand te sturen was. Alleen de benodigde 8000nogwat euro leg ik niet zomaar even op tafel aangezien ik ook al jarenlang spaar voor een aangepaste auto. Vooralsnog kom ik qua beweging dus niet heel veel verder dan fysio-oefeningen, binnenshuis proberen zoveel mogelijk de handbewogen rolstoel te gebruiken en het trampolinespringen dat ik graag doe in lucide dromen. Alleen zal dat laatste wel weer niet echt meetellen ;-).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zo beperkt bent dan wordt het moeilijk, in ieder geval om actief te bewegen. Passief kan natuurlijk wel maar dat gaat ook niet zomaar, zonder uit de kluiten gewassen hulpmiddelen. Ik kan me wel voorstellen dat de auto voorrang heeft want het OV zal jou ook niet zo gek veel te bieden hebben. En nee, inderdaad, salto's op de trampoline lijken me levensgevaarlijk met een rolstoel. ;-) Maar ik hoop toch ook voor je dat die Berkelbike binnen afzienbare tijd binnen handbereik komt. Ik mag toch hopelijk aannemen dat je niet alles uit eigen middelen moet ophoesten? Een krantenwijk is er natuurlijk ook niet bij om het proces te bespoedigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lang verhaal Kees, lang verhaal. Met OV kan ik niet, werken is financieel nadelig (maar gelukkig voordelig voor heel veel andere dingen) en ik heb steeds korte contracten gehad waardoor het voor het UWV niet aantrekkelijk is om te investeren in mobiliteit. Ik vind dat zelf echter wél heel belangrijk, dus hoop binnenkort mijn rijbewijs te halen. Dan ben ik van de peperdure aangepaste rijlessen af, en kan ik weer verder sparen voor de autoaanpassingen. Geld voor gedeeltelijk aangepaste rolstoelbus heb ik wel bij elkaar gespaard inmiddels, maar de aanpassingen die ik nodig heb bij het rijden zijn ongeveer twee keer zo duur als de auto die daarvoor nodig is. Voor de easylegs van Berkelbike heb ik nog het idee om bij de WMO een aanvraag te doen als sportvoorziening, maar dat geef ik weinig kans. Heeft te maken met een adviserend arts die ooit in een rapport geschreven heeft dat het gebruik van de handbewogen rolstoel in mijn geval gecontraïndiceerd zou zijn, en dat ik dus altijd (ook binnenshuis) van mijn elektrische rolstoel gebruik zou moeten maken. Dit heeft tot gevolg dat de gemeente geen aanpassingen aan mijn handbewogen stoel meer wil vergoeden, en aangezien inmiddels de rechter de gemeente in het gelijk gesteld heeft, komt het er inderdaad op neer dat ik hulpmiddelen waarmee ik wat meer in beweging ben of kan zijn, zelf moet betalen. Die arts vond het onverantwoord zoals ik mijn handbewogen stoel voortbewoog, en ik krijg ze niet aan het verstand gepeuterd dat helemaal niet meer bewegen en passief de hele dag in de elektrische rolstoel gaan zitten (terwijl ik mijn handbewogen stoel wel - zij het beperkt - kán voortbewegen) pas écht desastreuze gevolgen zal hebben. Klein meningsverschil, maar het heeft wel grote gevolgen. Mijn handbewogen stoel zou ik veel meer en effectiever kunnen gebruiken met een paar aanpassingen, die de gemeente niet vergoed en die ik niet zelf mag laten doen omdat ik hem in bruikleen heb. Ik zei al dat het een lang verhaal was, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste website voor medicijnen informatie in 'mensentaal' is de website van de KNMP die ook nog eens redelijk goed bijgehouden wordt wat betreft updates en zo. En er is de mogelijkheid om apothekers een vraag te stellen! http://www.apotheek.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeker een heel verhaal, Lies, maar zeker niet te lang om te lezen, al reageerde ik niet meteen. Ik vind het goed om te weten dat gehandicapten voorzieningen niet zomaar krijgen en er vaak zelf ook nog flink voor moeten dokken. Goed, ik zit er in het medische wereldje wat dichterbij, dus ik weet ook maar al te goed wat voor gevolgen het oordeel van een eigenwijze arts kan hebben. Leer verdikkeme eens een dialoog met de mensen aan te gaan die afhankelijk zijn van jouw adviezen, denk ik dan. Helemaal met je eens dat in beweging blijven in 99,99% van de gevallen beter is dan nietsdoen, hoewel de manier waarop natuurlijk wel van belang is. Eigenlijk zou je een stap terug tegen die arts van dat 'foute' oordeel in beroep moeten gaan. Ik vind het tenen krullend dat die actie zulke vergaande repercussies heeft. Heb je geen revalidatiearts die je hierin mee kunt krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@schildklier: helemaal juist als aanvulling maar de vraag kan ik me wel voorstellen. Een andere aanvulling is dat de huisarts het juiste middel meestal wel weet maar de dosering, interacties en contra-indicaties nog even wil doornemen. Het voordeel van die website is dat die altijd up-to-date is. Zo zag ik niet zo lang geleden dat bepaalde middelen wel gegeven mogen worden aan zwangeren en zogenden terwijl dat jarenlang een contra-indicatie was.