Hoe kan ik zo goed mogelijk afspraken maken met mijn omgeving voor hulp na mijn operatie?

Ik word binnenkort geopereerd. Het wordt een zware operatie.
Nadien heb ik een maand ziekenverlof. Ik wil dit zo goed mogelijk voorbereiden.
Wat ik graag zou hebben is dat ik in de eerste weken niet alleen ben.
Maar daar gaan we dan : mijn dochter heeft dan net een nieuwe baan en wil ook in die periode een huis zoeken, de vriendin van mijn dochter (die ik ook goed ken natuurlijk) heeft een kindje en kan ook niet altijd uiteraard en mijn vriend woont in een andere stad waar hij vogels, vissen en familie moet verzorgen. Vrienden zijn wel bereid om iets te doen, maar die hebben ook hun eigen gezin dus die kunnen moeilijk 's nachts in mijn huis blijven slapen bv.
Dus ik wil zo weinig mogelijk tot last zijn maar aan de andere kant weet ik uit ervaring dat ik de eerste weken niet veel zal kunnen doen. Poetshulp werd gevraagd, maaltijden zal ook wel lukken om te laten brengen, verpleging aan huis idem dito. en ik zal zeker ook genoeg bezoek krijgen.
Maar ik heb ook nood aan andere steun, mensen die er even voor me zijn. Ik ken mezelf en weet dat ik de eerste weken wat bang zal zijn, en niet graag alleen ben. Vooral niet 's avonds en 's nachts, als het moeilijker is om een dokter te bereiken.
Hoe organiseer ik het best (op praktisch vlak bedoel ik) dat ik steun krijg en toch niet teveel op anderen "leun"?

Toegevoegd na 2 dagen:
bedankt iedereen, ik kan onmogelijk een "beste antwoord" kiezen uit drie evenwaardige antwoorden...

Weet jij het antwoord?

/2500

Heel simpel. Trek voor een maand bij je vriend in. Zorg dat je alles hebt wat je nodig hebt en ga naar die andere stad. Ook daar kun je nog steeds ander bezoek ontvangen ;) Veel sterkte iig tijdens en na de operatie.

Duidelijk zijn. Stuur een mail rond (gebruik de bcc functie zodat niet iedereen elkaars mailadressen ziet) naar iedereen die je kent en vertrouwt. Vertel ze precies wat je hier zeg (ik ken mezelf en ik weet dat...) en vraag ze om hulp. Mensen zijn best bereid om je te helpen maar je moet het wel vragen, mensen zijn bang om iets aan te bieden wat je niet wilt. Wees duidelijk, zeg dat je wilt dat er iemand bij je slaapt en of mensen dat om de beurt een nachtje willen doen. Vraag ook of ze zelf hun spullen daarvoor mee willen nemen anders moet jij de was weer doen. Zorg dat er dan ook wel een bed en matras is zodat ze alleen hoeslakens, kussen en dekbed/slaapzak mee hoeven te nemen. Vraag of diegene dan bij jou kan eten 's avonds. Ik vind wel dat je dochter zeker de weekenden moet komen en ze kan best wel even een paar weekjes wachten met daadwerkelijk huisbezoekjes doen hoelang heb jij niet voor haar gezorgd? Probeer dus een schema te maken met wie er wanneer kan. Sterkte!

ook ik onderga eerdaags een ingrijpende operatie waardoor ik 2 maanden niet voor mezelf kan zorgen en 4 maanden uit het arbeidsproces ben. dus ook ik ben druk aan het voorbereiden om vooral na de operatie alles goed geregeld te hebben. Mijn verzekering dekt de onkosten van een zorghotel. informeer bij jouw verzekering of, welk zorghotel en hoelang zij dit vergoeden. wellicht is dit voor een paar weken een oplossing en dan ben je meteen niet zo afhankelijk van een aantal mensen. Mijn verzekering dekt een aantal zorghotels en hier heb ik een keus uitgemaakt en laat mij 4 weken in een zorghotel verzorgen zodat de omgeving en ikzelf niet extra belast worden. Nadeel is wel dat niet overal zorghotels zijn, er is wel vaak een reisafstand. voor je omgeving is het alleen een ziekenbezoek afleggen en in het hotel ben je met meerdere lotgenoten en is er altijd iemand om je heen. Er zijn altijd mensen die je 'snachts kunt bereilken telefonische hulpddienst en tegenwoordig ook de medische hulpposten. Als je ongerust bent kun je hun altijd bellen. succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100