Wat kan ik doen tegen een 'ochtendbek'?

's Ochtends als ik wakker word heb ik altijd heel veel slijm in m'n mond en een vieze smaak. Ook voelt m'n tong vies aan.

Hoe kom ik hiervan af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een vieze geur na het slapen is heel normaal. 8 op de 10 mensen heeft hier last van. Dit kan door verschillende oorzaken komen;
Door de mindere speekselproduktie tijdens de nacht. Dit verdwijnt meestal na het drinken van een glas water of wat fruitsap. Ook het poetsen van de tanden voor het slapengaan vermindert de kans op een slechte ochtendadem.
Ook bepaalde eetgewoonten (knoflook, uien, bepaalde kruiden…)
Roken en het nuttigen van alcohol.
Ook andere factoren zoals een meer dan normaal ruwe tong, kunnen zorgen voor meer plaatsen waar de bacteriën kunnen uitgroeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Tandenpoetsen 's ochtends (;

En daarnaast ook 's avonds poetsen, flossen, spoelen enz. Maar je komt er niet helemaal vanaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even je mond spoelen en eventueel iets eten en drinken en het is weer weg.
Als het hardnekkig is en je tong blijft vies voelen, ook na het poetsen van tanden en tong, kun je een tongschraper gebruiken. Een krabbertje dat je over je tong haalt en dat alle aanslag meetrekt. Het is even wennen, maar wel effectief. Ik gebruik dat ding na het eten van een knoflookrijke maaltijd.
Deze tongschrapers zijn te koop bij iedere drogist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Adem je niet door je neus 's nachts.
Dat kan een reden zijn.
Dan even laten nakijken waarom dat zo is. eventueel een bitje 's nachts indoen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook een bitje krijgen voor het snurken. (KNO Arts of Tandarts.)
Je zou eens kunnen proberen om telkens na het poetsen je tong schoon te maken met een tongschraper of je tong te poetsen met je ( losse) borstel.
Vooral achter op de tong zitten veel bacteriën, deze veroorzaken de vieze lucht in je mond.
Ook flossen zou een uitkomst zijn, de etensresten zitten tussen je tanden en geven een 'rottingslucht' na verloop van tijd.
Ruik maar eens aan je flostouwtje als je nooit of niet regelmatig flost :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om hiervan af te komen moet je er voor zorgen dat sommige dingen niet ontstaan die je deze 'ochtendbek' kunnen bezorgen. Begin bij een goede gebidsreiniging!
Na het eten je tanden en kiezen flossen en poetsen. En bij het poetsen bedoel ik ook je tong (voorzichtig) poetsen.
Voor het slapen gaan wederom flossen, poetsen en mondwater gebruiken om te reinigen en te gorgelen. Je zou ook een oplossing van Kamillosan kunnen gebruiken.
Het meest verstandig lijkt mij om contact op te nemen met een mondhygienist(e) als de klachten blijven voortduren. Ook kan je maag een oorzaak zijn voor de vieze smaak in je mond. Dit moet je dan door een arts laten beoordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat je snachts minder speeksel in je mond hebt, heb je smorgens een smerige smaak in je mond. Peots je tanden voor je naar bed gaat en spoel ze niet na. Iets anders zit er niet op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je mond dicht slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of helemaal niet gaan slapen hahaha iedereen heeft s'morgens een onaangename smaak/geur niemand ruikt dan naar rozen.ook naar alle tips hierboven zal je ruiken mischieniets minder maar ruiken doe je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens met elmex tandpasta je tanden te poetsen.
Dat heeft bij mij geholpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tanden poetsen voor je naar bed gaat, en een mondspoeling nemen.
daarnaast ook sóchtens als je opstaat.

en mocht het echt ergelijk zijn ga eens langs de tandarts een nare mondlucht komt ook vaak van een gaatje in je tand ect.