Roomboter is een natuurlijk, onbewerkt natuurproduct (mechanisch vervaardigd en niet chemisch, zoals halvarine en margarine) en daarom gezonder. Bovendien bevatten margarine en halvarine peroxides die ongezond zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er zitten wel meer calorieën in roomboter. Maar als je gezond eet, is dat geen probleem.

Toegevoegd na 10 minuten:
GGG
Gezond, Gematigd, Gevarieerd.
Als je hieraan houdt, hoef je je geen zorgen te maken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Snuffel
14 jaar geleden
tnx!

Andere antwoorden (10)

Roomboter is veel gezonder als je de voedingsstoffen bekijkt en zwaarder wil worden...

Margarine is het gezondst als je op gewicht wil blijven...

En halvarine is het gezondst als je wil afvallen...

Jij vraagt niet specifiek, daarom MOET ik 3 antwoorden geven, zoek het juiste antwoord er maar uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verschilt van persoon tot persoon.

"Voor mensen die niet te dik zijn en in hun voeding verder weinig verzadigde vetten eten, kan het een bewuste keuze zijn om met mate voor roomboter te kiezen. Roomboter is weliswaar vetter dan halvarine en bevat meer verzadigd vet, maar het is wel een natuurlijker product dan margarine uit een wikkel.

Halvarine bevat ca. 35-40% vet. De verhouding tussen verzadigd vet en de verschillende onverzadigde vetten verschilt per halvarine.

'Dieet' margarine en 'dieet' halvarine bevatten evenveel vet als 'gewone' margarine en halvarine. Het woord 'dieet' betekent hier dat het product in een bepaald dieet past. Kijk dus op de verpakking goed om welk dieet het gaat, want misschien is dit voor u helemaal niet van toepassing of niet nodig".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roomboter bevat dierlijk en dus verzadigd vet, en is daarom voor maar weinig mensen de eerste 'keus' als het op gezonde voeding (althans, gezond voor onze hedendaagse nogal sedentaire levenswijze) gaat. Wel bevat het vitamine A en D, maar die worden in kunstboter (margarine en halvarine) ook toegevoegd.
In ieder geval is boter - en dan bij voorkeur halvarine of dieethalvarine - altijd een betere keuze, op brood, dan géén boter. Om in te bakken kun je beter volledig vloeibare olie of half olie half boter (vloeibaar bak- en braadproduct) gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom is boter of margarine op brood volgens jou beter dan geen? Nederlanders krijgen toch al veel teveel vetten binnen?
amc
14 jaar geleden
Fynnya@; Marleen heeft hier gelijk in, omdat de waardevolle stoffen, de vitamines, van het brood door toevoeging van vet (boter) pas gaan werken.
amc
14 jaar geleden
Van mij een 1+, want je hebt helemaal gelijk Marleen.
Roomboter is het gezondste.
Als jouw lichaam gemaakt is om allerlei kunstmatige toevoegingen te verwerken dat kies je voor de surrogaatversies. Denk aan geur,kleur en smaakstoffen, verdikkingsmiddel en conserveringsmiddelen.
Volgens mij kun je beter puur natuur eten, alles met mate en genoeg blijven bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Margarine heeft toegevoegde vitamine D, wat het gezonder maakt dan roomboter. Als je normaal gezond en gevarieerd eet en genoeg buiten komt, krijg je genoeg vitamine D binnen en maakt je lichaam het zelf aan, maar als je niet al te gezond eet is het beter om margarine op je brood te smeren zodat je in elk geval genoeg vit. D binnen krijgt.

Verder bevat margarine meervoudig onverzadigde vetzuren die gezonder zijn dan de verzadigde vetzuren uit echte boter, maar een gezond lichaam heeft echt geen last van wat verzadigde vetzuren. Je moet alleen zorgen dat je er niet te veel van binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Halvarine /margarine is magerder en dus minder vetten dan in roomboter .Minder vetten is altijd beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Je moet ook bekijken wat er nog meer voor stoffen in zitten. Dan wint roomboter qua gezond-zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoort echt niet bij een Goed cholesterol dieet minder kans op hart- en vaatziekten! Dus wat is dan beter??
Dat ligt hem aan de persoon zelf.
Voor een anorexiapatient, mensen die op moeten knappen
en andere mensen die verzwakt/te licht zijn, zou ik roomboter nemen.
De andere groep zou ik halvarine (dieethalvarine) adviseren, HDL cholesterol is daarin meer aanwezig en ander stoffen zoals in vet oplosbare vitamine (vit d enz.)
worden daaraan toegevoegd.
Dus heeft bieder boterachtig product zijn eigen voordelen en is deze vraag moeilijk algemeen te beantwoorden.
Als het nu om mensen uit de USA gaat , is het antwoord eenduidiger te geven.
Voor hen zou je vetloze en joulesarme(caloriearme)
smeermiddelen moeten bedenken.
Ik heb mijn mannekes en ondervoede pleegkinderen op roomboter gezet.
Ze zijn nu kerngezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets is gezond of ongezond. zoalsn je het neemt met mate...
Dingen die je moet voorkomen, omdat je erop kn reageren met je gezondheid als je iets te onmatig bent:
Verzadigde vetten,
Transvet (vaak genoemd als Hydro... vet)

Wat hierboven iemand suggereert, dat je dat kunstmatige 'spread' zou kunnen gebruiken, daarop is het antwoord NIET doen: je hebt vet of olie nodig om vitamines etc via jouw darmkanaal op te nemen, maar die stoffen moeten dan wel zijn opgelost in vet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Halvarine,
Minder ongezonde vetten, gezonde vetten meer aanwezig. Cholesterol verlagend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Halvarine is in de meeste gevallen het meest gezond.
Roomboter is voor veel mensen erg lekker en er is niets op tegen als je het met mate gebruikt.