Wanneer je een chronische aandoening hebt, dat je doodziek en doodmoe van wordt. Is het dan wel of niet gegrond als je ziek thuis blijft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een chronische aandoening hebt, zul je dit in een gesprek aan je leidinggevende moeten vertellen. Hij/zij zal dan allicht vragen welke invloed dit heeft op je werk. Misschien heb je ook een foldertje over de aandoening, die je kunt afgeven? Bespreek open en eerlijk met je leidinggevende wat voor jou het beste is om met je klachten om te gaan. Het lijkt me ook verstandig je directe collega's te vertellen wat er met je aan de hand is. Doe je dat niet, dan is er al snel onbegrip ("is ze al weer ziek, het zal vast wel meevallen"). Ook de Arbo-arts zal ingeschakeld moeten worden en deze heeft waarschijnlijk gegevens van jouw huisarts of specialist nodig. Maar wanneer jouw aandoening zorgt voor oververmoeidheid en dit bekend is op je werk, ga ik er van uit dat je je gewoon ziek kunt melden. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je werkelijk doodziek en moe bent, ben je niet in staat om te werken.
bespreek goed met je leidinggevende wat je hebt en dat er momenten zijn dat je niet in staat bent om te werken. Hierdoor onstaat er begrip. (of niet) maar dan weet je ook waar je aan toe bent. Maar houdt het open.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal gesproken is vermoeidheid bij een chronische ziekte wel een grond om op gezette tijden thuis te mogen blijven. Het ligt er misschien wel aan of je vaak en lang moet verzuimen, vanwege deze aandoening. Belast je anderen met extra werk hiermee of haal je je achterstand altijd zelf in? Natuurlijk kun je niets aan je ziekte doen en mensen hebben er vaak wel begrip voor, maar soms kunnen er grenzen bereikt worden.
Bespreek het met je afdelingshoofd hoe je hier mee om moet gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het bekend is dat je deze aandoening hebt bij je werkgever en uiteraard bij je huisarts, dan zou het gegrond kunnen zijn.
je zal dan ook opgeroepen worden door de arbo-arts ter controle van de werkgever.

Toegevoegd na 3 minuten:
verstandig is je ziek te melden en te vertellen wat er aan de hand is bij je leidinggevende.

Toegevoegd na 3 minuten:
verstandig is je ziek te melden en te vertellen wat er aan de hand is bij je leidinggevende.