hoe kun je het beste met iemand omgaan die nergens geen zin meer in heeft en ook om niks gauw boos wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die nergens zin in heeft kan depressief zijn. In combinatie met snel boos roept het bij mij de vraag op wat er echt aan de hand is. Iemand die namelijk echt depressief is, heeft vaak niet meer van die nadrukkelijke emoties. Alles vlakt af. Ook boosheid. Bovendien is depressiviteit veelal ook een vorm van boosheid, maar eentje die zich juist naar binnentoe richt.
Voor mij zou dan ook eerst de vraag zijn: wat is hier aan de hand?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O jee, wat herkenbaar..ik wacht benieuwd de reacties af.

Het beste antwoord

Allereerst denk ik niet dat de persoon boos wordt om NIKS. Waarschijnlijk zit hij/zij ergens mee, wordt hij/zij aan iets herinnert door wat je zegt enz. In jouw ogen is het misschien niks maar je weet niet wat er in het hoofd van degene omgaat. Ik ben het niet eens met mensen die zeggen dat je zulke personen maar links moet laten liggen of moet negeren. Leuk als je zo'n partner hebt die je dan maar gewoon links laat liggen en laat stikken (die mensen zijn zelf denk ik nooit depressief geweest en weten niet waar ze het over hebben). Ik ben zelf ook depressief geweest en had ook nergens zin in. Ik moest leuke dingen gaan doen van de huisarts maar ja.. ik vond de leuke dingen ook niet leuk. Ik sleepte me de dag door en ineens (echt waar) voelde ik weer wat levenslust en kracht.

Ik betrap mezelf er ook vaak op dat ik me slecht voel (ben nu niet meer depressief maar heb wat anders.. wat laat ik in het midden) en dat ik vaak zeg dat ik niet weet waar het door komt. Eerder legde ik me er bij neer, tegenwoordig ga ik spitten vanaf welk moment ik me slecht begon te voelen (Iets op tv? Iets wat mijn vriend zei? Bezoekje aan/van de buurvrouw?). Dan hoef ik het nog niet eens opgelost te hebben maar alleen al het weten waar het vandaan komt, helpt mij iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (24)

Links laten liggen is echt het beste advies, loop er met een hele wijde boog omheen...

Werkt perfect...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zit wel wat in jouw antwoord Xinix
lullig dat je er 7 neerduimen voor krijgt.
Rietje wil vast een positiever antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
Onderzoek doen naar de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er ook geen blijheid en vreugde meer uit komt klinkt dat als depressief. Dat persoon moet dus sowieso naar de dokter.

Een ruimere omschrijving zal welkom zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien voelt hij zich niet meer gewaardeerd of waardevol, misschien kun je zijn goede eigenschappen wat oppoetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afstand nemen en zeggen waarom. Eerlijk, duidelijk en oprecht zijn. Zeggen dat je de vrienschap (als het dat is) waardeert en dat je begrijpt waarom diegene zo doet (anders vragen waarom), maar dat je het moeilijk vindt om hiermee om te gaan en zeg dat je diegene bij wilt staan bij de moeilijke periode (vaak is dit gedrag een teken van depressie), maar dat je er niet te veel in meegesleurd wilt worden, omdat het je energie kost.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan wordt hij toch boos, volgens de vraagsteller... +1
Snuffel
14 jaar geleden
Er staat niet bij in welke gevallen diegene boos wordt. Misschien vindt diegene het wel heel fijn als hij/zij er eens open over kan praten, over wat er allemaal niet fijn is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat zou kunnen, maar hij wilde toch niets... en werd overal boos om toch...
Snuffel
14 jaar geleden
Bij wijze van spreken volgens mij. Niemand heeft nooit nergens zin in en wordt ten allen tijde boos om alles. Denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem de vraagsteller altijd serieus hoor...
Snuffel
14 jaar geleden
Goede instelling!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Konijn: Je hebt blijkbaar nog nooit een echt depressief persoon meegemaakt. Het kan echt!
Snuffel
14 jaar geleden
Ben er zelf een. Daardoor is mijn geliefde vertrokken. Maar blijkbaar kan het nog erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit meteen afstand nemen als je nog niet eens geprobeerd hebt te helpen. Als je het al geprobeerd hebt is het een ander verhaal. Iedereen kan vallen maar ook zeker weer opstaan en soms is daar een steuntje in de rug bij nodig. Als jij in zo'n situatie terecht komt vind jij het ook fijn als je geholpen wordt!
Snuffel
14 jaar geleden
Zo bedoelde ik het ook eigenlijk. Maar je moet wel zorgen dat je zelf niet te veel wordt meegesleurd in de stroom naar beneden. Dat bedoelde ik met afstand nemen.
Geef hem een aai over zijn bol,en zeg hem dat je hem-Zij
met rust laat zolang Hij-Zij dat wil.
Doe verder je eigen ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag diegene waarom hij/zij zo is en of je hem/haar kunt helpen. Heb je het vermoeden van depressiviteit, dring er dan vriendelijk doch dringend op aan dat diegene naar de huisarts gaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een geestelijk gestoord zusje die ook niets leuk vindt. Ik begin dan zelf iets leuks te doen, waarvan ik hoop dat het haar aanspreekt. Als ze dan nieuwsgierig wordt en komt kijken, doet ze ongemerkt mee en voor ze er zelf erg in heeft, is ze enthousiast.

Zo ook vandaag: Nee, ze wilde geen Kerstmis vieren. Ik heb haar met een smoesje opgehaald en ben de tafel gaan dekken. Feestmaal, bordje bijgezet en voor ze er erg in had zat ze te smullen.

Je moet mensen die niets willen niet links laten liggen, want in hun hart willen ze dolgraag.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Lief van je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geestelijk gestoord? Hebben ze daar tegenwoordig geen andere term voor zoals verstandelijk beperkt bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Eefst: het zijn tegenwoordig mensen met mogelijkheden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha oke, weer wat bijgeleerd dounja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ivana, wat goed van je! wat een prachtige manier van omgaan met mensen. Ik leer van je.
Ivana
14 jaar geleden
Eefst, je kunt er een andere naam voor verzinnen, het verdriet blijft precies hetzelfde. Dounja, verbloemen en verpakken in nieuwe terminologie klinkt misschien wel aardiger, maar maakt voor de geestelijk gestoorde geen moer uit. Hij/zij krijgt een zogenaamde andere status, maar de bejegening door de "gewone" mens wordt er niet anders door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ivana. Gelukkig ben ik geen "gewone" mens. Ik zie in deze mensen die jij geestelijk gestoord noemt werkelijk vele mogelijkheden. Als je het gebrek benadrukt kom je niet tot de mogelijkheden die ze hebben. Wij hadden vroeger een tegeltje op de wc hangen met daarop de tekst: Tel wat je hebt, niet wat je mist.
Het is een andere manier van benaderen. En dat er mensen zijn die vervelend op je zus reageren, ja, dat zal altijd wel zo blijven. Bedenk echter dat dat degenen zijn die een probleem hebben, die mensen in het algemeen niet op hun waarde kunnen inschatten.
Wees gelukkig met je zus, volgens mij is het een schat van een meid, als ik zo jouw verhaal lees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja, zo te horen aan de manier waarop Ivana er mee omgaat verdient ze hiervoor alle respect. Ik heb een zoon met een autistische stoornis die altijd (en dan bedoel ik ook echt altijd) negatief reageert. Je weet niet half hoeveel energie er in steekt om positief te blijven en de mogelijkheden te blijven zien. Natuurlijk probeer ik dat en doe ik dat met liefde. Maar het is niet makkelijk. En hoe mooi ik ook kan vertellen over zijn mogelijkheden, effe realistisch: het blijft een autist. Dus wat mij betreft +100 voor Ivana. Try walking in her shoes..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Stippel: Ik heb twee kinderen met een autistische stoornis. Daarnaast is bij mijn man Borderline vastgesteld. Vertel mij niet dat ik niet weet hoe iemand anders zich voelt...
Ivana
14 jaar geleden
Rustig maar, we hebben allemaal ons pakje te dragen. Toch een beetje een nadeel als je niet weet vanuit welke hoek de ander schrijft. : )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klopt en ook dat je intonatie niet kunt lezen. Ik ben heel rustig. Geen probleem hier... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeemig, heftig allemaal.
Dounja, Ivana, Stippel, Eefst, Xinix, Taurus, IveB, Pluseen, Koolwitje, Ambrosia, Freebird en alle andere goedbedoelende respondenten... dit is een interessante vraag van Rietje. ik zou ook volhouden en inderdaad energie blijven stoppen in.
en dit is een vraag waar we allemaal wat van weten. ik vind het dapper om dit te vragen. gelukkig gaat iedereen er serieus mee om.
Rietje, kun je wat met al die re-acties?
het goede van goede vraag is dat je werkelijk alles kunt vragen en er op z'n minst wijzer van wordt.
ja lastig zeg.

Oorzaak lijkt me wel heel belangrijk, en als jij die weet dan kun je er misschien wat mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
respecteer zijn/haar keuze
blijf in de buurt en spiegel je eigen enthosiasme
vroeger of later zie je dat deze hulp gewaardeert wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar moet je in ieder geval een olifantshuid tegenover zetten.
Aanbieden, reactie, je eigen gang gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan beter vragen wat de situatie is waarom die gene zo doet en als die dan nog zo opvliegend antwoord laat hij/zij maar gewoon doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hem in zijn normen en waarden laten. en neem zelf een beetje afstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze persoon is duidelijk depressief! Je bent dan zo moe van het leven dat je gevoel op een heel laag pitje staat en gewoon (geestelijk) te moe bent om je nog ergens over op te winden.........je denkt dan: doe allemaal maar, het maakt me niet meer uit, wat de gevolgen ook zouden zijn.

Ik herken het heel goed, ik heb zelf in die fase gezeten. Ik gebruik nu sinds een paar jaar anti-depressie tabletten en die helpen me "het licht" weer een beetje te doen zien, wat ik voor die tijd nooit had verwacht dat een medicijn mij zo kon helpen. Ik kan weer genieten van het leven, maar dat was wel eenproces en niet in 1 x natuurlijk.

De persoon ik kwestie zou dus zeker naar de huisarts moeten gaan. Aan jou de taak dit te stimuleren, uitzichzelf zal hij/zij dit ZEKER niet doen.

Ik wens je heel veel kracht en wijsheid hiervoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat soort mensen kan je het beste negeren en uit de buurt blijven.
Daarmee praten heeft geen enkele zin, ze luisteren toch niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je éérst iets moet zeggen wat ze wel horen willen.....
Je eigen plan trekken ,en gewoon doen wat jij wilde gaan doen. Vraag de persoon op het moment dat hij/zij boos wordt: ,"Waarom word je nou boos"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat al langer speelt dan moet je haar eens mee naar de huisarts nemen. Het lijkt op een depressie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de persooon heeft vermoedelijk last van een depressie,laat hem in zijn waarde ,als hij geen zin heeft om iets te doen laat hem dan niks doen onder dwang maar zoek proffesionele hulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Negeren! Is vaak een schreeuw om aandacht! Negatieve aandacht als het ware. Dus lekker negeren en mocht die gene eens positief reageren, ook positief terug reageren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je ook nog eens zou kunnen proberen, is om in de somberheid van die persoon mee te gaan en te kijken hoe daar op gereageerd wordt. Dus even meezeuren of er zelfs nog een schepje bovenop doen. Er bestaat een klein kansje dat die persoon het gewoon zat is dat iedereen hem op probeert te beuren, en je dan aankijkt en zegt 'maar zo erg is het toch ook weer niet'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook een mogelijkheid +1
Het is vaak een vorm van aandacht vragen, en dan op een verkeerde manier.
Praten heeft meestal geen zin, want je woorden ketsen af, en daardoor blijf je in een kringetje draaien.
Ik denk zelf van gewoon eerlijk en direct blijven, en misschien tijdelijk even afstand doen van die persoon.
Wel ingrijpen als het helemaal uit de hand gaat lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als eerste zou je kunnen proberen om een gesprek aan te gaan.

Niet in de jij doet....(verwijten)
Maar gewoon dat je is opgevallen dat diegene niet zo lekker in zijn vel zit, en of hij zij er misschien met jou over wilt praten.
En dat je het het ook accepteer als deze persoon niet wilt praten.

Misschien is er niet direct sprake van depressie, maar zit deze persoon gewoon met iets in zijn maag, waar hij of zij nog over na moet denken, en er nog niet helemaal uit is.
En dus er ook nog niet over kan praten.

Je kan je bezorgdheid uitten, en als je echt denkt dat deze persoon depressief of iets dergelijks, aanbieden om eens informatie in te winnen bij de ggz.

Mocht hij of zij boos worden, dan heb jij in ieder geval een poging gewaagd, en probeer er ondanks dit toch voor diegene te zijn. Misschien heeft diegene behoefte aan een knuffel, maar misschien ook weer aan ruimte.

Dat is moeilijk te zeggen, dat kan jij ws beter inschatten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even wat de vraagstelling betreft: "nergens geen zin meer in hebben" betekent zoveel als overal zin in hebben. Dus "nergens meer zin in hebben" had juist geweest.
Goed, nu de bedoeling achter de vraag me wel duidelijk is...., hierop mijn antwoord.
De vraag is waarom de ander nergens zin in heeft en/of gauw boos wordt. Eerst kijken naar de oorzaak en dan een uitspraak doen als de aard van de relatie dit waard is.
Is er b.v. sprake van relatieproblemen, ziekte, depressie of zijn er andere diepgaande oorzaken, dan is deskundige hulp vereist.
De huisarts of ,na doorverwijzing, een hulpverleningsinstantie kan - mogelijk - oorzaken wegnemen.
Deze overweging dient plaats te vinden voordat negatief gedrag een negatieve reactie oproept en er sprake is van "kwaad tot erger".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een heel erge situatie, ook voor jou als je er regelmatig mee omgaat. Ik spreek uit ervaring...

Probeer een persoon NOOIT te veranderen maar juist te BEGRIJPEN. Vaak zit er iets achter, degene heeft misschien iets meegemaakt, heeft weinig zelfvertrouwen of gebruikt iets. Ik weet niet hoe goed je die persoon kent maar dan zul je waarschijnlijk zelf wel weten welke dingen van toepassen (kunnen) zijn.

Je kunt met diegene praten, vertel dat jij zijn/haar gedrag op deze manier ervaart en vraag waarom diegene zich zo gedraagd en wat ervoor moet gebeuren om dat te kunnen veranderen. Probeer het niet té erg als je merkt dat die persoon er niet zoveel om geeft om te veranderen of als het een 'hopeloze zaak' is, stap er dan vanaf want dan ben jij degene die eronder gaat lijden.
Als diegene wel wil praten dat komt het allemaal vanzelf wel goed. Je kunt eventueel samen hulp zoeken of misschien kun jij die wel bieden. Zorg in ieder geval dat je ook niet té close wordt. Zulke personen zijn dus vaak eenzaam en kunnen zich snel aan een persoon vastklampen en wordt diegene afhankelijk van je.

In ieder geval dus NIET met een boog omheen lopen, misschien kun jij iemand alsnog gelukkig maken en iemand van dingen kunnen laten genieten. In ieder geval probeer het, nooit geschoten is altijd mis.