wat is narcolepsie eigenlijk?

ik weet niet wat narcolepsie is maar het is toch wel iets met slaap dacht ik.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Narcolepsie is een slaap/waakstoornis. Het kenmerkende symptoom van narcolepsie is slaperigheid en haast onbedwingbare slaapaanvallen overdag. Ook wanneer patiënten voldoende nachtrust hebben gekregen kunnen ze dagelijks last hebben van slaapaanvallen.

Symptomen van narcolepsie zijn slaapaanvallen overdag, soms een continu gevoel van slaperigheid (het gevoel alsof je een aantal nachten te weinig hebt geslapen).
De onbedwingbare neiging om overdag in slaap te vallen voelen patiënten meestal aankomen. Soms kan een patiënt door inspanning of actief bezig zijn een slaapaanval onderdrukken, maar dat heeft als gevolg dat hij of zij zich de rest van de dag vermoeid voelt en prikkelbaar is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Narcolepsie is een aandoening die veroorzaakt wordt door een ontregeling van het normale slaap/waakpatroon. Narcolepsie is een ziekte die in de loop van het leven ontstaat. Je wordt er dus niet mee geboren. Bij de meeste patiënten treden de eerste verschijnselen op tussen het 15e en 30e levensjaar. Men is de oorzaak van narcolepsie op het spoor gekomen door onderzoek bij honden met narcolepsie.
Uiteindelijk werd ontdekt dat mensen narcolepsie krijgen wanneer ze een bepaald soort stof in je hersenen missen De naam van deze stof is hypocretine, soms ook orexine genoemd. Deze stof wordt bij gezonde mensen gemaakt in een klein gedeelte van de hersenen, de hypothalamus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dankje wel ✌