Kun je je reiskosten die je maakt om naar het ziekenhuis te gaan declareren bij je zorgverzekering?

Ik hoorde dit van mijn broertje maar die heeft een andere verzekering. Ik ben het afgelopen jaar zo ontzettend veel geld kwijt geweest aan strippenkaarten dat ik me afvraag of ik dit ook kan terugvorderen, aangezien het via de belastingdienst niet meer kan. Heb zilveren Kruis. Wie weet of en hoe ik dit kan terugvorderen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Heb net contact gehad met mijn ziektekostenverzekering en het wordt idd, zoals in vele antwoorden al staat; het wordt niet vergoed door de verzekering. Alleen als je rolstoelgebruiker bent, visueel gehandicapt bent of radio- en chemotherapie ondergaat. De mensen die hieronder niet vallen, moeten dus zelf opdraaien voor de dure openbaar vervoerkosten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan dat? Heb er nog nooit van gehoord. Kan het me niet voorstellen. Maar als het zo is, wil ik het ook wel weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan, (zegt mijn broertje) aangezien ik zoveel geld uit heb gegeven aan OV het afgelopen jaar zou dit voor mij zeker de moeite zijn om het te declareren. Tip, als je mijn vraag 'volgt' kun je de antwoorden bijhouden en kom je er op deze manier ook sneller achter!

Antwoorden (7)

Dit is nu echt een vraag die je aan je ziektekostenverzekering zelf moet stellen. Even een telefoontje en je weet meer.
Wat je ook kunt doen is gewoon declareren en dan zie je vanzelf wel of je het geld krijgt. Krijg je het niet, ben je er niet voor verzekerd. Zo simpel is het.

Ik moet wel zeggen dat ik er nog nooit van gehoord heb. Misschien betaald je broer daar in de premie al extra voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, Dounja, dat klopt maar wat als iedereen op welke manier dan ook zo zou denken, dan zou niemand hier meer een vraag plaatsen! En ik weet niet hoe lang jij aan de telefoon hangt voordat je ze te pakken hebt? Bij mij duurt dat namelijk wel even tegen een tarief van 0900-nummer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, ik heb een tussenpersoon en als die even niet bereikbaar is dan belt ie zelf terug... Die zoekt een en ander ook voor mij uit. Ideaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dan heb je geluk, die luxe heb ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan raad ik je aan om gewoon je reiskosten op een declaratieformulier in te vullen en in te sturen. Dan hoor je het vanzelf wel.
Anders eens goed je polis doorlezen. Kost een paar uur, maar misschien staat het er wel in. Ga anders eens na waar het bij je broer staat en hoe het daar werkt.
als je verzekering op medische gronden accoord is kan je eigen vervoer declareren of aanspraak maken op een taxi en/of ziekenveervoer.
Als dit niet kan kun je evt.proberen de gemaakte kosten op te geven bij je belastingaangifte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan de kosten in ieder geval wél opgeven bij de belasting dienst. Misschien eens navragen of je broertje dát bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat bedoelt ie niet, hij zei specifiek bij de zorgeverzekering! Juist in 2010 (over 2009) kun je heel veel kosten niet meer terugkrijgen van de belastingdienst, dat is allemaal veranderd.
ik heb ook gehoord dat je dat kan indienen bij de belastingdienst maar zorgverzekeraar geloof ik niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het had wel gekund,maar dan moet je dat aanvragen in de periode dat je naar het ziekenhuis rijdt.
tenminste..dat is bij Zorg en Zekerheid de regel.Het kan dat jou zorgverzekering het nog wel vergoedt,dan moet je wel de strippenkaarten kunnen overleggen als bewijs.
Maar in de regel is het zo dat je eerst een verzoek indient voor reiskosten vergoeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even bellen met je verzekering dan helpen ze verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens na in de vergoedingenlijst die je van je verzekering hebt gekregen bij de polispapieren. Vaak staat het ook op de website van de verzekering.
Wij zijn collectief bij CZ. verzekerd en daar staat:"vergoeding ziekenvervoer ( dus niet de ambulance en vervoer van de zieke, want dit staat apart vermeld),U betaalt eerst 91 Euro per jaar( eigen bijdrage)
-taxi = 100% na eigen betaling
-openbaar vervoer = laagste klasse na eigen betaling
- eigen auto = 0,25 Euro per kilometer na eigen betaling.

Het bestaat dus wel. Er zullen wel meer verzekeringen zijn
die dit vergoeden. Of Zilveren Kruis daarbij hoort moet je dus zelf even nachecken.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+