Kun je je reiskosten die je maakt om naar het ziekenhuis te gaan declareren bij je zorgverzekering?

Ik hoorde dit van mijn broertje maar die heeft een andere verzekering. Ik ben het afgelopen jaar zo ontzettend veel geld kwijt geweest aan strippenkaarten dat ik me afvraag of ik dit ook kan terugvorderen, aangezien het via de belastingdienst niet meer kan. Heb zilveren Kruis. Wie weet of en hoe ik dit kan terugvorderen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Heb net contact gehad met mijn ziektekostenverzekering en het wordt idd, zoals in vele antwoorden al staat; het wordt niet vergoed door de verzekering. Alleen als je rolstoelgebruiker bent, visueel gehandicapt bent of radio- en chemotherapie ondergaat. De mensen die hieronder niet vallen, moeten dus zelf opdraaien voor de dure openbaar vervoerkosten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit is nu echt een vraag die je aan je ziektekostenverzekering zelf moet stellen. Even een telefoontje en je weet meer. Wat je ook kunt doen is gewoon declareren en dan zie je vanzelf wel of je het geld krijgt. Krijg je het niet, ben je er niet voor verzekerd. Zo simpel is het. Ik moet wel zeggen dat ik er nog nooit van gehoord heb. Misschien betaald je broer daar in de premie al extra voor?

als je verzekering op medische gronden accoord is kan je eigen vervoer declareren of aanspraak maken op een taxi en/of ziekenveervoer. Als dit niet kan kun je evt.proberen de gemaakte kosten op te geven bij je belastingaangifte.

Je kan de kosten in ieder geval wél opgeven bij de belasting dienst. Misschien eens navragen of je broertje dát bedoelt.

ik heb ook gehoord dat je dat kan indienen bij de belastingdienst maar zorgverzekeraar geloof ik niet

Het had wel gekund,maar dan moet je dat aanvragen in de periode dat je naar het ziekenhuis rijdt. tenminste..dat is bij Zorg en Zekerheid de regel.Het kan dat jou zorgverzekering het nog wel vergoedt,dan moet je wel de strippenkaarten kunnen overleggen als bewijs. Maar in de regel is het zo dat je eerst een verzoek indient voor reiskosten vergoeding.

Even bellen met je verzekering dan helpen ze verder.

Kijk eens na in de vergoedingenlijst die je van je verzekering hebt gekregen bij de polispapieren. Vaak staat het ook op de website van de verzekering. Wij zijn collectief bij CZ. verzekerd en daar staat:"vergoeding ziekenvervoer ( dus niet de ambulance en vervoer van de zieke, want dit staat apart vermeld),U betaalt eerst 91 Euro per jaar( eigen bijdrage) -taxi = 100% na eigen betaling -openbaar vervoer = laagste klasse na eigen betaling - eigen auto = 0,25 Euro per kilometer na eigen betaling. Het bestaat dus wel. Er zullen wel meer verzekeringen zijn die dit vergoeden. Of Zilveren Kruis daarbij hoort moet je dus zelf even nachecken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100