Volgens een recent onderzoek heb je 63% meer overlijdensrisico met eiwit in je urine. Wat houdt die 63% in?

Ga je bijv. met 100% gelijk dood?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat betekend een verhoging van een sterftekans?

Voorbeeldje:

Dat als normaal een Nederlandse vrouw van 65 een kans heeft om met 1% binnen een jaar te overlijden, die kans nu maar liefst 1,63% is. Dan is de kans dat zij gewoon blijft leven dus afgenomen van 99% naar 98,4%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Inderdaad bij 100% mag je verwachten dat je heel snel dood gaat; bij 63% zullen enkelen nog zeer oud worden maar de meesten gaan dan eerder (veel eerder) dood dan gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal staat er nog wel iets bij. Iets als: 63% meer kans op overlijden tussen nu en 5 jaar, of 10 jaar. Zomaar beweren dat mensen 63% overlijdensrisico hebben, slaat zonder die toevoeging eigenlijk nergens op. Want we hebben allemaal 100% overlijdensrisico, omdat we allemaal ooit doodgaan. Het gaat er maar om, hoe lang dat nog duurt.

Als er 90% zou staan, en er zou ook bij staan, b.v. tussen nu en 15 jaar, dan kun je er vanuit gaan, dat er van die mensen met eiwit in hun urine, 9 van de 10 over 15 jaar niet meer leven. En als er 100% had gestaan, dan is na 15 jaar iedereen van die groep mensen overleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 63% komt van onderzoeken uit de praktijk. Iemand heeft bepaalde tijd mensen gevolgd of eerdere informatie gebruikt van mensen die voor een lange tijd te veel eiwit in hun urine hadden. Van die mensen kwam 63% aan de gevolgen daarvan te overlijden (kan vanalles zijn).
Overigens zou in het onderzoek wel meer info moeten staan over hoe het precies uitgevoerd is en over hoeland zo iemand een te hoog eiwit gehalte moet hebben voordat hij 63% kans heeft op overlijden. Anders zegt het niet zoveel.