Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gestoken door een mug bij mijn oog, krijg mijn oog niet meer open, is er nog iets anders aan te doen dan koelen?

Ik heb vanavond een feest en wil er graag enigszins met een minder gezwollen oog naartoe......

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
36.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Pak een vaatdoekje doe er een heel klein beetje azijn op en hou het tegen de muggenbult pas wel op dat het niet in je ook loopt ook kan je er tuf op smeren of after-bite je kan er ook een kruisje in zetten met je nagels
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het kruisje zetten zal niet lukken daar er totaal niet te zien is waar dat kreng gestoken heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kruisje zetten helpt even tegen de jeuk omdat het pijngevoel de jeuk wegduwt, daarna wordt het alleen maar erger omdat je het gif door het kruisje zetten weer verspreidt in de huid. En je bult wordt groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afblijven,en ijspakking opdoen,10 min. Pas op doe er een doekje om. sterkte,de zwelling zal verminderen
Koelen, koelen en nog eens koelen.
Blijven volhouden en dan is het vanavond zo goed als wel.

Toegevoegd na 46 seconden:
wel = weg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Niet als reclame bedoeld maar Azaron erop doen. Dat helpt enorm goed bij mij en is de reden dat ik het altijd meeneem op vakantie.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ga naar de dokter mischien geven ze well ooggel of oogdruppels dat had ik ook maar dankzij dat oogdruppels kon ik m'n ogen weer openhouden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Je zou met je nagel een kruisje kunnen drukken. De bult word dan iets minder en eventuele jeuk is ook tijdelijk weg. Verder raad ik je aan om er zo veel mogelijk van af te blijven om kans op wondjes of rode vlekjes zo klein mogelijk te houden. Eventueel een boterhammenzakje vullen met warm/heet water en er voorzichtig het buldje mee verwarmen ipv verkoelen. Bloed word dan dunner waardoor het makkelijker weg kan.

Ik denk dat je gerust kunt zijn voor je feest vanavond, al zul je waarschijnlijk wel nog een rood bultje blijven zien, alleen dan al minder opgezwollen ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, het kruisje zal niet lukken daar er niet te zien is waar dat kreng gestoken heeft.
Ik kreeg ooit de tip azijn en groene, zachte zeep te mengen en dat op een doekje op de zwelling te doen. Oog goed dichthouden. Het werkte inderdaad. Ik voelde de verdikking nog wel een beetje, maar er was niets meer te zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Als je er helemaal niet aanzit, wordt de jeuk én zwelling al snel minder. Zodra je gaat krabben, neemt de zwelling juist toe.

Zo dicht bij je oog is er niet zo heel veel wat je kunt gebruiken zonder je oog te irriteren. Ik zou in elk geval niet de wat meer agressieve middelen zoals after bite gebruiken: daar zit ammoniak in. Helpt goed tegen de jeuk hoor, maar het hoeft maar bij je oog in de buurt te komen en je schrikt ervan terug, dus je moet écht het risico niet lopen dat het IN je oog zou kunnen komen. Dat is gewoon schadelijk voor je oog. Meer milde middelen zoals azaron of zalfjes die vooral verkoelen kun je wel gebruiken. Die helpen wat minder goed, maar zijn in dit geval veiliger. Verder wordt tandpasta wel aangeraden maar dat zou ik ook niet al te dicht bij je oog gebruiken. Misschien heel voorzichtig, voordeel is dat tandpasta niet zo uitloopt als veel meer vloeibare antimuggen middelen. En weegbree schijnt trouwens - net als bij brandnetels - ook te helpen tegen jeuk van muggenbulten. Daar zou je dus naar op zoek kunnen gaan.

Wat je ook kunt doen, zeker bij een flinke bult, is een anti-allergiemiddel halen bij de drogist. De reactie op een muggenbult wordt namelijk veroorzaakt doordat er histamine vrijkomt om de gifstoffen op te ruimen. Dat gebeurt alleen nét even iets te heftig: vergelijkbaar met een allergische reactie dus. Antihistamine (zoals middelen tegen allergie) kunnen dus de jeuk en zwelling tegengaan, ook als je niet echt allergisch bent. Er zijn allergiemiddelen die je gewoon zonder recept kunt kopen, meestal worden die verkocht als anti-hooikoortsmiddel. Bij elke drogist te krijgen.

En koelen inderdaad. In plaats van een nat washandje zou je ook een schijfje komkommer kunnen gebruiken of iets anders dat wat verkoelt. Maar vooral NIET aanzitten, dat werkt echt het beste.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Onmiddellijk Nerisona opsmeren.
Dat werkt ontstekingsremmend, is tegen jeuken en ontzwelt.
Iedereen zou dat steeds in huis moeten hebben, en zeker meenemen op vakantie.
Het helpt tegen steken of beten van al die kleine etters.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is nog niet heb zien staan is arnica zalf of liever nog gel. Dit is voor kneuzingen en blauwe plekken. Het neemt zwellingen weg.
De gel trekt sneller in, en wanneer je het in de koelkast legt, verkoelt het extra.

Azaron is al eerder genoemd. Het heeft als enige crème tegen muggenbeten een antihistamine werking. Dit is dus goed toepasbaar wanneer er sprake is van een allergische reactie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding