Wat moet je met voorhoofdholteontsteking?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien het voor jezelf geldt: beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.

Het beste antwoord

Voorhoofds of bijholteontsteking is vaak een gevolg van een bacteriële of virusinfectie, soms door gebitsproblemen of hooikoorts. Omdat de bijholten dichtbij de hersenen liggen kan een bijholteontsteking gevaarlijk zijn.
Er bestaan meerdere bijholten dus ook meerdere soorten bijholte-ontstekingen. Een kaakholte-ontsteking is ook een ontsteking van een van de neusbijholten.
Pas als er zich slijm (snot) gaat ophopen in één of meer bijholten is er sprake van een bijholteontsteking. Klachten ontstaan wanneer het slijm zich ophoopt in de bijholten doordat het slijmvlies gezwollen raakt en de afvoergangetjes geheel of gedeeltelijk verstopt raken. Door de druk in de bijholten kunnen er pijnklachten optreden.
Een ontsteking kan zich ook vrij makkelijk verspreiden van de ene naar de andere bijholte.
Een voorhoofdsholteontsteking gaat meestal vanzelf weer over en duurt niet langer dan vier weken. Over het algemeen zijn de klachten binnen een week verdwenen. Je kunt koorts hebben en je ziek voelen.

Als er complicaties bijkomen, zoals het krijgen van hoge koorts of zich ernstig ziek voelt, is de kans groot dat het om een sinusitis met complicaties gaat. Het is dan verstandig om een huisarts te bezoeken. Ook als de klachten ernstig zijn en langer duren dan vijf dagen zou de patiënt kunnen overleggen met een arts over wat hij het beste kan doen. De werkzaamheid van antibiotica bij een sinusitis (voorhoofdsholteontsteking) is onvoldoende aangetoond, daarom wordt een antibiotica alleen maar voorgeschreven als het om een ernstige sinusitis gaat.
Advies
Sinusitis verdwijnt meestal spontaan na ongeveer een week tot tien dagen. Bij kinderen duurt de genezing vaak iets langer. Omdat het spontaan geneest is de behandeling hiervan meestal alleen maar berust op verlichting van de klachten.
Er is van nog geen enkele maatregel om de klachten te verlichten bewezen dat ze echt werken. Maar wat patiënten aangeven prettig te vinden bij een sinusitis is:

■stomen, 3 maal per dag een kwartier
■neusdruppels of spray gebruiken, hier wordt het verstopte gevoel wat mee weggehaald
■paracetamol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Het antwoord opzoeken... http://www.goeievraag.nl/vraag/voorhoofdholte-ontsteking.66

Het antwoord van PPL is erg uitgebreid en kan je verder helpen... En natuurlijk naar de huisarts!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsjeblieft, zeer nuttige info staat daar. En beterschap!
Meestal krijg je daar een antibiotica voor .Dus als je het denkt te hebben wel naar de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zeer zeker niet waar. Je krijgt alleen antibiotica als neusspray en dergelijken niet werken. Want als je het chronisch blijkt te hebben of vaker krijgt bouw je anders veel te veel resistentie op voor als je het echt nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het met beerg eens, met deze toevoeging.
De holte is moeilijk te bereiken voor antibiotica en daarom geeft men de voorkeur aan "genezing via de natuurlijke weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 2 maanden geleden toch echt een antibiotica gekregen , omdat ik voorhoofdholte ontsteking had .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Josephina, als de natuurlijke weg niet helpt dan wordt dit inderdaad toegevoegd.
Ik heb mijn leermeester in deze, de KNO arts, geciteerd, met zijn uitleg waarom..!
Naar de huisarts voor een antibioticakuur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope, geen kuur. Die krijg je pas als je het niet anders kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dan werkt mijn huisarts anders denk ik..ik kreeg het namelijk wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die van mij ook ,ik was er binnen een 8 dagen vanaf .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het zelf chronisch gehad. Ze proberen het normaal eerst met neusspray, stomen en dergelijke om het zo normaal mogelijk te verhelpen. Een kuur mag eigenlijk alleen als laatste middel gebruikt worden. En ja sommige doktoren springer er wat scheutiger mee om dan anderen. Maar ik ga liever op mijn specialist af dan op mijn huisarts.
De holtes zijn lastiger te behandelen met een kuur. En je kan resistentie opbouwen tegen antibiotica, en daar zit je echt niet op te wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 antibiotica per (pak hem beet) 4 a 5 jaar misschien wel langer is toch te overzien.
Stomen met stoomcapsules van Dampo..
Goed uitzieken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stomen (zonder bijvoegingen) en neusdruppels gebruiken.
Indien na een paar dagen geen verbetering dan huisarts bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stomen dus alleen water ook goed? Of moet er vicks methol of zo bij?
Snuffel
14 jaar geleden
Zonder bijvoegingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Konijn bedankt zonder bijvoegingen dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het stomen dient gedaan te worden zonder bijvoegingen. De slijmvliezen zijn al te geïrriteerd door de ontsteking en krijgen dan nog meer beschadiging over zich heen.
Ben een chronische patiënt in deze en de behandelde KNO arts heeft mij deze waarschuwingen gegeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de tip.
Naar de dokter en let op het voorbehoud bij medische informatie op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nu denk last te hebben van een voorhoofdsholteontsteking zou ik zeker niet wachten tot maandag. In jouw geval zou ik dan de dichtstbijzijnde huisartsenpost bellen en informatie inwinnen. Hoe eerder je met een eventuele antibioticakuur zou beginnen des te beter de afloop. Wacht niet te lang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een lichte vorm van voorhoofdholte ontsteking hebt,smeer dan je voorhoofd in met vicks vaporub voor je naar bed gaat s,avonds.
Ook een beetje op je borst,en iets onder je neusgaten.
Door de warmte en de menthol lost er iedere keer wat slijm op ,en als je s,morgens je neus snuit zie je het groen gele snot eruitkomen.
Dit heeft bij mij altijd goed geholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst laten bevestigen,dat je het idd hebt(huisarts) en daarna diens advies opvolgen. Als het jou betreft,beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank u wel meneer Peter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon Peter is voldoende hoor!
Neusdruppels (oxymetazoline hydrochloride of xylometazoline HCl. zoals Otrivin of Vicks sinex) om het slijmvlies te laten slinken en de kanalen van /naar de sinusholten weer open gaan.
Komt er geel groene snot uit en loop je er al een poosje mee om, dan kun je de huisarts smeken (ze zijn niet gul met antibiotica in Nederland) om doxycycline, amoxiline (waar huisartsen meestal mee aankomen)
werkt naar mijn ervaring minder goed en vaak zelfs niet.
Bij doxycycline is na 2 dagen duidelijke verbetering merkbaar.
Dat is althans mijn ervaring, die ik hiermee in ruime mate heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel rust nemen, en weinig dingen doen dat veel inspanning vergt en toch ook meer even de dokter bellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom er achter waarom dat je die hebt... En wees patient... patient betekent geduld in het Engels...

Je moet het uitzieken en niet verwaarlozen anders krijg je een chronische voorhoofdsholteontsteking en dat wil je echt niet...