Kan je info uit je patienten formulier laten aanpassen en/ of verwijderen?

als je informatie hebt, graag met link.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je? Je patientendossier in een ziekenhuis? Psychiatrische instelling? TBS-inrichting? Bij de huisarts? Een instelling voor verslavingszorg? De tandarts?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde het patientendossier van de huisarts.

Het beste antwoord

Dit is geregeld in de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO)

De WGBO regelt de juridische relatie tussen cliënt en hulpverlener. De WGBO regelt onder meer het recht van de cliënt op informatie, op geheimhouding van zijn gegevens en inzage in het eigen dossier.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je minstens 16 bent mag je je eigen dossier bekijken. Je moet u dat mondeling of schriftelijk vragen aan de zorgverlener of zorginstelling. Je krijgt alleen de gegevens te zien die over jezelf gaan. Dus niet over anderen, ook niet over familieleden. Behalve als die je hebben gemachtigd.
Als een hulpverlener inzage weigert, dan moet hij uitleggen waarom. Als je het daar niet mee eens bent, kun je een andere arts om bemiddeling vragen. Helpt dat niet, dan kunt je een advocaat in de arm nemen en naar de rechter stappen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je kunt aan een hulpverlener vragen om de gegevens uit je medisch dossier aan te passen, als er dingen in staan waar je het niet mee eens bent.
Als de hulpverlener weigert om gegevens uit het medisch dossier aan te passen, dan moet hij uitleggen waarom. Ook kun je je eigen visie op de behandeling opschrijven en die aan het dossier laten toevoegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

geen link, wel een ervaringsverhaal.
bij mijn ziekenhuis wilden ze wel delen van mijn medisch dossier afplakken, maar niet verwijderen.
heel frustrerend!
Rieneke1
14 jaar geleden
In het Burgerlijk Wetboek staat het volgende;
Inzagerecht:
Op basis van artikel 7:456 BW kun je jouw medisch dossier op ieder gewenst moment inzien.

Het correctierecht:
Correctierecht feitelijke onjuistheden
Op basis van artikel 36 Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) kun je het UWV om correctie van gegevens vragen. Het moet dan gaan om gegevens die feitelijk onjuist zijn of voor het doel van de verwerking onvolledig of niet terzake doende. Ook het besluit op het verzoek om correctie bevat de bezwaarclausule. Je hebt bij verschil van mening recht om jouw visie in het dossier te laten opnemen

Have fun!