Wat is een beter maagzuur stoppent middel een rennie of gaviscon?

Kwa werking en hoe lang 1 tablet werkt en eventuele bijwerkingen alvast bedankt

Toegevoegd na 41 minuten:
Bedoel voor overtollig maagzuur

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
52.7K

Het beste antwoord

Ik ben 54 jaar en heb al van kind af aan maagzuurklachten. Gebruik vanaf mijn 16e Rennies. Die helpen even, en daarna komen de klachten net zo hard terug. Datzelfde gebeurt als ik andere merken gebruik, zoals Gaviscon.
Sinds 12 jaar gebruik ik Omeprazol, de huisarts schrijft dat voor. Elke ochtend 1 capsule en ik heb de hele dag nergens meer last van.
Het verschil: Rennies, Gaviscon e.d. zijn maagzuurbinders. Zij binden het overtollig maagzuur. Omeprazol is een maagzuurremmer, waardoor je gewoon minder maagzuur aanmaakt. Van bijwerkingen heb ik nooit iets gemerkt.

De huisarts zal eerst beginnen met dieetvoorschriften en dergelijke, vervolgens maagzuurbinders aanraden en pas als die niet helpen de maagzuurremmers voorschrijven. Maar als je er vaak last van hebt, kun je al meteen aangeven dat je al rekening houdt met het eten (weinig kruiden, koffie, vet, chocola, alcohol enz) en dat je al maagzuurbinders gebruikt. Wellicht krijg je dan meteen een maagzuurremmer.

Succes, en beterschaap.

Toegevoegd na 9 uur:
O ja, nog iets:
Als je Omeprazol maar korte tijd nodig hebt, wordt het niet meer door de verzekering vergoed. Maar het is niet duur, ik meen dat de prijs vergelijkbaar is met Rennies en zo. Als je het langer dan 6 maanden nodig hebt, wordt alles vergoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gaviscon heeft een werking tot 4 uur, en neutraliseert de werking van het maagzuur in mindere mate dan bijvoorbeeld Rennie. Gaviscon brengt een schuimlaag aan bovenop de maaginhoud waardoor maagzuur niet de slokdarm in kan komen. Overmatig gebruik van Gaviscon kan leiden tot braken, misselijkheid en hersendegeneratie (alleen bij extreem gebruik).

Van Rennie kan ik niet vinden hoe lang het werkt, maar volgens de bijsluiter mag je tot 16 tabletten per etmaal slikken. Dit suggereert dat het effect vrij tijdelijk is, en mogelijk minder lang dan die van Gaviscon. Rennie neutraliseert maagzuur door het om te zetten in koolstofdioxide en water (door middel van sodium carbonaat). Langdurig gebruik van Rennie kan leiden tot een verhoogd magnesiumgehalte in het bloed, wat kan leiden tot misselijkheid en braken, een verhoogde bloeddruk en verminderde ademhaling.

Lees vooral de twee websites van Consummed even door, en kijk welk van de twee medicijnen het meest geschikt is voor jouzelf. Mijns inziens lijkt Gaviscon effectiever dan Rennie. Maar raadpleeg bij langdurige last van overtallig maagzuur vooral een arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Een huisarts heeft mijn partner langngng geleden gaviscon aangeraden boven rennies.
Langdurig overtollig maagzuur met oprispingen kan ook bijvoorbeeld je slokdarm aantasten: er zijn maagzuurremmende middelen via de huisarts op recept te verkrijgen, die ervoor zorgen dat je helemaal geen last meer hebt.
Ik raad je sterk aan naar de huisarts te gaan als je vaak en al lang last hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met Wendy... Oorzaak zoeken!
Ik ben bijna 49 jaar oud en gebruik al meer dan 30 jaar Rennies. Zonder deze tabletten zou ik helemaal stapelgek worden. Ik gebruik er gemiddeld 3 tot 4 per dag en ben dan de baas over al mijn maagzuren die vanuit het niks naar boven komen. Ooit zag ik een reclame van Gaviscon en ging daar als "Rennie lover" helemaal van over mijn nek. Toch ben ik ook weer niet de rotste en heb dat Gaviscon een keer gekocht. Na minder dan 2 minuten heb ik mijn bed helemaal vol gekotst. Gaviscon geeft (aan mij) een walgelijke smaak in mijn lijf, waar ik heel slecht op reageer.
Doe wat je wilt, maar hou het lekker bij de super Rennies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er medisch onderzoek gedaan naar je maagzuur probleem?
Chronisch gebruik van rennies kan tot andere problemen leiden.
Zie ook bijsluiter: "Langdurig gebruik van hoge doseringen kan leiden tot te hoog calcium- of
magnesiumgehalte van het bloed, met name bij patiënten met een nierstoornis. Dit kan
leiden tot misselijkheid en overgeven, vermoeidheid, verwardheid, verhoogde
urineproductie, toegenomen dorst en uitdroging." Daarbij kun je een paradoxale reactie krijgen bij chronisch gebruik. Zuurgraad omhoog, dan produceert het lichaam weer meer zuur. Soort vicieuze circel.
Vandaar dat artsen bij maagzuurproblemen andere medicatie voorschrijven, zoals omeprazol. Dit remt de zuurproduktie op cellen die zuur moeten maken, in plaats van het binden van het zuur (zoals rennie). Minder zuur geeft mogelijk andere problemen, zoals bijvoorbeeld vitB12 opname. Maagzuurremmers zijn erom bekend dat de opname van vitB12 kan verminderen. Dus in bloed goed in de gaten laten houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, Rennies zijn nadrukkelijk NIET geschikt voor langdurig gebruik, o.a. vanwege het rebound-effect, dus het effect dat je lichaam in reactie op de rennies juist méér zuur gaat produceren. Dit terwijl er middelen zijn die voor de lange termijn veel veiliger zijn, en daarnaast vele malen effectiever werken dan rennies. En bij langdurige klachten moet ook écht gezocht worden naar een oorzaak daarvan. Dus Almighty: ik raad je echt aan een afspraak te maken bij je huisarts voor dit probleem. Die kan onderzoeken wat er aan de hand is, en indien nodig een middel voorschrijven dat veel beter werkt én minder schadelijk is op lange termijn dan die rennies. En hoewel alle berichten in de media het tegendeel lijken te suggereren, worden maagzuurremmers bij chrónisch gebruik (meer dan zes maanden) nog altijd vergoed vanuit het basispakket. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben voor deze kwaal nooit naar een huisarts geweest. Sterker nog, ik heb in de laatste 30 jaar nog nooit een huisarts gezien, zou zelfs niet eens weten waar zijn praktijk zit. Het zal wel eigenwijs zijn, maar ik heb me er gewoon bij neergelegd.
Maar toch bedankt voor de tip, je weet maar nooit of ik op een goeie dag eens slim mocht worden... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@almighty: het kan iets heel simpels zijn zoals overgevoeligheid voor bepaalde voedingsstoffen. Het 'hoort niet' dat je zomaar te veel maagzuur hebt.
bij mij helpt gewoon wat havermout zonder iets erbij. Goedkoop middel, probeer het eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die ga ik onthouden!