Hoe Kan ik afkomen van mijn schaamte?

is durf bijv vaak als ik de weg niet weet het aan iemand te vragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (6)

Wat je zou kunnen doen is voorstellen dat iedereen in zijn of haar onderbroek loopt, dan is de drempel om op iemand af te stappen kleiner. Je kunt ook telkens tegen jezelf zeggen dat het niet helpt om je te schamen en dat je daar niet mee bereikt. Oftewel waarom schaam ik me? en wat heeft dat voor zin? Wellicht helpt het ook om een outfit aan te doen waar je je goed in voelt, zodat je je minder snel schaamt. Tot slot is het uiteraard een optie om met een psycholoog te praten en te kijken waar de schaamte vandaan komt. Je hoeft je niet te schamen om met een psycholoog te praten. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral je eerste zin is zeer interessant om uit te proberen!!
En het werkt! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha ja die heb ik eigenlijk niet zelf bedacht, maar ik vind hem ook dusdanig interessant dat ik hem toch vermeld XD bedankt voor de plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-) Ik kende hem wel, in de variant bloot i.p.v. ondergoed..... LOL
Je bent i.i.g. op de goede weg door het hier te vragen. Schaamte komt meestal voort uit onzekerheid. Wat jij zou moeten doen is iets vinden waarin je goed bent (hobby of een sport) en toch, al begin je maar bescheiden, met mensen in contact komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Draai het eens om..
Stel dat een ander jou vraagt hoe hij moet rijden...wat denk je dan ?
Waarschijnlijk denk je dan niks bijzonders en leg jij uit hoe te rijden en ben je blij dat je hem hebt kunnen helpen...
met andere woorden...een ander vind het niet vreemd als jij een vraag over de weg stelt.
Het is normaler om het te vragen dan om helemaal verkeerd te rijden...dat zullen ze veel gekker vinden.
Dus...vraag je niet teveel af wat anderen denken, eventueel jezelf afvragen hoe jij het vindt als de anderen zo,n vraag zal stellen aan jou.
Iedereen heeft weleens advies nodig en de meeste mensen vinden het fijn om een ander te helpen !!
Hoop dat je wat zelfverzekerder wordt hoor, je bent te bescheiden.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik je tekst lees onder de vraag, dan denk ik eerder dat jij je onzeker voelt, dan dat je je schaamt.
Onzekerheid komt vaak voort uit een vorm van angst en/of een laag zelfbeeld/gebrek aan zelfvertrouwen.
En gelukkig kan je daaraan werken!
Je kunt zekerder worden door de dingen waar je bang voor bent te doen.... daardoor krijg je zelfvertrouwen. En da's makkelijker gezegd dan gedaan, maar niet onmogelijk.

Vaak komt onzekerheid voort uit je eigen gedachten, al dan niet door mensen uit je jeugd ingeprent.
Misschien heb je wel eens gehoord van de 5 G's? Gebeurtenis, Gedachte, Gevoel, Gedrag, Gevolg en in die volgorde.
Met andere woorden: er Gebeurt iets (je bent de weg kwijt), Gedachte (ojee, ik moet vragen maar durf niet), Gevoel (ik ben zooooo stom), Gedrag (je vraagt niet), Gevolg (je rijdt rondjes....).
Als je de Gedachten verandert in helpend voor jou (ik ga NU de weg vragen, ik kán het), dan zal je Gevoel, Gedrag en Gevolg veranderen.

Info over de 5 G's:
http://www.josdouma.nl/pneumapastoraat/gschema.pdf

Om je zelfbeeld te verbeteren zijn gedachten, die je helpen onontbeerlijk:
- Wees blij bent met jezelf;
- Weet wat je kunt en wees daar trots op;
- Fouten maken mag en moet zelfs: overkomt iedereen, leer je van!
- Je mag zijn die je bent, want zo ben je! En dat is okee!
- Anderen denken en vinden vanalles, dat is aan hun.

Meer info over hoe je onzekerheid kunt overwinnen:
http://onzekerheid-overwinnen.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Er is geen reden om je te schamen als je iets niet weet, want niemand weet alles.
je hebt alleen zelf het beeld dat je tekort schiet als je iets niet weet. Paradoxaal genoeg kom je meestal pas iets aan de weet als je het aan een ander vraagt. Door niet te vragen blijf je dom.
Zet die rare gedachte dat je alles moet weten dus maar uit je hoofd en je wordt snel wijzer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De manier om er vanaf te komen (of om het te verminderen, in elk geval) is iets wat niet erg leuk is.
Namelijk: dat wat je niet durft, juist wel doen.

Dat klinkt tegenstrijdig. En dat is het ook wel een beetje; als je iets niet durft, dan doe je het normaal gesproken ook niet.

Maar er zijn wel manieren om je daar toch toe te zetten:

- Kleine stapjes. Begin met iets wat je wel een beetje eng vind, maar wat nog net wel te doen is. Doe dat heel vaak, totdat je het gevoel hebt van "nu kan ik het wel".
Leg daarna de lat wat hoger.

- De hierboven in een ander bericht genoemde "4 G's".
Als je iets moet doen wat je niet goed durft, zoals de weg vragen, denk je iets wat je tegenhoudt om het te doen.
Bijvoorbeeld: "ik ga nu de weg niet vragen hoor; ik ben veel te zenuwachtig. Straks kan ik niet uit mijn woorden komen".
Als je weet wat je denkt, kun je tegen jezelf zeggen dat je beter iets anders kunt denken. Bijvoorbeeld: "Ik ga wel de weg vragen. Dat is een goed oefening, daar leer ik van. Als ik niets doe, verandert er ook niets en durf ik het ver een jaar nog niet. En bovendien moet ik nu naar het station en weet ik niet waar dat is.
De laatste gedachten kunnen je helpen om over de drempel te stappen om iets engs toch te doen.

Hier ook nog wat linkjes die je misschien kunt gebruiken:
- http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/assertiviteit/
- http://forum.verlegenmensen.nl/