Hoe ga je er mee om als een met zorg, aandacht, of zelfs soms met liefde uitgezocht of zelfgemaakt kado wel eens kritiek krijgt van de ontvanger?

Ook al is het niet verkeerd bedoeld..

Toegevoegd na 3 uur:
NAV de reacties; stel dat de ontvanger een dierbaar persoon is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
rebecca
14 jaar geleden
ik heb een keer babykleding voor mijn zoontje gekregen ik vond dat een vreselijk pakje hihi, heb het maar niet laten merken en mijn zoontje een keer in die kleding op de foto gezet later nooit meer gedragen :$
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha! Herkenbaar! Ik kreeg een gebreid babyjurkje voor mijn dochter, echt een afschuwelijk ding om te zien, met een plisserokje eraan gebreid in de meest afgrijselijk bij elkaar gezochte kleuren. Die heeft ze ook 1 keer aan gehad toen de geefster na de tijd nog een keer op bezoek kwam. Daarna was het haar "alweer te klein geworden". ;-)
rebecca
14 jaar geleden
hahah ja dan is het wel een voordeel dat babys zo snel uit de kleding groeien :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een dierbaar persoon is heb je oprecht het recht om ontdaan of gekwetst te zijn als dat is wat je voelt. Als de dierbare ook maar een beetje fatsoen heeft, zal die niet zo bot zijn.... en anders hebben ze als resultaat met jouw gevoelens te maken... voelen ze zich ook ongemakkelijk mee. Lekker puh. ;-)

Het beste antwoord

Ik heb het helaas meegemaakt.
Het was ook in dit geval niet verkeerd bedoelt. Achteraf heb ik ook liever dat er eerlijk over gedaan wordt, dan dat er een toneelstukje opgevoerd wordt.

Natuurlijk is het jammer, maar juist omdat de ander het niet slecht bedoelde en het ook begripvol en lief heeft uitgelegd, belet het mij niet om deze kerst weer met een met zorg, aandacht en liefde uitgezocht kado aan te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

dat heb ik nooit meegemaakt,

als het wel zo was dan zou ik in het vervolg voor die persoon er niet weer zon werk van maken.
verder niet teveel van aantrekken
14 jaar geleden
Ik ben er zelf ook altijd heel gevoelig voor als ik iets heb uitgezocht voor iemand en hij/zij vindt het niet leuk.
Allereerst zijn er maar weinig mensen waarvoor ik iets maak. De meeste mensen waarderen dit niet.

Als het gaat om cadeau's kopen, dan vraag ik meestal aan diegene wat hij wil hebben. Anders geef je geld uit voor een cadeau wat niet gebruikt gaat worden. Voor mensen met een totaal andere smaak dan ik koop ik meestal een bon.

Als je eenmaal iets gegeven hebt wat niet gewaardeerd wordt dan ben je natuurlijk erg teleurgesteld en verdrietig. Het enige wat je kunt doen is je voornemen om het de volgende keer anders te doen. Uithuilen en verder gaan hé.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch zeggen dat je het goed bedoeld hebt ,jammer dat mensen er kritiek op geven. Ik zou het niet zo snel doen ,dat komt omdat ik eigenlijk altijd blij ben met een cadeautje .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Ik ook en vind het ook niet aardig om er kritiek op te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies!
het is misschien niet verkeerd bedoeld, maar wel ontzettend horkerig.
al is het cadeau niet naar je smaak, dan nog kan je waardering hebben en tonen voor de intentie waarmee het gemaakt en gegeven is.
ik denk niet dat ik in de toekomst nog veel moeite zou doen om iets orgineels en persoonlijks te maken voor deze persoon.
Rieneke1
14 jaar geleden
Dan is de ontvanger een onbeleefd iemand zonder opvoeding.Hoe ga je er mee om ? Als je heel extrovert assertief bent, zeg je het hem recht in de ogen, anders toon je geen emoties en schrijf hem op je lijstje van "ongelikte beren"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit meer zegt over de ontvanger dan over de gever. Ik zou nooit zeggen dat ik iets niet mooi vindt, laat staan dat ik er kritiek op zal hebben, en al helemaal niet als het echt goed bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Zelf zou ik er niet over peinzen om kritiek te geven als ik een cadeau krijg, zeker als het zelfgemaakt is. Alleen al het idee dat iemand er de tijd en moeite voor gedaan heeft waardeer ik erg. Mijn schoonmoeder had een heel ingewikkeld gebreid jasje+ mutsje voor onze pas geboren zoon gebreid, daar heeft ze heel veel moeite voor gedaan, dat zag je zo. Hoewel ik het meer iets voor een meisje vond, heb ik het hem toch aangetrokken met een gevoel van, dit is een soort zegening voor jou als baby omdat iemand hier met eigen handen veel goede wensen voor jou in verwerkt heeft. Het kon me ook niets schelen dat mensen die in de wagen keken om de baby te bewonderen zeiden;"Ach, wat is ZE schattig". Zo`n baby groeit er toch zo uit en oma was zo trots als hij het aanhad. Ze heeft nl. MS dus had ze nooit gedacht dat het haar zou lukken. Ik ben misschien een "softie"vergeleken met de meesten tegenwoordig en heb ook wel eens iets gehoord in de trant van "Oh, zoiets heb ik net weggedaan jammer, maar het is wel leuk, dank je wel". Dan denk je al, dit wordt dus ook weggegooid. Heel subtiel hè? Ik denk dan, "de volgende keer doe ik geen moeite meer en krijgt ze gewoon een bosje bloemen". Alleen diegenen die het ook echt waarderen daar besteed ik nog maar mijn tijd aan. Het zijn gek genoeg ook alleen maar vrouwen die kritiek leveren, met mannen is me dit nog nooit gebeurd.
Misschien doen die het onderling wel, net als vrouwen het mischien onderling ook vaker doen.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Mooi antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist bij mij zijn het de mannen!
Je vantevoren even instellen op zo een antwoord. Ga er in gedachten even bij langs hoe dat voelt, hoe je dat opzij kunt zetten, en wat voor reactie je dan eventueel kan geven.
Schaaf dat een beetje bij tot je tevreden bent.

Daarna kun je met alle plezier iemand je kadootje laten afkraken en laten weten dat ze het volgend jaar zelf mogen uitzoeken, omdat ze dan een saaie tegoedbon krijgen! (grmblondankbareggrrrmbl... )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meteen afpakken en terug mee naar huis, verder geen woorden aan vuil maken.

Laatst nog meegemaakt (1e keer in m'n leven trouwens). Zeiken, ok, maar dan dus niets.
En ik heb me eens heel goed aan de hapjes en de drank gezet. Dat heeft die gast geld gekost kan ik je wel zeggen, per ongeluk (ahum) nog effe een paar flessen bewaarwijn tussen de bocht bij het buffet gezet...... ik heb plezier gehad, hij koppijn

Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken. Klaar.

Puur onfatsoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is niet mee om te gaan!!
Als een ontvanger kritiek uit op een cadeau dan heeft hij/zij een "naar onopgevoed" trekje.
Nu kan ik wel zeggen niets van aantrekken maar dat lukt je vast niet. Nou ligt het aan de persoon maar ikzelf zou de neiging hebben om dit nadien met de persoon te bespreken.
Maar bij jouw is het kwaad al geschiedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onwetendheid, ze weten niet beter of ze zijn te bang om hun gevoelens te tonen naar jou...

Ze snappen je intentie niet... Het is een teken aan de wand dat die dierbare voor jou, kennelijk niet een dierbare is naar de ontvanger van het cadeau...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan heeft de ontvanger pech ,als ik de moeite neem om een cadeau te zoeken,maken en aan te schaffen moet de ontvanger maar accepteren dat hij dat cadeau krijgt,als hij of zij daar niet blij mee is is het de laatse keer dat hij of zij van mij een cadeau krijgt.
Een geschenk is een geschenk en het gaat niet om de waarde maar om moeite die iemand doet om een geschenk voor een ander te bezorgen.
Dit is dan ook de reden dat ik nooit geld als een geschenk geef,ik geef(en ontvang) liever een klein geschenk dat van harte gegeven word dan een geldbedrag omdat het moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft diegene zeker een minderwaardigheidscomplex.
Dus als ik jou zou was. Gewoon hem/haar op zijn/haar eigen niveau laten...

Ik zeg dan altijd ondankbaar hond.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja..dat kan gebeuren.Maar dan kan het wat mij betreft geruild worden of ik neem het mee naar huis en hou het.Dan verteld de ontvanger mij maar wat hij/zij dan mooi vindt.
Ik maak er geen probleem van hoor...We hebben nu eenmaal niet allemaal dezelfde smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boven staan, jezelf ervan vergewissen dat de persoon in kwestie het niet zo bedoelt! Hoe moeilijk ook hoor, want als ik iets koop voor iemand besteed ik daar ook behoorlijk wat aandacht aan en voel me dan zeer teleurgesteld als het niet gewaardeerd wordt, althans zo voelt dat dan..