Wat te doen tegen PDS?

Mijn broer heeft het prikkelbaar darmsyndroom en is onderzocht in het ziekenhuis maar er kan niets gevonden worden. Is hier een andere oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Ben maar blij dat er niks gevonden is:
De diagnose PDS wordt door een arts gesteld en wordt meestal verkregen door uitsluiting van ziekten met een gelijkaardig klachtenpatroon, zoals een gastro-intestinale tumor, de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, endometriose en andere aandoeningen.

PDS komt heel erg veel voor!!
De oorzaken van PDS zijn nog onduidelijk. In de darm zijn meestal geen zichtbare afwijkingen te vinden.

Voor PDS is nog geen afdoende behandeling gevonden. De behandeling zoekt men meestal in voeding en leefregels.

Behalve mijn bron, is er op internet heel veel informatie te vinden.
En brochures te downloaden.
http://www.pdsb.nl/wat-is-pds.aspx

http://www.mlds.nl/ziekten/38/pds-prikkelbare-darm-syndroom/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn familie zijn veel mensen die niet tegen histamine kunnen (soms in combinatie met nikkelallergie) en pds hebben. Een histaminevrij dieet is het proberen waard.
Na een paar dagen moet er (als de histamine de oorzaak is) verschil zijn en na 6 weken weet je 't zeker.
Een dieëtiste kan eventueel begeleiden, maar dit wordt niet meer vergoed vanuit de basisverzekering.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik kan bijvoorbeeld best eens tomaat eten, maar in combinatie met garnalen speelt de pds enorm op.