Wat gebruiken de mensen in Africa of bv in de rimboe als maandverband?

Ik heb gehoord dat ze mos gebruiken klopt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ik weet niet precies wat ze gebruiken maar aangezien ze meestal textiel hebben lijkt me dat een opgevouwen doek prima werkt. Daarna wassen en een nieuwe doek gebruiken.
Dat deden vrouwen overal ter wereld voordat maandverband was uitgevonden.
Laten lopen lijkt me niet nodig ook al verblijven ze dan tijdelijk in een hut, die mensen merken heus gauw genoeg dat dat insecten en ander naar gespuis aantrekt en gaat stinken.
Ik heb een engelstalige site gevonden ongeveer ‘het menstruatie museum’ geheten. Hierin staat dat Afrikaanse vrouwen oude lappen of kleding, koeiehuiden, grassoorten, sponzen en bepaalde bladeren gebruiken (afhankelijk van de gewoonten van de stam).
Verder staan er o.a. artikelen over de geschiedenis van de tampon: de oude Egyptenaren zouden al tampons van grassoorten en papyrus hebben gekend.
In Europa, tussen 1700 en 1900, werd het als ongezond beschouwd je ondergoed te verwisselen en werd daarom nooit gedaan (waarschijnlijk pas als het versleten was).
Interessante vraag dus, ik ga zeker die site eens rustig doorlezen, bedankt voor de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gewoon laten lopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat worft ingevoerd vauit de rijke landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zou dat genoeg zijn dan? Voor al die mensen?
Ze laten dat gewoon lopen..Sommige stammen hebben speciale menstruatiehutten, waar de vrouwen blijven tot ze weer 'rein'zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maandverband hebben ze niet, toiletpapier hebben ze niet en ook een thermostaat hebben ze niet...

Stel je eens voor dat je niets hebt, kun je dat dan als plezierig ervaren of als totale hel? Ik zeg je dat die mensen pas arm gemaakt werden toen de blanke bij hen op de stoep stond... (Dit is weer zo´n grapje van XiniX, als ze niets hadden, dan hadden ze toch ook geen stoep)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag. Dus een min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk uit, zometeen wordt deze reactie ook weer gewist... Maar dank je voor je min, ik ben er blij mee... En alleen voor jou, zal ik dan toch antwoorden, om die min te compenseren... Ze hebben NIETS, dus ze gebruiken NIETS, hoe kun je iets gebruiken als je NIETS hebt... De slimme mensen snappen dat meteen SonjaD... Maar als je een persoon wilt slaan, dan krijg je altijd een reden om dat te doen, en XiniX geeft je alle reden, want XiniX raakt iets dat jij herkent en HELEMAAL niet leuk vind, en XiniX stoort zich er niet aan, en gaat gewoon door met een eigenschap die jij van jezelf verfoeit... En niet al te bot antwoorden, want zometeen wordt jouw reactie weer gewist... En dat wil ik niet... Je bent lief, dat weet ik...
Dat varieert van gedroogd mos, tot droge mest, pluizen van dierenvacht, samengedrukte plantenvezels, en andere absorberende dingen zoals een stukje vacht van een beest.

Het is verbazend wat je allemaal zou kunnen gebruiken ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat dat betreft zou je eens "de stam van de holebeer" moeten lezen van Jean M Auel. Geweldig boek over de prehistorie.
Toen hadden ze ook geen maandverband :-)