Ik ben sinds 2 dagen overgeschakeld van venlafaxine 75 Mg naar wellbutrin 150 mg. Hoelang gaan de afkickverschijnselen duren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Ten eerste mag je nooit in een keer stoppen met venlafaxine. Dit moet je altijd afbouwen. Ik weet niet wie jou dit heeft voorgeschreven (huisarts of psychiater) maar die had je moeten informeren hoe hiermee om te gaan.
De afkickverschijnselen kunnen wel 2 tot 3 weken duren. Soms nog wel langer. Normaal gesproken bouw je venlafaxine eerst af waarbij je je dosis elke week met 37,5mg verlaagd. Hierna begin je pas aan je nieuwe middel. Ik zou toch even kontakt opnemen met de arts die jou dit voorgeschreven heeft.
Ik weet dit, omdat mijn vrouw ook venlafaxine slikt en een ander middel heeft geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Volgens mij mag je overstappen van het ene middel naar het andere middel niet zien als het afbouwen van het ene middel. Dan heb ik het dus over middelen tegen depressie ed, niet over chronische medicatie tegen bijv suikerziekte (wat je natuurlijk ook beter niet zonder advies van de huisarts moet stoppen).
Denk dat er afgebouwd moet worden met het ene middel en opbouwen met het andere middel, tegelijkertijd en op advies van de huisarts, dus idd eerst even huisarts bellen.
Weet namelijk uit mijn eigen baan, apothekersassistente, dat het een heel slecht idee is om zomaar te stoppen met deze middelen. Je kan er vervelende bijwerkingen van krijgen, zoals zelfmoordneigingen.