Kun je zelf het onderscheid maken tussen artrose en artritis?

Stel je hebt last van een gewricht die pijnlijk is kun je dan zelf onderzoeken (ahv de verschijnselen) of het artrose of artritis is? Of kan dat alleen met bloedonderzoek of foto's?

2.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/artrose/over-de-ziekte http://www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/reumatoide-artritis

Antwoorden (2)

Simpel geformuleerd komt het hier ongeveer op neer: wanneer je's ochtends bij het ontwaken gewrichtspijn hebt, dan heb je artritis-klachten. Wanneer de gewrichten meer pijn beginnen te doen in de loop van de dag en als de pijn ook heviger wordt bij inspanningen, dan zal het waarschijnlijk om artrose gaan.

Bij artrose heb je vaak last van de gewrichten van de heup, knie en wervelkolom. Bij beweging voel je de pijn en tijdens het bewegen wordt deze ook erger. De klachten zijn relatief mild bij het opstaan 's ochtends en worden vooral bij langdurig zitten of staan erger.

Bij artritis zijn het vaak de polsen, voeten en soms ook wervels waar men last van heeft. De pijn is ook 's nachts aanwezig en is in tegenstelling tot artrose 's ochtends het hevigst.
fremar
7 jaar geleden
Strikt genomen zou het kunnen, maar dat kon wel eens erg lastig zijn. Artritis is niet één ziektebeeld en de twee zijn ook niet 100% los van elkaar te zien.

Artritis betekent 'gewrichtsontsteking.' Bij elke reactie van je lichaam waarbij roodheid, warmte, zwelling, pijn en een verminderde functie optreedt wordt er gesproken van een ontsteking. Bij een artritis gebeurd dit dus bij een gewricht. Er zijn vele oorzaken waardoor dat kan gebeuren; denk aan een bacteriële infectie (septisch artritis) of een foutje van je eigen immuunsysteem (bv reumatoïde artritis) en zo zijn er vele andere.
Afhankelijk van de precieze diagnose zijn deze klachten in min of meerdere mate aanwezig en zijn meer of minder gewrichten aangedaan. De pijn is er meestal ook in rust. Vaak is er ochtendstijfheid die langer dan 30minuten duurt.

Artrose is een meer omschreven begrip. Het is een afname van de hoeveelheid en kwaliteit van het kraakbeen. Daardoor verhard het onderliggende bot, ontstaat er een onregelmatig oppervlak en kunnen er botuitsteeksels (osteofyten) ontstaan. Dit geeft met name pijn aan het begin van bewegingen, vaak ook mindere beweegbaarheid, gewrichten kunnen gaan kraken. Vaak is er ochtendstijfheid maar die duurt meestal minder dan 30 minuten.
Door de osteofyten kan een benige verdikking van het gewricht ontstaan. De osteofyten en het onregelmatige oppervlak kunnen een irritatie van het gewricht geven waardoor er vocht vrijkomt en het gewricht dus dikker wordt.
Bij artrose zijn de klachten vaak wisselend. De osteofyten en het onregelmatige gewrichtsoppervlak kunnen ook meer irritatie geven waardoor het gewricht nog dikker, rood, warm, pijnlijker en nog moeilijker te bewegen wordt. Er is dan dus sprake van een artritis als gevolg van de artrose; dit wordt 'flaring' genoemd.

Al met al zou ik het aan mijn huisarts overlaten als ik jou was.