Waarom gaat een lijk rotten? Als je sterft ga je ontbinden en rotten/stinken. Waarom? Gebeurt niet als een mens nog in leven is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (5)

Alle levende cellen moeten zuurstof krijgen en daar zorgt het bloed voor. Zodra men dood is stopt het hart en dus die circulatie ook waardoor alle cellen afsterven en beginnen te rotten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zodra je hersendood bent, communiceren de cellen van je hersenen niet meer met de vitale functies, waaronder het hart. De hele fabriek ligt daardoor stil en als er geen bloed en zuurstof door je lijf wordt gepompt, dan sterven cellen af waardoor verrottingsproces optreedt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is gewoon een natuurlijke reactie van de natuur. Er bestaan micro-organismen in de natuur die resten opruimen (blaadjes, beestjes, takjes, zelfs afval) om de kringloop van het leven weer compleet te maken. Die micro-organismen verkrijgen allerlei anorganische stoffen die zij weer kunnen gebruiken, omzetten en doorgeven. Die stoffen zouden verloren gaan als die micro-organismen er niet zouden zijn, en dan zou alles een keer ophouden. Dat gebeurt ook met dode mensen, dieren en andere levende wezens. Dieren worden opgegeten (wat ook weer een onderdeel van die kringloop is), en als dat niet zo is breken die micro-organismen de lichamen af. Rottingsbacteriën zorgen voor de vreselijke geur.

Waarom dat niet gebeurt als organismen nog leven, kan ik je niet vertellen. Ik denk dat dat gewoon is hoe de natuur in elkaar zit. Als een organisme sterft is er nul activiteit in het lichaam, wat rottingsbacteriën en micro-organismen en andere beestjes de kans geeft het lichaam op te ruimen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Goeie aanvulling Bazzz!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja idd dat is waar, dank je voor je reactie. Voor iemand die met een 5.8 voor bio geslaagd is heb ik het redelijk verteld toch xD best interessant eigenlijk hoe dat allemaal in zn werking gaat
Kristal
11 jaar geleden
Verdikkie Gabbiej, dat heb je goed gedaan!! ;-)
+1 !!
de adem, zuurstof transport door het hele lichaam, zorgt dat het ontbindingsproces niet kan plaatsvinden.
zodra het zuurstoftransport het lichaam verlaat, gaat het enige tijd over in rotting en ontbinding, dat geeft stank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stank bij rotting zijn de 'windjes' die bacterien laten bij het verteren van biologisch materiaal. Dat gebeurt ook als je leeft, maar dan in je darmen en daar is het ook de bedoeling.
Als je doodgaat krijgen je cellen geen zuurstof meer en gaan ze dood. Er zijn dan ookgeen witte bloedlichaampjes meer actief die binnendringende bacterien doden. Er is dan ook geen barriere meer tegen bacterien.
Dan wordt ook je spierweefsel e.d. omgezet in CO2 en water en wat andere moleculen (vertering/verbranding).