Ik heb een spraakstoornis. Wat is de beste reactie op aparte dingen die mensen soms doen/zeggen in dit verband? Dank!

Uiteraard, is mijn spraaksituatie geen belemmering voor goed contact met de meeste mensen. Soms zeggen/doen sommige mensen echter zeer aparte dingen ivm mijn spraakstoornis. Wat is de beste reactie?

Het liefst zou ik met een grapje reageren. Maar de spraakstoornis maakt het maken van grapjes niet makkelijk. Iemand in elkaar slaan is ook geen goede optie. Net als juridische procedures, die jaren in beslag kunnen nemen.

Schriftelijke reacties op beledigingen zijn ook geen goede oplossing. Voor ik iets opschrijf is die persoon al lang weg.

Uiteraard, neem ik beledigingen niet persoonlijk op. Ik merk echter dat andere mensen minder respect voor mij krijgen als ze zien dat ik me laat beledigen en dat ik niets terug kan doen/zeggen.

Dank!

Toegevoegd na 5 minuten:
Uiteraard, heb ik ook een advies bij verschillende gespecialiseerde hulpverleners gevraagd. Geen noemenswaardig resultaat :-(

11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Maar om een goede zin te kunnen bedenken moeten wij wel weten wat jouw struikelletters zijn!
Wouter2011
11 jaar geleden
Alle letters zijn mijn struikelletters. Een goede zin is ook geen goede optie voor mij, vrees ik...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou haast zeggen: stop een kaartje in je broekzak met een gevatte zin of reactie erop. Het feit dat je zo'n zin moeilijk uit kan spreken, wil nog niet zeggen dat je 'm niet bedenken kan. Lijkt me als reactie op zo'n opmerking vrij verrassend overkomen, mogelijk slaat dat de ander met stomheid.
Wouter2011
11 jaar geleden
Dank! Welke zin lijkt u gevat? Ik heb al vaak meegemaakt dat mensen als volgt reageren als ik hen iets laat lezen: "Ik heb geen behoefte te lezen wat je hebt opgeschreven…"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan een tweede kaartje achter de hand: En ik heb geen zin te luisteren naar wat je zegt...
Wouter2011
11 jaar geleden
Dat is een goede! Maar als die persoon ook dit kaartje niet leest, schiet ik weer niets op...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dan aan die ene persoon.... niet iedereen is ZO schofterig....mag ik hopen....zucht...
Wouter2011
11 jaar geleden
Bedoelt u dat ik iemand kan vragen mijn kaartje voor te lezen voor een persoon die me beledigt? Ik vind het zo ongemakkelijk anderen te belasten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat is je spraakstoornis dan?
Stotteren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wouter2011: nee, ik bedoel, dat jij er iets aan kunt veranderen als iemand niet eens de moeite wil nemen om te lezen. Dan moet je dat zo laten denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Owowowow.... foutje en behoorlijk essentieel....
"ik bedoel, dat jij er Niets aan kunt veranderen....".
Sorry!
Wouter2011
11 jaar geleden
Hi Wendy. Ik was niet helemaal duidelijk. Sorry. Uiteraard, trek ik me niet veel van gedragingen van mensen aan. Maar ik vind het jammer dat anderen minder respect voor mij krijgen als ze zien dat ik beledigingen slik. Heb je misschien een ideee hoe ik assertiever kan overkomen aan anderen? Kaartjes zijn toch iets te zielig... Dat zeg ik uit ervaring...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, okee. Ik zat op het verkeerde pad.
Lichaamshouding? Bedoel je meer die richting op?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets in gebaren?
Wouter2011
11 jaar geleden
Ik heb je toevallig gezet op het verkeerde pad. Sorry. Houding en gebaren? Uiteraard, zorg ik dat ik niet agressief en gestresst overkom. Het is echter veel te weinig. Stel je voor: Je ziet dat iemand wordt beledigd en dat die persoon alleen via zijn houding/gebaren reageert...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
....dan denk ik, dat deze persoon problemen met het gehoor heeft.... serieus! Als ik zie, dat het uit de klauw loopt zal ik proberen te helpen.
Ik heb iets geprobeerd bij mijn antwoord. Ben benieuwd naar je reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als iemand niet wil lezen kijken ze toch naar het papiertje (menselijke reactie)? als je bv erop zet 'THANKS' met een smiley erachter. dat zien ze dat in 1 oogopslag.
als je wil zien hoe nieuwsgierig ze zijn kan je er in het klein onder zetten 'voor uw begrip, voor mij is het ook lastig' b.v. als iemand die kaartjes niet wil lezen, of niet snapt wat je duidelijk wil maken denk ik dat geen zin heeft om een andere poging te doen. jij kan niet goed praten, de anderen kunnen het wel maar weten niet hoe ze fatsoenlijk moeten praten.
als iemand het fatsoen heeft van een tokkie en/of het verstandelijk vermogen heeft van een tuinboon kan je ze gewoon niets duidelijk maken. dat het mensen opvalt okay, maar dat ze zo'n gebrek aan fatsoen hebben.... triest gewoon.
(dat kan ook onder de noemer 'spraakgebrek' vallen. een gebrek is het zeker is het zowiezo m.i.!)
Wouter2011
11 jaar geleden
Hi Eucalypje, Dank!

Het beste antwoord

Je werkt met pen en papier lees ik: schrijf tevoren een zin op, die voor vele beledigingen doeltreffend is.
Laat die permanent op je blocnote (ik neem aan, dat je daarmee werkt?) staan en laat die onmiddellijk lezen als iemand zich niet kan gedragen.
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor meer volzinnen, voor verschillende situaties.
TE GEK voor woorden vind ik dit gedrag van mensen....pffffff..!!!!
Goeie vraag!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wouter2011
11 jaar geleden
Dank voor uw reactie en uw idee! Het gedrag van sommige mensen kan idd zeer apart zijn. Welke zin lijkt u doeltreffend? Ik heb al vaak meegemaakt dat mensen als volgt reageren als ik hen aanspreek: "Ik mag zeggen alles wat ik wil. Als je het niet leuk vindt, is het jouw probleem". Of ze zeggen: Ik heb geen behoefte te lezen wat je hebt opgeschreven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De doeltreffendste zin is die, waar jij in de meeste opzichten baat bij hebt. En die kan eigenlijk alleen jijzelf bedenken. Die zin moet in feite doeltreffend, assertief en niet grof zijn, denk ik. Moeilijk! Ik wist effe niet wat ik las.... "Ik mag zeggen alles wat ik wil. Als je het niet leuk vindt, is het jouw probleem"..... in wezen is dat waar: er is in dit land vrijheid van meningsuiting en het is jouw probleem als je daar moeite mee hebt, omdat jij het je aantrekt..... maar sjeeeemig zeg.... wat heb je toch een horken in de wereld...
En ja, als mensen niet willen lezen wat je schrijft, dan ben je al gauw klaar natuurlijk.... Ik tutoyeer en zou het fijn vinden als jij dat ook doet. Heb je daar problemen mee, dat lees ik dat graag en zal ik mij aanpassen.
Wouter2011
11 jaar geleden
Prima om elkaar met jij aan te spreken. De wereld is idd hard. Als mensen vinden dat ze tegen mij alles mogen zeggen, dan is de beste reactie om iets "leuks" te zeggen over dingen die hun levens niet makkelijk maken. Iedereen heeft iets wat zijn leven niet makkelijk maakt. Maar ik word dan dus ook grof...
Als mensen miet willen lezen wat ik schrijf, weet ik idd voldoende. Maar als anderen dat zien, vinden ze mij zielig...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, fijn!
Dat je dan grof wordt vind ik logisch en misschien zelfs wel heel goed. En dat anderen je dan zielig vinden is weer aan die anderen. Vind jij jezelf dan trouwens ook zielig?
Ik zit nog te broeden op een "perfecte" zin... wetende dat perfectie niet bestaat ;-)
Je hebt het er al met hulpverleners over gehad las ik. Mijn idee in mijn antwoord is niet zo opzienbarend, dus ik neem aan dat het probleem juist die zin is en dat je nog niet op de voor jou juiste bent gekomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is precies je doel trouwens?
De beledigende persoon met 1 korte, heldere, duidelijke, doeltreffende, algemene, assertieve zin zijn/haar schofterigheid te laten inzien en ook netjes?
Wouter2011
11 jaar geleden
Mijn doel is aan anderen te laten zien dat ik assertief en netjes omga met beledigingen. Mijzelf vind ik helemaal niet zielig. Iedereen heeft nogmaals iets wat zijn leven niet makkelijk maakt. De meeste dingen zijn veel erger dan de spraakstoornis. Dus ik heb niets te klagen :-) Maar ik maak regelmatig mee dat mensen de spraakstoornis ook zielig vinden. Die ene korte zin zou idd de beste oplossing zijn. Het andere probleem is hoe ik die zin bekend kan maken zonder dat het zielig overkomt ;-) De vorm van het bericht is niet minder belangrijk dan de inhoud...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi om te lezen hoe je erover denkt en het ervaart! Okee: ik denk dan richting lichaamshouding en gebaren.
Lichaamshouding:
Assertief: dus rechtop, rechte rug, schouders naar achteren en omlaag, iemand recht in de ogen kijken en níét wegkijken (dat komt intimiderend over), hoofd recht boven de ruggegraat, nek iets gestrekt. Moet wel prettig voelen; je kunt dit eventueel voor de spiegel oefenen.
Is het moeilijk voor je, om iemand recht in de ogen te kijken: kijk naar de wenkbrauwen. De persoon tegenover je kan het verschil absoluut niet zien. Gebaren, ik probeer maar wat hoor:
Je zou bijvoorbeeld met je handen duidelijk een propje kunnen maken, dus net alsof je een propje van papier maakt, het propje omhoog gooien en wegblazen.... en de persoon dan meewarig recht in de ogen (wenkbrauwen) aankijken. Beetje meewarig, cynisch glimlachje erbij kan dan ook wonderen doen. Betekenis: "van jouw botheid/grofheid, beledigende persoon, maak ik een propje, en ik gooi dat met de wind mee weg. Het/jij betekent niks voor me...." en dat meewarige, cynische lachje doet de rest, versterkt. Zeg maar eeen soort van pantomime.
Is dit idee, zoiets, misschien iets?
Wouter2011
11 jaar geleden
Dank! Ik zal het proberen. Ben je, trouwens, psychologe?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je er echt iets aan of denk je: ja hoor...doehoei??? Ik ben geen psychologe, heb wel veel ervaring zelf met therapievormen. Heb heel veel mensen ontmoet met verschillende problemen en heb een zoon met ASS. Hij heeft op een school gezeten met kids met vele problemen, o.a. ook hoorproblemen.
Wouter2011
11 jaar geleden
Hartelijk dank!

Andere antwoorden (7)

Maak een grote button, met een tekst erop. Zoiets als: "Dat ik een spraakgebrek heb is bekend, dat hoef je me niet te vertellen!". Wanneer die button op je jas of shirt zit moeten anderen wel heel veel lef hebben om er nog iets van menen te moeten zeggen.
Amadea
11 jaar geleden
Wouter2011
11 jaar geleden
Dank! Een goed idee! Dan weet iedereen echter meteen over mijn gezondheidsituatie en erover dat ik vaak gepest word. Niemand wil m.i. zijn kwetsbaarheden aan iedereen laten zien... Heeft u misschien nog andere ideeen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een goed idee, Amadea! Of iets als: ik heb een spraakgebrek, wat is jouw gebrek? Ik heb een spraakgebrek, maar jij een gebrek aan empathie!
Amadea
11 jaar geleden
Een spraakvertrager proberen. Bij sommigen werkt die wonderbaarlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea: ik vind dit geen goed idee en wel om de redenen die Wouter 2011 zelf al aangeeft.
En @Tacunma: dan ga je er dus vanuit, dat iedereen die de button leest een gebrek heeft danwel geen empathie heeft. Lijkt me een behoorlijk agressieve benadering van mensen....
Amadea
11 jaar geleden
Maar de spraakstoornis is toch geen gezondheidsprobleem, Wouter? Of komt het door een ernstige schisis?
Wouter2011
11 jaar geleden
Hi Amadea, 1. Een spraakvertrager? Hoe bedoel je? 2. Is de spraakstoornis geen gezondheidsprobleem? Wat voor probleem is die dan?
Amadea
11 jaar geleden
Een communicatief probleem, waar misschien een oplossing voor is. Een spraakvertrager is een apparaatje wat je in een oor draagt (het ziet eruit als een klein huidkleurig hoortoestelletje). Het zorgt ervoor dat jij je eigen stem vertraagd terughoort. Bij sommige mensen die bij alle woorden stotteren heeft dit tot resultaat dat zij toch vloeiend kunnen spreken.
Wouter2011
11 jaar geleden
Ik heb helaas geen vertrouwen meer in de gezondheidszorg. Desondanks ben ik je zeer dankbaar ook voor dit idee van je. Heb je misschien andere ideeen hoe ik assertief kan reageren op beledigingen? Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien de button alleen maar laten zien als de vraagsteller in een voor hem nare situatie terecht komt?
Ik denk dat je het gewoon eerlijk moet zeggen dat je het niet leuk vind als je zo beledigd wordt door die persoon. Gewoon eerlijk voor de raap. Als die persoon het nog eens doet zeg je het een 2de keer om te laten zien dat je het echt meent. Het kan zijn dat sommige mensen grappen maken die voor hun grappig zijn en voor jou niet. Door het te zeggen kunnen ze hier op letten.
en als er mensen zijn die gewoon doordoen en je hebt het verschillende keren gezegt... wel dan denk ik niet dat het goede vrienden van je zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebaren - en lichaamstaal - kunnen heel effectief zijn als reactie op beledigingen.

Het opsteken van de middelvinger wordt welliswaar als een beledigend gebaar gezien.
Maar als jij beledigd wordt, of als jij je beledigd voelt, dan kan dit een prima reactie zijn.

Wil je het meer als een grapje benaderen,
als iets losser zien, doe er dan een brede glimlach bij!!

Wat je dan uitstraalt is:
Ik heb jou wel door, f##k you, maar ik trek er mij lekker niks van aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kwetsen als reactie op kwetsend gedrag is naar mijn persoonlijke mening het grootste risico op escalatie. Zelfs met een glimlach. Grof taalgebruik in symboliek levert naar mijn persoonlijke mening hetzelfde risico.
Als je terplekke wilt reageren zeg je heel enthousiast: dank je! Jouw haar zit ook leuk!! Geloof me, mensen hebben dan meteen door dat ze een stomme opmerking hebben gemaakt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had een vriendin die in een rolstoel zat, en iedereen vond haar altijd zielig, en zij werd daar flauw van.

Ik vroeg altijd of ze met mij een eind ging hardlopen, of ik vroeg "zullen we een sprintje trekken? Wie het eerste bij de klas is" Daar kon zij heel erg om lachen, andere mensen vonden het grof.

Misschien kun jij ook zo iets gebruiken als grapje.
"zullen we een potje schreeuwen?" "wie doet er mee aan een spellingswedstrijd?"

En voor de grove mensen. "Jammer dat jij degene bent met het echt communicatieprobleem"

Toegevoegd na 31 seconden:
Oops spelfout: Jammer dat jij degene bent met het ECHTE communicatieprobleem
11 jaar geleden
De gespecialiseerde hulpverleners hebben een zwaktebod naar u gehad.

Voor uzelf is belangrijk om te beseffen dat u net zo 'normaal' communiceert als alle andere mensen. Als mensen u schofferen of anderszins kwetsen is het zaak om te beseffen dat deze mensen niet het vermogen hebben om u als mens te respecteren. Wellicht is het zinvol om uzelf te vragen of u met deze mensen wel van gedachten wilt wisselen. Wat leveren deze mensen aan toegevoegde waarde voor u?

Boosheid zal worden weggehoond, op grapjes zal lacherig danwel boos worden gereageerd. Beetje afhankelijk van het soort reactie en het type mens dat tegenover u staat.

Uw (mogelijke) verdriet kenbaar maken is gedurfd. Uzelf kwetsbaar opstellen maakt de ander echter vooral zijn of haar eigen kwetsbaarheid zichtbaar en heeft daarom een zeer grote kans van slagen.

De samenleving is vaak niet zo hard als we wel denken namelijk. En ja, u kunt verder gekwetst worden. U bent niet alleen. Er zijn zeer goede zelfhulpgroepen en uiteraard de hieronder vermeldde bronnen.

Ik wens u zeer veel tevredenheid en blijdschap toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen: aangenaam, leuk dat u zich voorstelt, mijn naam is .....

Niet iedereen vat 'm maar je brengt iemand wel heel even uit evenwicht. Krijg je zelf weer even tijd om na te denken over de volgende zin.
Het is afschuwelijk dat sommige mensen zo weinig empathie hebben en vaak ronduit onbeschoft zijn. Je moet een groot incasseringsvermogen hebben als je afwijkt van een "norm".

Kun je zo snel niet iets zeggen, dan is een briefje inderdaad een optie. Weliswaar zeggen ze dan dat ze dat niet gaan lezen, maar als het grote letters zijn, hebben ze het automatisch al gelezen: je kunt niet :"ontlezen", ga maar eens achter iemand zitten die de kranm leest. Je moet gewoon meelezen. Alle sterkte!