Premie ziektekosten, straffen of belonen?

Moeten we rokers en andere risicogroepen een hogere premie laten betalen voor de ziektekosten, of mensen belonen omdat ze bv. aantoonbaar gezond leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik eerst even weten,wie je met andere risicogroepen bedoelt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rokers, drinkers, drugsgebruikers, gehandicapten, zware sporters, jonge mannen (verkeersrisico's), verstandelijk gehandicapten, mannen algemeen (hebben gewoon een kortere levensverwachting) , dikke mensen, te dunne mensen, luie mensen, mensen met auto-immuunziektes, mensen die te weinig groente eten (hoe ga je dat controleren ?), mensen die te zout eten (allemaal dus), werkelozen (zijn ook vaker ziek), affijn, ik ken maar verrekte weinig mensen die NIET in de een of andere risicogroep vallen of in de toekomst gaan vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten we eerst eens beginnen met een loonafhankelijke ziektekosten rekening. Arme mensen minder en de rijken meer. Want het is natuurlijk van de zotte dat iemand in de bijstand evenveel moet betalen als een bankdirecteur bijvoorbeeld.
Dat is al veel nuttiger dan wat jij in je vraag hebt staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik me niet vergis is er voor die groepen zoiets als zorgtoeslag ?? En reken maar dat er een pecentáge van het loon wordt ingehouden voor de ziektekostenverzekring; dat is nog nooit anders geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marleen, denk jij nou werkelijk dat die zorgtoeslag het verschil opheft tussen de premie van de bijstandsmoeder en het effect daarvan op het inkomen en de premie van de bankdirecteur en het effect daarvan op zijn inkomen? dat vind ik een beetje kortzichtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat denk ik niet. Maar ik zit dan ook bij lange na niet in de range van een bankdirecteur ; wij vallen gewoon net overal buiten. Da's pas duur ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou me dus eigenlijk schuldig moeten voelen,omdat ik tot meerdere risicogroepen behoor? Daar kies je toch niet voor!
Hoop trouwens nog steeds op antwoord van bragenstelster.
Ja, Marleen die zorgtoeslag is er en wij zijn er maar wat blij mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ marleen, dat is inderdaad wel heel kort door de bocht he. En de premie die vroeger van het loon werd ingehouden bestaat helemaal niet meer. Dus dat is altijd anders geweest.
En de zorgtoeslag is nooit kostendekkend vergeleken met de premies die men vroeger moest betalen, voor het nieuwe stelsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou het eerlijk zijn dat een bankdirecteur (veel) meer moet betalen voor zijn zorgverzekering? Hij heeft dezelfde kans op een ziekte als die bijstands moeder en volgens sommige statistieken zal hij gemiddeld gezien zelfs iets minder vaak ziek zijn. Dus waarom zou hij meer moeten betalen? Een brood is toch ook niet duurder voor iemand die meer verdient?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@petergradisen... kom op, je kunt toch zelf de risicogroepen bedenken, marleen heeft ze ook al genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sonja ; maar dat zouden sommige mensen wel heel graag willen. Helaas werkt het niet zo. Of gelukkig ; anders zou iedere link tussen werken en beloning wegvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan ik dat en ben er zelf abonnee op. Maar het gaat er mij om,wat ZIJ er onder verstaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
owkay.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger betaalde je gewoon je zw kosten als percentage van je loon. Daar had niemand problemen mee. Dus waarom zou dat nu wel een probleem zijn dan????
Hetzelfde doen we toch ook met de andere premies?
Daar hoor je de mensen ook niet over zeuren. Maar sinds dat ze de zw premie van de lonen afgehaald hebben klagen de mensen steen en been over de stijgende premies van hun eigen verzekeringen.
Dit is gewoon het effect van eerst iemand geld geven en het dan weer afpakken. Omdat het anders van je bruto loon af gaat zie je dat geld verder nooit.
Sinds het nieuwe zorgstelsel in werking is zijn er alleen maar problemen van gekomen. En is de zorg verbeterd? Nou nee, het wordt alleen maar slechter. En de link zou sowieso niet wegvallen, want het percentage blijft toch hetzelfde? 2% van een euro is bij 100 euro 2% en bij 10000 euro is het nog steeds 2%
rose
14 jaar geleden
@sonja: Een brood kost niets voor iemand die geen brood eet. Met ziektenkostenverzekeringen werkt dat (gelukkig) anders. Ik ben een ouderwetse socialist: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het doel waar naar wij streven! Helemaal eens rose!

Het beste antwoord

Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens dat er bepaalde risicogroepen zijn die zich 'ditzelf aandoen'. Ik, als roker, misschien wel voorop.

Maar waar trek je die grens? Om nog even op de winterbanden van mijn vorige vraag terug te komen: Afgelopen week reden wij met onze - op tijd aangeschafte - winterbanden ergens op een weg waar we her en der auto's overdwars op de weg zagen staan of in de berm zagen liggen. Vooropgesteld dat ik het al belachelijk zou vinden als ònze auto-verzekeringspremie daardoor omhoog zou gaan, hoe zit het dan met die eventuele ziektekosten? Wat als daar iemand een whiplash -of erger- aan overhoud waarmee hij zijn leven lang medische hulp nodig heeft (alleen maar omdat ze even naar IKEA wilden dus niet echt zonodig de weg ophoefden)?

Of fanatieke sporters die nog nooit van hun leven hebben gerookt en aantoonbaar gezond leven terwijl ze wel herhaaldelijk op medische hulp terug moeten vallen door hun sportblessures.

Ik begrijp je standpunt, maar naar mijn mening is dit nooit eerlijk te beooordelen wie er wel- of niet aantoonbaar 'gezond' leeft. Ik vindt dit dus geen goed idee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie nu net de reactie van Marleen op de vraag, en zoiets bedoelde ik dus eigenlijk ook ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie uitleg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor uw antwoord!

Andere antwoorden (12)

Ik zou het niet op prijs stellen als ik word gestraft voor het feit dat ik chronisch ziek ben.... Ik ben wel een risico groep... maar heb dat niet aan mijzelf te danken... moet ik dan meteen gestraft worden?

Ik vind dat dat niet kan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ziek zijn op zich is al een straf... ik red het financieel nu al eigenlijk niet... moet veel missen omdat de gezondheid voor gaat.

nee, ik ben echt tegen. Laat ze maar wat poen bij ontwikkelingsamenwerking weghalen. Eerst ons eigen landje goed, daarna anderen helpen vanuit een SOLIDE basis....

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook het belonen voor gezond leven... sommige mensen KUNNEN niet sporten, bewegen etcetera.... ga je die wel vrijstellen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want dan begeef je je op het zeer, zeer hellend vlak van waardenfascisme, en bovendien is de grens heel erg moeilijk te trekken tussen verwijtbaar en niet verwijtbaar gedrag, ondanks dat dat bij sommige dingen erg voor de hand ligt. Maar zeker zolang de relaties tussen gedrag en bepaalde ziektes niet 100 % 1 op 1 is (en dat IS hij niet, meestal gaat het om een statistisch verband in combinatie met pech en aanleg) , kun je daar alleen maar onnoemelijke schade mee aanrichten. In beginsel al voor het hele begrip collectieve verzekering.

Daarnaast zijn risicogroepen op de lange duur voordeliger voor eender welke verzekering, omdat ze eerder dood gaan , en de mens een steeds duurdere kostganger wordt naarmate hij ouder is, OOK als hij gezond ouder wordt, al is het alleen maar vanwege de beeindigde deelname aan het arbeidsproces. Je zou dus in feite stelen van degenenen die je op de lange duur de grootste besparing op gaan leveren !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het mee eens. De mensen die in zg. risicogroepen vallen (al of niet verwijtbaar) gaan meestal eerder dood en kosten de samenleving dus minder geld.
En de drinkers en rokers brengen tijdens hun leven ook aardig was accijnscentjes in de staatskas.
Dus de stelling: "rokers en drinkers moeten beloond worden" zou ook verdedigd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of deze mensen(waaronder ik mezelf ook schaar) minder geld kosten Esme,is nog maar de vraag. Als ik het aantal operaties,die ik de laatste 5 jaar heb ondergaan zelf zou moeten betalen,is het hele bedrag wat ik vroeger aan ziekenfonds en nu aan zorgverzekering heb betaald en het jouwe er bij meerder malen op gesoupeerd,denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar zijn die operaties te wijten aan vermijdbaar risicogedrag? Want daar ging het om in deze vraag, volgens mij.
Wel rot voor je Peter al die operaties ... ik hoop dat het nu weer goed met je gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,ze zijn allemaal onstaan door diabetes en dat is een erfelike aandoening en dus geen risicogedrag. Maar je hoort alom daar kun wel 100 jaar mee worden. Dan vergeet men gemakshalve de aan diabetes gerelateerde problemen. Ogen,nieren,hart enz. Het gaat nu idd een stuk beter,dank je. En prettige feestdagen voor allen!
Ja en nee...

Het gevaar is namelijk dat het een hellend vlak is. Als rokers meer moeten betalen geld dan niet hetzelfde voor fietsers als kwetsbare groep in het verkeer, of sporters, of vrouwen tussen de 20 en 40 omdat die zwanger kunnen worden. Of mensen die meer dan 40 uur per week werken wegens stress. Mensen met weinig vrienden omdat die b.v. eerder depressief zouden worden. Mensen die vaker dan 2 keer per jaar naar de dokter gaan enz.

En wanneer je dat ver doortrekt zou er geen verzekering meer moeten zijn maar moet iedereen betalen voor wat hij of zij gebruikt aan zorg. Want waarom zou ik mee moeten betalen voor een chronisch ziek iemand? Ik ben toch niet chronisch ziek, dus doe mij maar een verzekering die mensen met een ziekte veel meer laat betalen.

Aan de andere kant, met een verzekering dek je je in tegen een risico. Wanneer je willens en wetens dat risico verhoogt mag er van je verwacht worden dat je daar ook de lasten van ondervind.

Daarnaast is het ook niet te controleren of iemand rookt of ander ongezond gedrag vertoont. Elk jaar bij je verzekering op controle komen kost waarschijnlijk meer dan het oplevert om mensen meer te laten betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen tegen, omdat rokers toch al veel meer belasting
betalen.
Op een pakje sigaretten zit toch al een heel hoge belasting.
Dus rokers betalen toch al fors meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We worden overal voor gestraft, dus hier niet doen... Beloon de roker op gezonde ruillongen...

Wie kan in des hemelsnaam aantonen dat hij gezond leeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Soms ben ik het zo met je eens... Misschien kunnen we volgend zomer met z'n allen bloemen uitdelen op de dam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niemand kan dat aantonen denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens Rose
Omdat dit niet te controleren is, is dit niet haalbaar. Bijv. niet alle mensen die dik zijn, leven ongezond; mensen die nu niet meer roken, kunnen in het verleden jarenlang verstokte rokers zijn geweest; en hoe stel je vast of iemand niet een stiekeme drinker is? Als dit gecontroleerd moet worden, wordt de gezondheidszorg nog onbetaalbaarder.
Dan heb je ook nog mensen met een minimum inkomen die zich vaak minder versproducten kunnen permitteren en voor 'goedkoop 'i.p.v. ''gezond' gaan. Moeten zij ook gestraft worden met een nog duurdere premie?

De grenzen zijn zo moeilijk vast te stellen dat dit eigenlijk onmogelijk is. Mensen die ongezond leven betalen vaak al een hoge prijs. Nu doel ik niet op de dure sigaretten of de prijs van drank, maar wel op de grotere kans op longkanker, de grotere kans op hart- en vaatziekten of het krijgen het Korsakov-syndroom of alcoholdementie.
Dat mensen die gezond leven met een langer en kwalitatief beter leven, valt uiteraard niet te garanderen. Wel weten deze mensen zelf dat ze al het mogelijke hebben gedaan om zo gezond mogelijk te leven en voor hen een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven te hebben. Dit is ook wat waard!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ prima antwoord
Ik kan het niet laten..... ;-)))

Er is een ziektekostenverzekering, die een lagere premie vraagt aan vegetarisch levende mensen.

Trek je eigen conclusie maar.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe gaan ze controleren of je echt vegetarier bent ? Een periodieke bloedtest ?? Bovendien is nog niet aangetoond dat vegetariers langer leven, alleen dat veel te veel vlees niet gezond is, maar dat is niet hetzelfde. Pure PR dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
......maar wél minder premie.... ;-)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is ook een ziektekostenverzekering die een lagere premie vraagt aan nierpatiënten, aan mensen die een bonuskaart van ah hebben, anwb lid zijn en ga zo maar door. Dat noemen ze collectieve kortingen en die hebben niks te maken met risico's alleen maar met het binnenhalen van zoveel mogelijk verzekerden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'k vond het in verband met de vraag : straffen of belonen, gerelateerd aan al dan niet gezond leven, tóch de moeite van het noemen van de vegapolis waard...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar daarmee suggereer je (in je antwoord) dat dat een manier is om gezond leven te belonen, en dat is het dus gewoon niet.
Mijn gevoel is dat mensen die ongezond leven in het algemeen, een hogere premie zouden moeten betalen.
Aan de andere kant zijn we met z'n allen erg gehecht aan vrijheid.
Maar wie signaleert en controleert "verkeerd" gedrag.
Wie bepaald wat verkeerd gedrag is? Waar legt men grenzen?
Wanneer leef je gezond en wie bepaalt dat?
De juiste oplossing ligt m.i. in goede voorlichting en een beroep doen op verantwoordelijkheidsbesef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet, denk dat de meeste het al een straf vinden dat ze er aan verslaafd zijn. En het kost ze ook nog eens een boel geld! En eraf komen is echt niet makkelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan me je vraag voorstellen maar dan moet je alle risico groepen uitsluiten.
Zoals sport, autoracen, stuntrijders, en ga zo maar door.!!!
Iedereen doet in zijn leven wel een onverantwoorde actie.
Geen goed plan, dus.!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee daar ben ik het niet me eens,wel vind ik dat iemand die rookt en hij /of zij heeft een nieuwe lever nodig,dat ik die dan eerder zou geven aan iemand die niet rookt dan aan iemand die wel rookt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel als het gaat om bewust gekozen gedrag dat duidelijk aantoonbaar negatieve gevolgen heeft (bv roken, veel drinken, niet bewegen uit luiheid; overgewicht of hoge bloeddruk door te veel eten).
Niet als het gaat om aangeboren of veroorzaakt gedrag (weinig bewegen i.v.m. ziekte; risico's door ziekte).
Het kan lastig zijn dat sommige zaken niet goed meetbaar en controleerbaar zijn.