hoe kom je van muggenbeten af?

Is er een trekje hoe je snel hier vanaf komt? (niet krabben is geen mogelijkheid, zijn er teveel haha)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Het allerbeste wat je kunt doen als je gestoken bent is vooral niet aan de muggenbult zitten! Krab je aan de muggenbult, dan activeer je juist de jeuk. Kun je je krabnijgingen onderdrukken, dan ben je binnen een uurtje van de jeuk af. Geloof je het niet? De meeste muggenbulten worden pas enige tijd na ‘de daad’ opgemerkt. Bijvoorbeeld doordat je per ongeluk tegen de bult aan komt.

Grote kans dat het je niet is gelukt om van de muggenbult af te blijven. No worries, er zijn genoeg middeltjes op de markt om je van die vervelende jeuk af te helpen.

Bij de drogist zijn er verschillende (homeopathische) crèmes en gels te koop die de jeuk van een muggenbult doen verminderen. De zink en/of menthol in de smeerseltjes verkoelt de jeuk. Andere huis-tuin-en-keukenmiddeltjes met menthol, zoals tijgerbalsem of tandpasta, werken ook prima.

Behandel je muggenbult met een paar druppels lavendelolie. Lavendel heeft namelijk niet alleen een rustgevende werking, maar ook een genezende! Bovendien maakt de lavendelgeur van de omgeving een no-go area voor muggen. Muggen zijn namelijk geen fan van scherpe luchtjes van de lavendelplant, of bijvoorbeeld citroengras, eucalyptus, goudsbloem en kattenkruid. Zet daarom een vrolijk plantje van één van de bovengenoemde soorten op je nachtkastje en je slaapt voortaan prinsheerlijk, zonder ’s nachts gestoord te worden door het irritante gezoem.

De kans is natuurlijk groot dat, als je gestoken wordt, je niet je medicijnkastje binnen handbereik hebt. Daarom een tip uit grootmoeders tijd: Zet met je nagel een kruis in de muggenbult. De ‘pijn’ neutraliseert het jeukende gevoel.

Moeder Natuur heeft ook enkele plantjes die je kunnen verlossen van die vervelende jeuk. Ga op zoek naar de klimop of weegbree. De weegbree (zie foto) kun je vlakbij de brandnetel vinden en herkennen aan de lange stengels en bladeren met lange nerven.
Kneus het plantenblad en wrijf het over de bult. Als het goed is moet de jeuk binnen een kwartier verdwenen zijn.

Het schijnt dat muggen niet van de geur houden die je huid afscheidt als je veel knoflook eet. Dus leef je lekker uit in de keuken! Gist behoort trouwens ook niet tot hun favoriete luchtje. En door het slikken van Vitamine B houd je niet alleen de muggen op afstand, maar krijg je ook glanzend haar en sterke nagels. Dat is mooi meegenomen!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.hoedoe.nl/lichaam-geest/insectenbeten/hoe-ga-ik-muggenbultenjeuk-tegen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Prik weg of after bite helpt, je kan het gewoon bij de drogisterij of apotheek halen. Het is een soort gel dat je op de muggen bult smeert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste is voorkomen.
Eet veel knoflook... houden de muggen niet van!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ook een goeie tip is om een beker/potje mat azijn te vullen en in een kamer te plaatsen, het houd de muggen op afstand. dit is geen fabeltje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste middel nadat u een muggenbeet of beten gekregen heeft is nog steeds Nerisona.
Het helpt tegen jeuk, ontstekingsremmend en belet zwelling.
Zeer probaat en niet enkel voor muggenbeten maar van alle insecten, zoals dazen, bijen, spinnen,enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik zelf altijd probeer is koel te blijven. Ze gaan namelijk meer jeuken als je warm wordt. Daarom helpt jeuken van niet, omdat je het over de huid krabben je huid warmer maakt. Alhoewel ik toegeef dat het lastig is om niet te doen. :-s

Je kunt bevoorbeeld een koele douche nemen of gaan zwemmen. Maar zelf hou ik er nog wel eens een coldpack tegenaan als het te erg wordt. Het helpt vaak ook tegen de zwellingen, bij mij worden ze minder groot. Maar dat is misschien niet zo heel makkelijk als je er veel hebt.

Andere middelen zijn natuurlijk Prikweg van VSM, Azaron, Nestosyl en metholpoeder. Deze middelen hebben allemaal een verkoelende (en soms pijnverlichtende) werking, waardoor de jeuk minder wordt.