hoe "hoor" ik mezelf beter?

net bij de dokter (homeopaat) geweest met enkele klachten. hij bracht alles in verband met het feit dat ik mezelf te weinig "hoor". Hij waarschuwde me dat ik hierdoor ernstig in de problemen kan geraken op vlak van gezondheid... en dat ik niet moest wachten tot ik een les krijg van mijn lichaam .
hij adviseerde me rust, maar wilde me geen homeopathie voorschrijven. hij zei dat ik het "kon" , dat ik geen ondersteuning hoefde.
nu begrijp ik echt niet goed hoe ik eraan moet beginnen. naar mijn lichaam luisteren,oké, maar mezelf "horen"?
graag een tip om me op weg te helpen.

Toegevoegd na 21 uur:
toen ik meer uitleg vroeg zei hij dat hij niet bedoelde dat ik nu moet denken "aha, ik moet mezelf beter horen", maar dat ik dat moet doen vanuit mijn binnenste, mijn hart/buik/ziel.
hij zei dat toen ik vertelde dat ik te uitgeput ben om nog creatief te kunnen zijn, en dat ik uitgeput geraak omdat alles veel te veel "binnen"komt bij mij, dat ik mezelf niet voldoende kan afsluiten.
hij antwoordde dat mensen zouden stoppen met dingen op me te gooien als ik mezelf meer hoorde, dat ik er dan meer zou "staan"...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat betekent naar je gevoel luisteren.
Waarschijnlijk negeer je vaak je gevoel, terwijl deze iets anders zegt dan je ratio.

Ook heeft het te maken met je grenzen duidelijk stellen. Als je iedereen over je grenzen heen laat gaan, dan betaal jij straks de tol. Ga niet steeds schuiven met je grenzen, maar hou je er aan. Zo weet een ander ook waar hij aan toe is en heeft ook meer respect voor je.

Dat zijn dingen die worden bedoelt met naar jezelf luisteren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je naar je lichaam kunt luisteren, dat snap je dus al, en dat is het probleem niet. Maar hoe je jezelf kunt "horen", dat is voor mij ook volstrekt onduidelijk.

Je arts zal zeker de beste bedoelingen met je hebben, maar er is wat mij betreft iets misgegaan in het consult. Je hebt adviezen en een diagnose gekregen die je niet snapt, en dan heb je daar niet zoveel aan.

Er zijn maar 2 mogelijkheden: je arts heeft niet duidelijk uitgelegd, wat de bedoeling was. Of je hebt, (b.v. door de spanning, of de veelheid van de informatie) het niet goed begrepen. Dat laatste is trouwens heel normaal. Heel veel mensen komen er na het bezoek aan een arts pas achter, dat niet alles duidelijk is, en ze nog van alles hadden willen vragen.

Vraag aan je arts of je nog een keer mag komen, en vertel gewoon precies, wat je in je toelichting schrijft. Vraag hem gewoon of hij nog een keer wil uitleggen wat hij bedoelt. In een 2e consult gaat dat vast veel beter. Iedere arts is erin getraind, om ingewikkelde medische zaken begrijpelijk en geduldig uit te leggen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevoel , horen/luisteren naar je eigen lichaam is hetzelfde als aandacht geven aan jezelf, m.a.w.negeer symptomen niet maar doe er wat mee! Succes!