Hoe moet je omgaan met littekens?

Ik heb veel littekens op mijn lichaam door operaties. Ze zitten op heel mijn lichaam. Op mijn benen en rug buik heb ik er het meeste. Op sommige dagen heb ik een hekel aan mezelf. Mensen vinden het vast eng omdat ze gek kijken. Ik word daar super onzeker van en wil graag mooi zijn voor mezelf en gewoon in bikini durven .

Weet jij het antwoord?

/2500

Accepteren. Ze horen bij jou. Door deze operaties kun je nu doen wat je kunt doen, zonder dit was dit vast anders geweest (ik weet niet wat voor operatie het was). Mensen kijken even, omdat het iets anders is als normaal, net zoals iemand met een bepaald kapsel of kledingstuk, maar daarna kijken ze weer weg hoor. Nergens voor nodig om een hekel aan jezelf te hebben, wees trots op je littekens, ze maken je uniek. Ga gewoon in een bikini, iedereen heeft wel littekens, pukkeltjes, puistjes, putten in de benen of iets anders waar ze niet zo blij mee zijn. Die mensen trekken toch ook een bikini of zwembroek aan? Toegevoegd na 1 minuut: Mijn moeder heeft een groot litteken op de knie, maar ze doet gewoon een korte broek aan. En ik heb zelf littekens op mijn benen, en striae, maar daar trek ik mij niks van aan. Zonder die operaties had ik nu in een rolstoel gezeten, dan liever een litteken van 10 cm. Toegevoegd na 2 minuten: En je bent ook mooi, ik weet zeker dat je mooi haar hebt, een leuke lach, en/of stralende ogen. Wat zijn je sterke punten? Focus daarop, accentueer die, en niemand gaat die littekens zien hoor. Als je zelfvertrouwen uitstraalt ben je vanzelf aantrekkelijker.

In de apotheek kan je (allesinds in België toch) een crème kopen die littekens helpt weg te werken : 'cicaplast' van La-Roche Posay ( het werkt toch bij mij maar je moet het wel min. een maand of twee gerbuiken voor het werkt

Creme's zijn onzin alleen maar verkooptruc's. Ik denk dat je in de puberteit zit, of de operaties nog niet zo lang achter de rug hebt. Je moet je lichaam leren accepteren, niemand is perfect toch? En de littekens vervagen vanzelf. Als mensen je aanstaren of er erg naar kijken vraag dan gewoon of ze uitleg willen of zeg eerlijk dat je het vervelend vind als ze naar je kijken. Acepteer wie je bent want er is maar een zoals jij.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100