Hoe moet je omgaan met littekens?

Ik heb veel littekens op mijn lichaam door operaties. Ze zitten op heel mijn lichaam. Op mijn benen en rug buik heb ik er het meeste. Op sommige dagen heb ik een hekel aan mezelf. Mensen vinden het vast eng omdat ze gek kijken. Ik word daar super onzeker van en wil graag mooi zijn voor mezelf en gewoon in bikini durven .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb littekens op mijn armen en benen en ik vindt het vooral vervelend als mensen opmerkingen maken en vragen hoe het komt.
Er schijnt wel zalf te bestaan die littekens verminderd,maar ik heb geen idee hoe het heet en of het echt goed werkt.
Ritsuka
11 jaar geleden
Bio-oil of Vitamine E creme denk ik. Het kan een klein beetje helpen, maar je moet het wel elke dag gebruiken voor een lange tijd. Het werkt vooral op nieuwe littekens. Ik heb zelf ooit Hansaplast littekenpleisters gebruikt, dit moest je ook 2-3 maanden elke dag gebruiken. Dit werkte wel goed op mijn oude littekens, maar was wel een beetje prijzig. En zo'n gedoe om elke dag met zo'n dikke plak rond te lopen (het was een soort witte gel patch).
Ik weet niet of dit nog verkocht word.

Antwoorden (3)

Accepteren. Ze horen bij jou.
Door deze operaties kun je nu doen wat je kunt doen, zonder dit was dit vast anders geweest (ik weet niet wat voor operatie het was).

Mensen kijken even, omdat het iets anders is als normaal, net zoals iemand met een bepaald kapsel of kledingstuk, maar daarna kijken ze weer weg hoor.

Nergens voor nodig om een hekel aan jezelf te hebben, wees trots op je littekens, ze maken je uniek.

Ga gewoon in een bikini, iedereen heeft wel littekens, pukkeltjes, puistjes, putten in de benen of iets anders waar ze niet zo blij mee zijn. Die mensen trekken toch ook een bikini of zwembroek aan?

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn moeder heeft een groot litteken op de knie, maar ze doet gewoon een korte broek aan.
En ik heb zelf littekens op mijn benen, en striae, maar daar trek ik mij niks van aan. Zonder die operaties had ik nu in een rolstoel gezeten, dan liever een litteken van 10 cm.

Toegevoegd na 2 minuten:
En je bent ook mooi, ik weet zeker dat je mooi haar hebt, een leuke lach, en/of stralende ogen.
Wat zijn je sterke punten? Focus daarop, accentueer die, en niemand gaat die littekens zien hoor. Als je zelfvertrouwen uitstraalt ben je vanzelf aantrekkelijker.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moooooooiiiiiiiii!!!!! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je helaas nog geen + geven, maar ik vind het een top antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super antwoord! Ik ben ook niet altijd zelfverzekerd geweest (ben ik dik? Heb ik een rare vorm? Zouden mensen mijn litteken zien?) maar ben er achter gekomen dat niemand perfect is. De een heeft littekens, de ander een grote moedervlek, beharing, een kromme neus, grote oren, zelfs door een bril of gehoorapparaat kunnen mensen zich ongemakkelijk voelen. Nou en? Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde, wat had de wereld er dan saai uitgezien!
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat ook een stuk scheelt is af en toe eens naar de sauna gaan. Daar zie je wat een variatie er eigenlijk is op deze wereld.
flyingcrow
11 jaar geleden
Dat is een mooie reactie,Ritsuka!Dat klopt inderdaad!!
Hier worden goede antwoorden en reacties gegeven,waar veel mensen iets aan hebben!!
In de apotheek kan je (allesinds in België toch) een crème kopen die littekens helpt weg te werken : 'cicaplast' van La-Roche Posay ( het werkt toch bij mij maar je moet het wel min. een maand of twee gerbuiken voor het werkt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Creme's zijn onzin alleen maar verkooptruc's. Ik denk dat je in de puberteit zit, of de operaties nog niet zo lang achter de rug hebt. Je moet je lichaam leren accepteren, niemand is perfect toch? En de littekens vervagen vanzelf. Als mensen je aanstaren of er erg naar kijken vraag dan gewoon of ze uitleg willen of zeg eerlijk dat je het vervelend vind als ze naar je kijken. Acepteer wie je bent want er is maar een zoals jij.