kan of mag een baas je wijgeren als je vraag om naar een arts te gaan ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wijgeren lijkt me iets heel ernstigs, maar of hij je kan weigeren, hangt ervan af of je de arts ook buiten werktijd kunt bereiken.

Het beste antwoord

Bijna niemand werkt zoveel uren dat hij of zij niet in staat is om in eigen tijd een arts te bezoeken. Dus wat dat betreft mag je baas dat weigeren.
Maar is het een speciaal onderzoek, wat om duidelijke redenen gedurende werktijd plaats moet vinden, dan zal jouw werkgever je wel moeten toestaan om daar naartoe te gaan. Want aan een zieke werknemer heeft hij/zij veel minder.
Ben je al vaak dit jaar in werktijd naar een arts geweest, dan kun je het beste er een paar vrije uren voor opnemen.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je naar een arts moet,dan mag je baas dit niet weigeren.

Wel is het zo dat je dit in eerste instantie in je eigen tijd moet doen,lukt dit niet,dan heb je recht op 2 uur voor een artsbezoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij fulltime werkt en/of de arts in kwestie een vaste afspraak met jou maakt die onder werktijd valt, dan is je werkgever verplicht om jou daar verlof voor te geven.

Werk je parttime en zou je ook op een ander tijdstip naar de dokter kunnen (bv op een vrije dag), dan zou je baas bezwaar kunnen maken.

Evengoed: Een werkgever kan en mag een werknemer nooit een doktersbezoek weigeren.