Officieel ben je bij een IQ van 130 of hoger hoogbegaafd.

Maar....als jij je IQ niet weet....hoe weet je dan dat je hoogbegaafd bent?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, dat had ik ook bedacht. De vraag zelf getuigt niet direct van extreme begaafdheid...
Computoon
11 jaar geleden
Ik ben ook wel eens lui, zelfs zonder hoogbegaafdheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, dat is eens een intelligente vraag.
Maar serieus... ben je bij 130 al hoogbegaafd??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoogbegaafdheid is gedevalueerd. Vroegah moest je 150 hebben.
teusvh
11 jaar geleden
Het hangt er helemaal vanaf welke test met welke schaalverdeling je gebruikt. De term hoogbegaafd is ook niet wetenschappelijk gedefinieerd of zo. Gangbaar is om de hoogste 2 percentielen hoogbegaafd te noemen.
Kijk ook eens op de website mensa.nl, daar is veel interessante info te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Matthias, van allemaal 'testjes' krijg je geen betrouwbaar beeld van je iq.
Ik vind het nogal hoogdravend om er voor het gemak maar vast van uit te gaan dat je hoogbegaafd bent.
Als je nou echt zeker wil weten hoe hoog je iq is, dan moet je een officiele iq test laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou gelijk een lidmaatschap van de mensa aanvragen

Andere antwoorden (1)

"Als maat voor hoogbegaafdheid wordt vaak het IQ genomen. Men spreekt meestal van hoogbegaafdheid bij een IQ vanaf 130 (getest volgens David Wechsler. Dit correspondeert met 136, 140 of 142 in andere tests.) Dit komt erop neer dat degenen van de hoogste twee percentielen hoogbegaafd worden genoemd."

Maar dat zou je als hoogbegaafde zelf hebben kunnen opzoeken :-)

Met dank aan Wikipedia.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, de meeste hoogbegaafden weten met wikipedia om te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hoogbegaafde weet dan ook vast wel dat de antwoorden hier (en ook op wiki) nooit 100% garantie op een goed antwoord bieden.