Ik heb in me vinger gesneden maar wanneer moet je naar de dokter?

ik was aan het werk met een mesje bij planten en toen snee ik in me vinger. ik ben gewoon door gaan werken het bloeide wel 10 minuten door maar omdat ik gewoon door ben gaan werken zit er nu allemaal grond in en gaat er nu niet uit ik hou het onder de kraan enzo maar gaat niet weg. het is nu 3 dagen geleden en het is nog steeds niet weg (geen veranderingen zelfs nog steeds zo breed en lang enzo). en ik die 3 dagen allemaal weer gewerkt dus steeds meer grond zit erin. Wat is het slimste om te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontsmetten met ontsmettingsmiddel

Antwoorden (6)

Als je het zelf niet vertrouwd kan je altijd het beste maar naar de dokter gaan. Hij kan in ieder geval de snee goed ontsmetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste: hoe zit het met de tetanusinjecties? Als je ouder bent dan 20 en je hebt sinds je kindertijd geen tetanusinjectie gehad is het een beetje dom dat je niet naar de huisarts bent gegaan.

Dan had je altijd die wond moeten ontsmetten, zoveel grond/vuil erin is echt heel slecht.

Over de wond zelf: dat kan ik niet beoordelen, ik zie het niet. Misschien had het wel gehecht moeten worden? Wijkt de wond nog uit elkaar?

Kortom: bel even voor de zekerheid de huisarts of je hier nog wat mee moet, dat kunnen wij niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten tweede?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten tweede: dan had je ....
Ten derde: over de wond zelf... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)
Ik ga ook altijd door maar het beste is toch om naar een dokter te gaan. Hij zal het dan in de meeste gevallen hechten zodat het mooi geneest en er geen rommel in komt, kijk uit dat het niet gaat ontsteken want dan ben je verder van huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontsmetten! Met dettol o.i.d. En je had de snee af moeten dekken met een pleister zodat er geen grond en vuil meer in kon komen. Is er verder niets aan de wond of huid eromheen veranderd? Als de huid eromheen rood, dik en warm wordt is het gaan ontsteken en moet je naar de HA.
Zo niet, moet je de wond goed schoon maken. Je kan met je vinger in een bakje soda, badedas of groene zeep gaan zitten zodat de wond schoon wordt.
Als het vuil echt niet weggaat zou ik naar de HA gaan, die kan hem schoonmaken waar jij niet bij kan/durft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je verder nergens last van hebt, dan zou ik het volgende doen.

Als het inderdaad grond is wat er in de wond zit, zou ik er een pleister op doen, met trekzalf. Die trekt het vuil eruit. Dat vind ik erg fijn werken. Maar weken met soda of biotex kan ook.

Werkt dat allemaal niet, zou ik toch even naar de huisarts gaan.

Aan de andere kant, is het ontstoken? Is de huid rood en opgezet? Doet het extra pijn? Voelt het heet? Komt er pus uit?
Als dat zo is, kun je nog even proberen met soda om te weken, maar als dat ook niet werkt. Toch naar een arts gaan, voordat je bloedvergiftiging krijgt. Daar kan je dood aan gaan.

Als je ziet dat er een streep van je vinger begint te vormen over je arm en die steeds langer word (die gaat richting je hart), arm inpakken in ijs en 112 bellen (dit is bloedvergiftiging en ZEER ernstig)

Snel handelen is dan noodzaak. Een collega van mijn vader is door een klein snijwondje de nacht niet meer doorgekomen, hij was 35.
11 jaar geleden
Wat ik zelf zou doen is met een schoon nagelborsteltje of een tandenborstel het vuil eruit borstelen het en daarna ontsmetten, hierna oppassen dat er geen vuil meer in komt, bv met pleister.
Als het na een paar dagen nog steeds ontstoken is of erger wordt beter even langs de huisarts, maar dat acht ik onwaarschijnlijk.
Ik heb wel vaker sneeën in mijn handen waar aarde in is gekomen en ik heb er zelf nog nooit voor naar een dokter hoeven gaan.