Ik ben 24. Sind mijn kind geboren is heb ik velen overgangsklachten. dokters zeggen dat kan niet, maar ik weet het zeker. Waar kan ik terecht?. help

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Raar dat dokters zeggen dat dit niet kan.
Ik heb wel eens een programma gezien over vrouwen die al op heel jonge leeftijd in de overgang waren gekomen.
Die waren 22,23 en 26!
Dus misschien moet je een andere arts inschakelen die je wel serieus neemt want het komt dus wel voor.
In tante van mij was 38 toen ze in de overgang kwam dat is zelfs ook vroeg en dan kan je daarna ook geen kinderen meer krijgen hè?
Nou sterkte ermee hoor.

Antwoorden (4)

Wanneer ben je bevallen? Minder dan een jaar geleden? Geef je nog borstvoeding, of ben je daar minder dan 9 maanden geleden mee gestopt? Dan kan het heel goed zijn dat je klachten te maken hebben met o.a. hormonale veranderingen na de zwangerschap. Dit wordt wel 'ontzwangeren' genoemd, en het kan allerlei klachten geven die ook voorkomen in de overgang, inclusief moeheid, prikkelbaarheid, een onregelmatige menstruatie en opvliegers. Op jouw leeftijd lijkt me het waarschijnlijker dat je - als je tenminste nog vrij kort geleden bent bevallen - dit soort klachten ervaart vanwege dit 'ontzwangeren' dan dat je in de overgang bent. Maar mocht je hier toch bang voor zijn, of mocht je bezorgd zijn omdat bijvoorbeeld een vervroegde overgang voorkomt in je familie: je huisarts kan dit gewoon testen. Via een bloed- of urinetest kan getest worden voor hormonen waarmee je vrij precies kunt zeggen of iemand al in de overgang is of niet.

Waar je terecht kunt met je klachten? Bij je huisarts, en als je nog maar een paar weken geleden bevallen bent, bij je verloskundige of gynaecoloog.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook een borstvoedingsconsulent (als je nog borstvoeding geeft, of daar kort geleden mee gestopt bent) kan je adviseren over hormonale problemen rondom bevalling en borstvoeding. Maar bij ernstige of langdurige klachten is toch je huisarts de beste plaats. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan een andere dokter gewoon bellen even uitleggen aan aasistent dat je er niet uit komt met je huidige dokter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat kan niet is wel een heel raar antwoord als er geen enkel onderzoek aan vooraf is gegaan.
Bijgaand links met informatie mbt vervroegde overgang, hopelijk heb je er iets aan. Ga in ieder geval op zoek naar een second opinion, laat je volledig onderzoeken, je hormonale waardes, alles wat nodig is om uit te vinden wat je mankeert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een stom antwoord. Eerst gedegen onderzoek en dan een antwoord geven lijkt me beter gepast. De klachten kunnen samenhangen met de geboorte van je kind, maar het kan natuurlijk ook een vervroegde overgang zijn. Als ik jou was, zou ik even bijgevoegde tekst over de overgang lezen.