Wat is het verschil tussen vitamine E-200 en E-400?

Wilde vanmiddag een potje vitamine E kopen, maar nu zijn er 3 varianten; Vitamine E, E-200 en E-400. Maar wat is hier nu het verschil tussen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Dat is 200 of 400 milligram, op de pot waar alleen vitamine E staat, hoort op de bijsluiter of het etiket het percentage vit. E per tablet te staan aangegeven.
Lees hier meer over vitamine E:
www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-e.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die getallen slaan op de sterkte per (meestal) softgel of capsule. Die sterkte wordt uitgedrukt in Internationale Eenheden, afgekort ie. Op het potje waarop het niet aan de voorkant op het etiket staat, wordt dat hoogstwaarschijnlijk wel vermeld aan de achterkant. Er bestaan overigens wel verschillende soorten vitamine E; natuurlijke en synthetische. Die natuurlijke, d-alfa-tocoferol is veel sterker dan de synthetische, d,l-alfa-tocoferol.

Toegevoegd na 9 uur:
Voor de volledigheid wordt de sterkte van de softgels/capsules ook wel in milligrammen weergegeven maar dat zijn dan meestal geen mooie ronde getallen zoals jij vermeldt, simpel omdat Nederland internationale/Europese conventies aanhoudt die met internationale eenheden werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Supplementen gebruik je inderdaad bij een (dreigend) tekort, hoe groter, des te hoger de dosis die je nodig hebt. Hoeveel je precies nodig hebt is een beetje nattevingerwerk, eerlijk gezegd, want een arts zal vitamine E in je bloed allen maar laten bepalen als er heel duidelijke aanwijzingen zijn voor zo'n tekort. Ernstige verschijnselen als gevolg van een vitamine E-tekort zijn zeer zeldzaam en komen bijna alleen voor als gevolg van een ernstige stoornis in de opname van voedingsstoffen. In een onderzoek hiernaar werden zelfs na vijf jaar geen effecten aangetoond. Eventuele symptomen van een vitamine E-gebrek zijn bloedarmoede en schade aan de hersenen (hersenverweking). Bij kinderen die te vroeg geboren zijn, is de opname van vitamine E in de darm nog zeer beperkt doordat de spijsvertering nog niet goed werkt. Deze te lage opname van vitamine E kan bloedarmoede, oedeem en verhoging van het aantal bloedplaatjes tot gevolg hebben. http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-e/