Waarom worden mannen sneller kaal als ze ouder worden en vrouwen eigenlijk zelden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

"Over de reden van het ontstaan van mannelijke kaalheid heerst totnogtoe onduidelijkheid. Wel staat vast dat de androgene hormonen (zoals bijvoorbeeld testosteron) een rol spelen in dit proces.Hoe dan ook kan deze aandoening niet definitief genezen worden
Recent onderzoek wijst daarenboven uit naar een sterke genetische factor, die een rol zou spelen in het al dan niet kunnen krijgen van deze vorm van haaruitval".

Leuk. Zo leer ikzelf ook nog iets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit heeft ermee te maken dat mannen 7 keer zoveel testosteron hebben als vrouwen.

Toegevoegd na 40 seconden:
Er zijn verschillende vormen van kaalheid. De meeste vormen hebben een achterliggende oorzaak, zoals bepaalde medicatie of een ziekte.
Chemotherapie is een bekend medicijn wat kaalheid kan veroorzaken. Het beschadigt de groeiende cellen in het haarzakje, waardoor je je haren verliest. Gelukkig komen alle haren na het stoppen van de medicatie weer terug. Ziektes die kaalheid kunnen veroorzaken zijn bijvoorbeeld SLE (systemische lupus erythematosus) of een infectie met bacterieën of schimmels.
Toch worden de meeste mensen op een gegeven moment kaal zonder dat ze ziek zijn. Deze vorm van kaalheid heet alopecia androgenica. Het is de meest voorkomende oorzaak van kaalheid. Bij deze vorm van kaalheid worden de dikke haren op je hoofd vervangen door kleinere, fijne haartjes.
Deze vorm van kaalheid heeft verschillende oorzaken:
Je moet een zekere erfelijke aanleg hebben.Wanneer kaalheid in de familie voorkomt, zal jij het waarschijnlijk ook eerder krijgen.
Veroudering speelt een rol.
En het hormoon dihydrotestosteron (DHT) heeft ook invloed. Dit hormoon wordt gevormd uit het mannelijke geslachtshormoon testosteron.