Is het normaal dat je stofwisseling nog niet optimaal werkt na een blindedarm operatie?

Vorige week maandag heb ik een blindedarmoperatie gehad en ik moest 3 dagen in de ziekenhuis blijven. Daarna mocht ik naar huis en moest ik Augmentin (Amoxiline) innemen. Op dit moment heb ik nog last van een verminderde eetlust en is mijn stofwisseling niet optimaal. Ik heb nog last van diarree en ik hoor mijn buik vaak 'geluidjes' maken. Is dit normaal en heeft het te maken met de operatie/medicatie? En hoelang moet ik de antibiotica innemen?

Hoor graag van de mensen die een blindedarmoperatie hebben ervaren. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Bij elke operatie in de buikholte, wordt er behoorlijk gesjord en gehannest aan je darmen (hoewel een blindedarm vaak een kleine (kijk)operatie is, en dus lang niet zo ingrijpend als bijvoorbeeld een keizersnede of een navelbreuk). Niet zo gek dus dat je spijsverering even van slag is.

Normaliter mag je na een dergelijke operatie ook aanvankelijk alleen nog vloeibaar eten tot de peristaltiek weer op gang komt, (winden, borrelen) dan langzaam opbouwen tot 'alles het weer doet' .
Bij de een is dat met een dag of wat bekeken, de ander heeft er wat langer voor nodig. Maar het is zeker niet abnormaal, vooral niet als je ook een poosje met je dieet rekening hebt gehouden met je darmen. (Nuchter voor de operatie, vloeibare en lichte kost daarna) ; hoe langer je dat hebt volgehouden, hoe langer het duurt voor je darmflora ook weer helemaal de oude is en alles loopt zoals je gewend bent.

Maar : de antibiotica die je slikt heeft ZEKER invloed op zowel de samenstelling van je ontlasting (diarree is een bekende bijwerking), en op de darmflora (het doodt ook goede bacteriën). Die heeft vermoedelijk nog een grotere invloed op je klachten dan de operatie en het eten zelf.

Voor de antibiotica geldt dat je die moet innemen tot de voorgeschreven kuur af is, ofwel de verpakking leeg. Gemiddeld 7 tot 14 dagen, maar overleg dat even met je arts. Eerder stoppen kan resulteren in een ernstiger infectie van inmiddels immuun geworden bacteriën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou de huisarts er even over kunnen bellen, maar normaal gesproken krijg je gewoon precies een kuur mee (en altijd een raar aantal pillen / capsules / zakjes ja, klopt nooit met de dagen ;)
Dan zou de kuur er dus opzitten. Het kan nog even duren voor je darmflora is hersteld ; vaak is het een goed idee DAN (en alleen dan, normaal is het niet nodig) een paar dagen Actimel of Yakult (probiotica) te drinken om wat goede darmbacteriën 'op te starten'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitstekend antwoord en reactie van Marleen (welkom terug, trouwens!) Dikke +! Één opmerking maar: het is bewezen dat bepaalde bacteriën van b.v. yoghurt en probiotica de darmen kunnen bereiken en tijdelijk koloniseren, maar uiteindelijk zullen ze toch weggedreven worden door je normale darmflora.
Het kan in ieder geval geen kwaad, want uit onderzoek is ook gebleken dat melkzuurbacteriën een gunstig effect hebben op de diarree die je inderdaad vaak krijgt na een antibioticakuur.
Maar bespaar je de moeite om dure Yakult of Actimel te kopen. Een doodgewone yoghurt werkt even goed, is stukken goedkoper, en hoewel er minder bacteriën bevat, geeft je toch meer voedingsstoffen die je toch nodig hebt om te herstellen.