Wat kan je het beste doen als je een hartaanval krijgt? (Afgezonderd, geen mobiel, niemand die je kan horen)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Er is wel degelijk iets te doen bij een hartaanval als je alleen bent.
Dit bericht, wat ik helaas door zijn bestand, niet hier kan plaatsen, heb ik overgeschreven:
Hartmassage bij jezelf, bij een onregelmatige hartslag, duur 10 sec, voordat je bewusteloos kan raken.

WAT TE DOEN:
Herhaaldelijk krachtig hoesten!!
Haal diep adem vóór elke hoest, de hoest moet diep zijn en lang aangehouden worden, zoals bij het ophoesten van slijm..
Dus; afwisselend diep inademen, gevolgd door een krachtige hoest, en dat elke 2 sec. zonder op te houden, zodat je hulp kunt gaan halen!

Diep inademen zorgt voor voldoende zuurstof in de longen.
De hoestbeweging zorgt voor het samendrukken van het hart en ondersteund de bloedcirculatie.
De regelmatige druk op het hart zal ook helpen om het normale hartritme zo goed mogelijk te behouden.

Op deze manier kan iemand met een hartaanval het ziekenhuis bereiken.

Dit bericht is afkomstig van; General Hospital Rochester.
Mocht iemand hier belangstelling voor hebben, wil ik het per e-mail toezenden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een dikke plus Loes +
erg aardig van je dat je het de mensen nog toe wilt sturen ook...
Klasse!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) dank jullie wel

Andere antwoorden (16)

Als je een hartaanval krijgt op een afgezonderde plek, zonder mobiel en niemand die je kan horen dan is er vrij weinig meer dat je kan doen....
Tenzij er uiteraard een defibrillator in de buurt is en je niet alleen bent. Zelfreanimatie is op zijn zachtst gezegd vrij moeilijk ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een hartaanvan krijgt terwijl je helemaal in je uppie ben, blijven er bár weinig dingen over die je kunt doen.....je wordt nl binnen de kortste keren bewusteloos, en zodra je hersens een aantal minuten geen zuurstof meer krijgen, omdat je hart dus je bloed niet meer rondpompt, ben je dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
via GoeieVragen kijken of er een dokter beschikbaar is?

Of toch maar gewoon proberen heel erg rustig te zijn, voldoende lucht te krijgen, en tegen beter weten in jezelf wijsmaken dat het wel weer goed komt. Dan krijg je misschien toch nog gelijk...

Misschien heb je wel je hartmedicijnen vergeten te nemen? Kijk dat even na en neem ze alsnog...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geef je een min...je hebt het duidelijk nog nooit van dichtbij meegemaakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idem
itsme
14 jaar geleden
@muts en @ chris
Mijn vader is op exact deze wijze overleden, hartaanval op het moment dat hij alleen was.
Complimenten voor jullie analytisch vermogen, en alsnog bedankt voor het minnetje... Dat doet me goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet je niet aanstellen, wat voor antwoord verwacht je dan? mijn pa heeft ook een aanval gehad toen hij alleen was... een hartaanval ergens in een bos zonder mobiel? genieten van je laatste moment zoals xinix al zei,. en verder niet lopen zeuren vent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik stoor mij aan dit antwoord van jou:
via GoeieVragen kijken of er een dokter beschikbaar is?
zou jij...als je een hartaanval krijgt...de computer aanzetten...naar GV gaan...je vraag neerzetten...en op je gemakkie een antwoord af gaan zitten wachten?
itsme
14 jaar geleden
Alsnog: mijn antwoord is wat het is.
Want wat is de bedoeling van deze site? kennisvermeerdering. Zal iemand die een hartaanval heeft, eerst deze site raadplegen? nee, natuurlijk niet. Vanuit die gedachte schreef ik die eerste zin ook met een vraagteken er achter. Dat was dus een tegenvraag, die niet bij jou of bij jullie is aangekomen maar als serieus advies is opgevat.
Ik heb daaronder mijn antwoord gegeven wat ik wel zou doen. Als jij of jullie je daaraan storen, dan moet je dat vooral doen. Maar de conclusie dat ik dit niet van dichtbij heb meegemaakt, is onjuist. En als je vindt dat ik me aanstel, ach, ga je gang. En genieten van je laatste moment? Ik denk niet dat je weet waar je het over hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een hartaanval is lijden. op zo’n moment accepteren en over lijden heen kunnen stappen, is verlichting… het hoogst haalbare doel in t leven… mooi meegenomen op zo’n moment waarop je tog al afgeschreven bent tog?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o nee?jammer genoeg weet ik wel waar ik het over hebt..maar ik blijf er niet verder op in gaan,dacht dat jij wel tegen kritiek kon...we zijn vrij om een mening te geven
Je kunt weinig doen als je zelf een hartaanval krijgt.... meestal ben je direct (gedeeltelijk) uitgeschakeld en volkomen afhankelijk van hulp van anderen.
Het is al heel uniek als iemand zelf om hulp kan bellen met een hartaanval.
Hopen dus dat er in de verte iemand langs loopt die je kan helpen... anders is de kans niet zo groot dat je het bij een ernstige hartaanval overleeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoesten, je moet dan heel hard gaan hoesten, dat schijnt de aanval te minderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hartpatient bent, en je hebt je medicijnen bij je, en je bent nog bij machte om zo'n bewust blauw pilletje onder je tong te leggen, dan zou je geluk kunnen hebben dat je het overleeft.
jc54
14 jaar geleden
Neem een bloedverdunner als je dat nog kunt, zoals een aspirine (opgelost, want verslikken is niet raadzaam op zo'n moment).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien je medicatie op zak heb(spraytje voor onder de tong)nog proberen om dat toe te dienen bij je zelf.voor de rest kan je alleen maar hopen op een voorbijganger en bidden(indien je geloving bent)maar dat word je vaak vanzelf wel op zo`n moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen, is gaan liggen en geniet van de laatste ultieme show...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Humor.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@MarieAnne... Wat denk jij nog te gaan doen?... meestribbelen is het beste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een hartaanval is lijden. op zo'n moment accepteren en over lijden heen kunnen stappen, is verlichting... het hoogst haalbare doel in t leven... mooi meegenomen op zo'n moment waarop je tog al afgeschreven bent tog?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Chris871... Als je dat op dat moment doet, dan heb je pech, ik zeg het je... Want dan KUN je niet accepteren want het "verlicht" zijn vraagt om te leven... Dus ik zeg je: Dat wat jij zegt is niet het hoogst haalbare in het leven... Zij die weten zeggen: Sterf elk moment, en dat is wel het hoogst haalbare...
ja wat kun je dan doen?niks helemal niks,gewoon op het einde wachten,maar...die kans is natuurlijk erg klein,iedereen heeft een mobiel en alleen ben je eigenlijk nooit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rustig blijven.
in liefde en vrede aan van alles denken.
laat het over je komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat je kunt doen is:
Probeer rustig te blijven.
Neem een pijnstiller en ga liggen.
Ben je buitenshuis probeer dan toch de bewoonde wereld te bereiken.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik lees in de antwoorden twee totaal verschillende dingen.
1) een hartaanval hoeft nog niet levensbedreigend te zijn.
Maar kan dat wel worden.
2) het weer op gang brengen van het hart gebeurd door door middel van reanimatie.
3) het laten hoesten hoort bij ritme stoornissen en is dan ook terecht een goede handeling.
Nu lopen er zoveel adviezen door elkaar die op zich goed zijn maar nu veel verwarring brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel dit mij moeilijk lijkt, kun je het best zo rustig mogelijk blijven en hopen dat er iemand langs komt.
Het is flauwekul dat je moet wachten tot je doodgaat.
Ik ken zowel privé als vanuit mijn werk mensen die een hartinfarct hebben gehad zonder dat ze het echt gemerkt hebben!
Hartinfarcten kunnen dus in verschillende gradaties optreden.
Tip: als je daarvoor bang bent, kun je proberen de geschetste situatie te vermijden en altijd aan iemand laten weten waar je naartoe bent en verwacht terug te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen denk ik eerlijk gezegd niet dat dit in je opkomt op het moment dat zoiets je overkomt. Niet in paniek raken is toch moeilijk op zo'n moment lijkt me. Maar ik geloof zeker dat het kan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een hartaanval krijgt, wil dat nog niet zeggen dat je ook een hartstilstand zal krijgen. Dit zijn twee verschillende dingen, die echter wel verband met elkaar houden. De eerste uren na een hartinfact is de kans op een hartritmestoornis (en dus ook hartstilstand of kamerfibrilleren) vele malen verhoogd. Het enige wat helpt, is zorgen dat er een defibrillator in de buurt is, en iemand die ermee weet om te gaan.....
Als je alleen bent, en in de 'middle of nowhere' kan je alleen nog maar bidden dat je het overleeft....
Dus misschien toch een GSM meenemen op een eenzaam tochtje op de hei....