Hoe kun je het beste omgaan met een dement iemand?

mijn moeder toont vergeetachtigheid, ook soms desinteresse en weet niet waar ze is, ik wil er zo goed mogelijk mee om kunnen gaan..

Toegevoegd na 1 week:
met alle gegeven antwoorden kan ik wat:
heel erg bedankt allemaal!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees 'hersenschimmen' eens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker een aanrader! En ook de hieronder gegeven reacties. Dementie kent teveel fases en vormen om een eenduidig antwoord te kunnen geven! Laat je goed begeleiden. Dat kan ook in een alzheimer café, specifiek geschikt voor familie!

Het beste antwoord

wat fijn dat je het herkent, dat je moeder het kennelijk niet kan verhullen.

toen mijn moeder langzaam aan dement werd, zag ik het niet omdat ik haar te vaak meemaakte en ze een ster was/werd in "doen alsof".
als ze iets niet wist was het antwoord of "ik ben een beetje moe, ik ga naar bed", of "ja, wat wil je ik ben al zo oud" of "nu niet, daar hebben we het de volgende keer wel over !"

wat ik merkte dat werkte, het was inmiddels ook medisch bevestigd, was gewoon een kabbelend gesprek met haar voeren, over vroeger praten was altijd een succes, een beetje meepraten, geen discussie aangaan.

succes en geniet nog van je moeder, zolang ze er is !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel herkenbaar, dankjewel.

Andere antwoorden (5)

Hoe je er het beste mee om kunt gaan ? Dat is per dement persoon verschillend. Een ding dat je wel altijd op moet kunnen brengen is geduld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vergeet er bij te zeggen dat regelmaat erg belangrijk is. Gewone simpele dingetjes laten doen.
Het ligt er een beetje aan in welk stadium je moeder zit. Er zijn theorieën die dementie indelen in 4 stadia waarvoor elk een aangepaste benadering voor is. Zie onderstaande link.
Als ik je korte omschrijving lees kan je moeder nog in het eerste stadion zitten dit houdt in:

In het eerste stadium is de dementerende zich bewust van optredende verwardheid, houdt zich strikt aan de sociale regels, en klampt zich vast aan het heden. In dit stadium heeft oriënteren op de tijd nog zin omdat de dementerende, ondanks de lacunes, leeft in de realiteit van het heden. De dementerende is zich bewust van deze verwardheid, en dit maakt hem angstig. Zijn IK is echter nog onaangetast. Door middel van confabuleren en het decorum op te houden verdedigt het IK zichzelf, het oordeelt en ontkent dat er iets aan de hand is. In dit stadium wil de dementerende echter nog graag geholpen worden op het vasthouden van de hedendaagse realiteit. Met name geheugentrainingen en een benaderingswijze die vooral verbaal georiënteerd is, sluiten goed aan bij de behoefte van de dementerende mens in deze fase.

De benadering die in dat geval goed kan zijn heeft de ROT:
Doel realiteitsoriëntatietraining (rot)
Realiteitsoriëntatie training (r.o.t.) training heeft als doel het dementeringsproces te vertragen door verwarde personen te stimuleren en te activeren om het verloren contact met de werkelijkheid terug te vinden. Op deze wijze wordt met realiteitsoriëntatie getracht de zelfstandigheid, het zelfvertrouwen en het welbevinden van de oudere te bevorderen, gevoelens van angst te verminderen, en verdere sociale achteruitgang te voorkomen. Een karakteristiek principe van realiteitsoriëntatie is dat een continue appel wordt gedaan op de intacte functies van de dementerende oudere.

De achterliggende gedachte van realiteitsoriëntatie is dat de verwardheid van de oudere afgeremd kan worden. Dit door het voortdurend en herhaaldelijk aanbieden van juiste en realistische informatie over tijd, plaats en persoon, het systematisch corrigeren van verkeerde uitspraken of handelingen, en het stimuleren en aanmoedigen van zelfstandig gedrag.

lees de link voor specifiekere/concretere info. Wel is deze info meer gericht op groepstherapie door oa. therapeuten maar je kunt er allicht iets van opsteken.

Als je moeder eerder haar tijdsbesef en orientatie kwijt is kan stadium twee ook van toepassing zijn. Hierbij is validatie (het waarderen van de (gevoelens) persoon belangrijk. Het zal even zoeken zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geduld is inderdaad heeeel belangrijk. Een tip, als ze ergens mee bezig is zoals koffie zetten (als ze dat nog goed kan), laat het haar afmaken. Het kan zijn dat ze anders in de war raakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is erg belangrijk om een goede diagnose te laten stellen en na te gaan of er inderdaad sprake is van dementie en welke vorm. Er zijn een boel andere redenen waardoor ouderen zulke klachten kunnen hebben. ( zoals bv depressie, schildklierproblemen etc.)

Een aantal ziekenhuizen heeft een geheugenpoli waar je na een dag van testen en lichamelijk onderzoek een diagnose kan krijgen. Bij bv. De ziekte van Alzheimer kan er dan gestart worden met medicatie om het proces ( iets) te remmen.

Op www.alzheimer-nederland.nl kan je veel info vinden. Ook over welke stappen genomen kunnen worden bij het vermoeden van dementie bij een naaste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral met heel veel respect......

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik liet mijn Oma nooit merken dat ze een 'vreemde' vraag stelde. Ik praatte gewoon met haar mee. Verplaatste mezelf in haar verhaal. Als ze dacht dat ik de zuster was of haar oude buurmeisje, dan was ik dat ook gewoon. Ik ging haar niet verbeteren. Het heeft geen zin en geeft alleen maar onrust.