Waarom houd "de hik" langer aan dan bijvoorbeeld wanneer je een boer laat?

Bij een "boer laten" is de "valse lucht" er na 1 boer meestal wel uit. Soms na 4 keer pas, maar nooit na 1 minuut achter elkaar boeren. Bij "de hik" blijft het maar duren. Waarom stopt het pas als "de hik" het wil en niet gewoon na 1 of 2 keer hikken zoals bij boeren laten? En waarom stopt het uiteindelijk vanzelf? Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

De hik heeft niets te doen met "valse" lucht maar met spasmes van (de spieren) van het middenrif. Die spasmes worden door zichzelf instant gehouden. Alleen een drastisch andere beweging (geforceerd door bijvoorbeeld snel een paar slokken water te drinken) kan deze vicieuse cirkel doorbreken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteindelijk zullen de spieren van het middenrif zich weer in de normale toestand begeven, En houdt de hik dus 'vanzelf' op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk :) dank je...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je.

Andere antwoorden (1)

De hik is een periodiek optredende spontane onwillekeurige samentrekking van het middenrif tijdens inademing,
gevolgd door het plots sluiten van het strotklepje wat een kenmerkend geluid veroorzaakt.
Deze samentrekkingen volgen el
kaar op met een interval van een of meerdere seconden.
De hik is genoemd naar de klank die erbij ontstaat: Noors en Deens "hikke", Turks "hıçkırık", Engels "hiccup".

Het strotklepje of de epiglottis is een dun, dekselachtig kraakbeenklepje, bedekt met een slijmvlies, dat zich aan de basis van de tong bevindt. Het klepje controleert de toegang tot de ruimte tussen de stembanden. Normaal gezien is de klep naar boven gericht, maar wanneer men slikt, wordt door optrekken en naar voren verplaatsen van het strottenhoofd de epiglottis in een passieve beweging als een deksel boven de stembanden naar beneden gevouwen, zodat voedsel dat via de slokdarm naar de maag niet in de luchtpijp terecht kan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de informatie :)