Wie weet hoe het komt dat ik opeens slechter kan lopen?

Sinds januari 2013 wilt mijn been niet meer echt mee werken. Hier door schuifel ik in plaats van normaal lopen. Ook heb ik evenwichts problemen. Daarom loop ik met krukken. Tot midden april had ik last van tintelingen in het been.

Plotseling is er een achteruitgang opgetreden. Binnen 2 weken. Ik loop opeens veel slechter (kleine stapjes en heel erg langzaam, stuk langzamer als tot begin april, gevoel dat ik niet vooruit kom) en ik heb nu meer last van een zwaar been of stijf been.

Pijn heb ik niet echt.

Andere klachten: zeer snel moe na het lopen / al jaren rood door lopen ogen / afwezig / volgens andere vaak hetzelfde vragen of vertellen en lang nadenken wat ik bv gisteren heb gedaan / concentratie probleem / weinig zin in iets en iniatief loos (terwijl ik tot begin dit jaar vol energie zat en verreweg van lui, zowel prive als op het werk).

Ik ben onder behandeling van de neuroloog. Ik heb alle onderzoeken gehad behalve een hersenscan of lumbaal punctie. Hersenscan krijg ik volgende week. Tuurlijk heb ik daar vertrouwen in, maar hoop dat hier iemand is die het bekend voor komt.

Wie weet wat de oorzaak kan zijn van het slechte lopen?
Of herkent iemand een ziektebeeld naar aanleiding van mijn klachten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
hebben ze ook bij de ruggegraat alles bekeken? misschien zit daar iets bekneld, kan ook tintelingen geven.
veel sterkte in elk geval
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een emg gemaakt van midden rug tot puntje van de tenen. Een beknelling zou je daarop moeten zien aldus de neuroloog
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tekenbeet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ziekte van Lyme ben ik op getest is het niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vitamine tekorsten is ook op getest, is het ook niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb je je bloed op calcium laten onderzoeken? is dat goed? te hoog kan ook klachten geven , die jij hier omschrijft
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je de goede test gehad voor lyme. De reguliere test die ze hier in nederland gebruiken kan niet bepaalde enzymen opsporen. In duitsland hebben ze wel een goede test
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vertrouw mijn arts. Dus ga er vanuit dat ik een goed lyme en calcium lndeezoek heb grhad. Ik vrees dat het iets ergers is dan dit

Antwoorden (2)

Ben je al getest op multiple sclerose? Er zijn overeenkomende symptomen:

De symptomen van Multiple Sclerose kunnen per patiënt verschillen. In het begin is vaak sprake van vage klachten, zoals moeheid, krachtsverlies in de armen of benen, slecht zien, gevoelsstoornissen of minder controle over de blaas. Dan volgt meestal een periode van volledig of bijna volledig herstel. Deze goede periode kan enkele maanden tot jaren aanhouden, maar vervolgens kunnen zich weer nieuwe verschijnselen van MS voordoen. Het is echter ook mogelijk dat na de eerste fase herstel optreedt en de klachten nooit meer terugkeren.

De symptomen van MS zijn dus divers en het ziekteverloop is onvoorspelbaar. Wel is het duidelijk dat MS een chronische ziekte is die nog niet genezen kan worden. Dit geldt ook als de klachten na de eerste fase volledig wegblijven: de aandoening verdwijnt daarbij niet.

De symptomen verschillen omdat de plaats waar de myelinelaag beschadigd raakt, bepalend is voor de klachten. Veel voorkomende klachten zijn de volgende:
- Motoriek. Doordat het centrale zenuwstelsel niet goed verbinding meer kan maken met de zenuwen in armen en benen, gaat de motoriek achteruit: er treedt krachtsverlies op in armen en benen. Ook kunnen er ongecontroleerde bewegingen (spasmen), krampen en stijfheid optreden.
- Oogklachten: pijn in de ogen, verminderd zicht, dubbel of wazig zien.
-Sensibiliteit: tintelingen, koude handen en voeten, gevoelsstoornissen (koud en warm wordt niet meer gevoeld).
- Coördinatie: spraakstoornis, duizeligheid, trillingen (vooral van de handen).
- Vermoeidheid. Dit is een van de voornaamste kenmerken van MS. Doet zich vooral voor bij grote warmte.
- Cognitie: geheugenverlies, moeite met concentreren, moeite met leren.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er zijn inderdaad overeenkomsten :(
iemand ervaring met ms die dit herkent?
paulus811
10 jaar geleden
Klinkt niet heel fijn. Duim voor je dat er betere tijden aanbreken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan ms plotseling de kop opsteken?
Amadea
10 jaar geleden
Ja.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn die overeenkomsten van MS?
Amadea
10 jaar geleden
Dat is een vraag die alleen artsen die jou hebben onderzocht kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zijn bezig met oa hersen onderzoek.
Maar ik bedoel of mensen het hier bekend voor komt?
Tuurlijk begrijp ik dat jullie geen diagnose kunnen stellen
He lijkt ook op B12 tekort, ga een naar de site:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Dat is onderocht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, heb je je wel ingelezen over B12, het word nog al eens verkeerd beoordeeld/ behandeld. Iig succes met je zoek tocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat ik mijn artsen msg vertrouwen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zeg je een ding, artsen zijn niet alwetend, ook al denken somige dat wel. Blijf kritisch en zelf nadenken. Zeket in het geval B12 laten veel medici steken vallen. Lees toch die site eens door, je moet het zelf weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ik gedaan. Maar ik denk niet dat dit het is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, nou succes verder.