Ik heb heel vaak hoofdpijn, nu kan ik op doktersadvies naar psycholoog, alleen ik zie niet waarom me dat van mn hoofdpijn zal helpen , hoezo wel ?

heeft iemand hier ervaring mee , dat dit echt helpt ? ik heb al van alles geprobeerd, van therapie tot yoga , en ben ten einde raad, en anders heeft iemand nog tips voor mn hoofdpijn ? of hoe ik ervan af kom ?

Toegevoegd na 11 minuten:
ik ben ne top vakantie geweest en had vrijwel geen last, maar ik heb voor zover ik weet geen stress oid..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

Het zou van spanning kunnen
Komen. Spanning heeft vaak te maken met psygische klachten.

Dus daarom naar de psygoloog..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jouw hoofdpijn psychische spanningen als oorzaak heeft, dan kan het zeker wel helpen om naar een psycholoog te gaan. Door erover te praten kan jij begrijpen waardoor jouw hoofdpijn ontstaat, en er dan aan werken om dat te verhelpen. Er is blijkbaar geen lichamelijke bron voor jouw klachten, dus adviseert jouw arts dit terecht.

Ga er eens een week lekker helemaal uit. Alleen maar doen wat je leuk vindt. Krijg je dan ook hoofdpijn, of voel je je dan goed? Vergelijk die situatie met hoe je thuis bent. Wat kan je doen om je daar net zo te voelen?
Amadea
11 jaar geleden
Spierspanningshoofdpijn wordt veroorzaakt doordat allerlei spiertjes rondom je gezicht, soms je kaken, nek, schouders e.d. onder spanning staan, zodat je pijn krijgt. Dat kan ontstaan door iets als een verkeerde houding, teveel turen vanwege slechte ogen of een verkeerde bril, of door psychische spanningen.

Als er psychische factoren meespelen, dan kan dat werkelijk van alles zijn, en dat is nu juist waar die psycholoog samen met jou achter wil zien te komen. Dat kan komen door allerlei factoren of gevoelens. Iedereen heeft wel eens lichamelijke klachten door emotionele oorzaken: buikpijn door spanning bij een examen, verlies van eetlust door verliefdheid, of hoofdpijn door teveel werken zonder pauze. Alleen soms nemen die klachten de overhand, en dan zit je ineens met lichamelijke klachten die niet weggaan, maar toch geen lichamelijke oorzaak hebben. Soms kan een psycholoog je dan helpen om erachter te komen wat er precies aan de hand is, en systematisch te werken aan dat probleem. Of dat nu is dat iemand teveel van zichzelf vraagt en daardoor zichzelf voorbij loopt, of dat het komt doordat iemand onzeker is en niet voor zichzelf op durft te komen, of door een problematische gezinssituatie, etc. Dat zijn eigenlijk nooit simpele oplossingen, maar toch kun je met een aantal gesprekken vaak wel een heel eind op weg komen.

Voor specifiek jouw hoofdpijn kan ik moeilijk advies geven, omdat ik niet weet wat er precies speelt en wat je verder al geprobeerd hebt dat dat "van alles" omvat. Ik kan je in elk geval aanraden om een hoofdpijndagboek bij te houden, dat kan vaak zicht geven op wanneer de pijn ontstaat en in wat voor situatie dat is. Dus of het te maken heeft met bepaalde activiteiten, bepaalde voeding, weinig slaap of juist vroeg naar bed gaan, drinken van koffie, medicijngebruik, etc. Maar hoofdpijn kan zó ontzettend veel oorzaken hebben, dat er geen algemeen advies te geven is. De één komt van z'n hoofdpijn af door naar een kaakfysiotherapeut te gaan omdat de hoofdpijn komt door spierspanning in de kaak, bij de ander helpt het om een andere anticonceptiepil te proberen, en weer een ander is gebaat bij psychologische hulp, of een combinatie. En zo zijn er nog minstens tien andere mogelijkheden. Dat is dus echt iets om met je behandelaar (huisarts?) te bespreken. Komen jullie er niet uit, dan is het wellicht een idee om naar één van de gespecialiseerd hoofdpijnpoli's in den lande te gaan. Je huisarts kan je doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als de huisarts niets lichamelijks kan vinden, zoek hij/zij het elders.
lichaam en geest zijn een, als je een probleem hebt laat het lichaam dat weten.

voorbeeld:
als kind wanneer ik ruzie had met mijn moeder, had ik onmiddellijk last van buikpijn en diarree.
als volwassene kwam daar regelmatig hoofdpijn voor in de plaats.
conclusie: mijn lichaam vertelde mij dat er iets aan de hand was !

jouw huisarts vermoedt bij jou iets anders dan lichamelijke oorzaken. nu komt de psycholoog om de hoek kijken, deze kan door middel van gesprekken er achter komen wat jou, misschien zelfs onbewust, dwars zit.

maak je geen zorgen, wees blij met de verwijzing.
ja, dit helpt echt, als je op vakantie geen last hebt, dan is het zeker de moeite waard om met een psycholoog te gaan praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmmm ik kan me voorstellen dat hij door jouw verhaal aan stress denkt, en je daarom idd doorstuurt om te kijken of een psycholoog achter de reden van je hoofdpijn kan komen. Maar het kan ook zijn om uit te sluiten dat het juist iets psygisch is.

Daarnaast kan het inderdaad ook zijn dat dit is omdat hij zelf geen medische reden heeft kunnen vinden.

Toch zou ik het even in de gaten houden. Indien de psyg er niet achter komt en je hebt de hoofdpijn nog steeds, gewoon weer terug gaan naar die arts! Het kan ook migraine zijn, en zelf weet ik dat elke migraine anders is. Hij kan je door verwijzen naar een neuroloog, die kan onderzoeken of het idd migraine is.

Zelf heb ik een hoofdpijndachtboek bijgehouden. Volgens mij kan je die googlen en dan invullen. Daarin schrijf je wanneer het begon, en stopte. Hoe het voelde, hoe jij je zelf voelde, of er iets gebeurd was recent, of je ergens stress over had, of je flitsen zag (noemen ze een aura) en ook wat je gegeten hebt. Bij mij begint het vaak bijvoorbeeld na het eten van chocola. Chocola is bijvoorbeeld dan een 'trigger'. Door het invullen kan je er achter komen wat er aan de hand is.

Succes en beterschap!