Wat zit er achter je navel en waar gaat dat naartoe?

Ik en een vriendin van mij vragen ons dit al heel lang af. Als je als baby in de buik zit heb je een navelstreng, waardoor je voeding krijgt en zuurstof, die navel streng verlies je, maar waar ging die heen en wat blijft ervan over, van wat er in je buik zit? En wat heb je dus als volwassene nog achter je navel zitten?

Toegevoegd na 2 dagen:
Wat zat er dan achter? En hoe en waneer 'lost' dat wat daarachter zit op dan?

Toegevoegd na 2 dagen:
En kun je vanaf je navel nog bij de binnenkant van je buik komen of is dat dicht? en is het schadelijk om erin te peuteren (niet dat ik dat doe)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.4K
sterredag
13 jaar geleden
mooie vraag hoor, nooit bij stil gestaan.

Het beste antwoord

Er zit niets meer achter dan de vetschort en het lijkt een verbinding met het buikvlies te hebben. In de navel peuteren geeft een onaangenaamgevoel daardoor. Net als het foramen ovale (een gat tussen de linker en rechter harthelft) verdwijnt de verbinding van de navel naar het bloedvatensysteem in het lichaam. Het lijkt op te lossen als iets wat niet meer nodig is. De natuur zit toch mooi in elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Goeie vraag, maar hij is hier al eerder gesteld. Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je navel is een litteken van wat ooit je navelstreng was. Er zit verder niets achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij werd als kind verteld,dat er achter je navel een schroefje zat, waar je nooit aan mocht komen,want dan vielen je billen er af! Gelukkig weet ik nu beter en kan ik je zeggen,dat je navel het restant van de navelstreng is, waarmee je ooit met je moeder verbonden was, toen je nog in haar buik verbleef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je navelstreng liep rechtstreeks in bloedvaten in je buik.
Het bloed in de navelstreng is ook van jou, niet van je moeder. In de placenta is de scheiding tussen jouw bloed en dat van je moeder (voor je geboorte) en daar werd voeding en zuurstof overgedragen die dan rechtstreeks in je bloed ging. Voor je geboorte werken je maag en longen nog niet.

De longen ontvouwen zich bij de geboorte. De navelstreng binden ze af (anders zou je dus veel bloed verliezen) en die verbinding met je bloed gaat dan verloren, en je houdt de navel over
amigo