Is iemand met 'lange tenen' of die snel op zijn teentjes getrapt is, een hoog sensitief persoon?

Ik ken iemand die erg snel boos wordt om het minste of geringste. Diegene vindt nu dat hij hoog sensitief is, want hij 'voelt zoveel'.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

makkelijk om dat te zeggen, dan ligt de schuld niet bij jezelf, maar je kunt er niets aan doen, want je bent nu eenmaal zo.
Hoog sensitief is nogal een vage uitdrukking.
Er wordt mee bedoeld dat je makkelijk gevoelens van anderen oppikt, prettige of minder prettige. Er wordt niet mee bedoeld dat je gauw op je teentjes getrapt bent. Zo iemand kun je niet sensitief noemen. Hooguit erg zelfsensitief. Ofwel zichzelf te belangrijk vinden
anneliez
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het snel boos worden heeft te maken met de omstandigheid dat de persoon niet goed weet om te gaan met zijn situatie. Dat sluit echter niet uit dat deze persoon niet hoog sensitief kan zijn.
Maar ook alleen snel prikkelbare mensen kunnen snel boos zijn zonder hoog sensitief te zijn. Prikkelbaar kun je worden door bijvoorbeeld een slechte nacht te hebben gehad of een burn out hebben of een depressie. M.a.w. het kan een oorzaak hebben dat je wat reactiever bent doordat je iets hebt meegemaakt wat je te veel is geworden.
Het onderscheidend verschil tussen prikkelbaar en hoog sensitief ligt denk ik meer in hoe je zonder bijkomende problemen was. Hoogsensitiviteit is vaak ook bij kinderen al waar te nemen zonder dat er bijkomende oorzaken/problemen te vinden zijn.

Conclusie: die persoon kán hoogsensitief zijn doordat hij altijd al meer voelt dan een ander. Maar hij kan ook gewoon wat gevoeliger zijn door een vergrote prikkelbaarheid opgedaan door andere klachten (zoals burn out etc. of onverwerkte verliezen).

Zie onderstaande link voor een uitgebreidere uitleg van HSP.