Zijn mensen met een donkere huidskleur ook moeilijker te prikken?

Bijv voor bloedprikken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je vanwege het vinden van de aders/bloedvaten?
anneliez
11 jaar geleden
IK denk dat dat wel meevalt. Bij bloedafname wordt ook gevoeld hoe de ader loopt, door hem even af te knellen. Ik ben niet donker, van huid, maar ik zie de ader vaak niet, maar ze prikken toch altijd goed.
anneliez
11 jaar geleden
he ik vergeet steeds, dat als je een antwoord begint met "ik denk" het door de mods als reactie gezien wordt. , mijn reacties worden nooit verplaatst omdat het antwoorden zouden zijn ;)

Antwoorden (2)

In sommige gevallen wel.
Maar wat bedoel je met "ook"?

Bij mensen met een donkere huidskleur is het aanprikken van bloedvaten voor bloed of infuus soms lastiger omdat hun aderen slechter zichtbaar zijn.

Dat geldt overigens ook voor baby's (veel babyvet)
en voor mensen met obesitas (dikke mensen)
en voor mensen die chemo krijgen ( aderen worden harder)
en voor mensen die al heel vaak geprikt worden.

http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2010/10/07/minder-kans-op-misprikken-met-de-giraf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de huidstructuur is steviger en de aderen zijn soms moeilijk te vinden (niet te zien).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huidstructuur steviger?
Daar zou ik graag een bron van zien.