Waarom doet de narcose vloeistof pijn?

Ben vorige week weer eens geopereerd. Het valt mij op dat zodra het goedje door het infuus komt mijn arm pijn gaat doen. Dan je keel longen en dan ben je weg. Hoe kan vloeistof nou pijn doen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Klopt, ik had dat ook. Propofol (Diprivan) en etomidaat (Hypnomidate) irriteren de aderen van binnenuit. Deze stoffen worden veelvuldig gebruikt als narcosemiddel. Injectie met deze stoffen is uitermate pijnlijk. De aderen worden voor injectie als het goed is verdoofd met lokale anesthetica zoals lidocaine. Soms krijg je gewoon te weinig lidocaine of ben je gevoeliger voor het gebruike anestheticum, dan kan het behoorlijk pijn doen.

Zo zal niet iedereen het ervaren Bailey, bij mij voelt het even koud aan en weg ben ik.

Bij mij was niet pijnlijk maar ook erg koud.

Dan hebben ze te snel na de lidocaine de propofol toegediend. Daar moet even wat tijd tussen zitten maar soms heeft de anesthesioloog een beetje teveel haast. Het kan ook zijn dat de volgorde verkeerd was, mogelijk heb je eerst spierverslapper, pas daarna lidocaïne en daarna propofol gehad, terwijl eerst lidocaine, dan pas spierverslapper en daarna de propofol hoort gespoten te worden. Meld dit!! Dan kan men daar rekening mee houden. de pijn komt omdat propofol sterk basisch is pH>>8 en nog niet voldoende verdund is door bloed terwijl de lidocaine nog niet goed ingewerkt was.

het meest gebruikte middel is propofol (etomidate wordt zelden meer gebruikt). Het is bekend dat dit pijnlijk kan zijn bij injectie. Daarom worden er verschillende methoden gebruikt om deze pijn te verlichten zoals met lidocaine, hetzij vooraf aan de propofol hetzij in de propofol gemengd. Ook dan kan het nog steeds gevoelig zijn. Vaak wordt ook eerst een sterke pijnstiller vooraf gegeven zoals alfenatnil/fentanyl of sufentanil die ook weer verlichting kunnen geven. de gevoeligheid van mensen speelt ook nog een rol. Een spierverslapper (meestal esmeron/rocuronium) is nog pijnlijker bij inspuiten, maar dit wordt eigenlijk alleen na het inslaapmiddel gespoten. Het is niet waarschijnlijk dat dit gebeurd is daar je dan ook snel slap wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100