als je onder de 18 bent en dood gaat, word de begrafenis dan vergoed?

Dus hoeft je moeder dan niks te betalen, of ligt het aan de doodsoorzaak? En kun je als je onder de 18 bent ook donor zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Je moeder moet je begrafenis betalen.
Als ze een verzekering heeft is (begrafenis verzekering) dan betaald de verzekering het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar meis, doe niets geks he!!!!
Ga naar je huisarts mocht je die gedachte hebben!!! Je bent nog veel te jong. Probeer hulp te krijgen.. Je komt dan vast uit de put
Of de begrafenis wordt vergoed (lees betaald door de Gemeente) heeft niks te maken met je leeftijd. Heeft te maken of er mensen/familie zijn die de begrafeniskosten willen/kunnen dragen. Ook de doodsoorzaak is niet van belang.

De minimumleeftijd om een donorcodicil te dragen is 12 jaar:
http://www.donorregister.nl/doc/pdf/Wilt%20u%20donor%20worden_22062.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een uitvaart moet altijd betaald worden, ongeacht hoe oud de overledene is.
De kosten van de uitvaart worden allereerst uit de erfenis van de overledene betaald.
Als de erfenis niet hoog genoeg blijkt te zijn om alle kosten te betalen, dan zegt de wet dat de ouders een zorgplicht hebben ten opzichte van hun kinderen en dat zij dus verantwoordelijk zijn voor het betalen van (het restant) van de kosten van de uitvaart.
Dit is anders als je een natura-uitvaartverzekering hebt. Dan vergoed de uitvaartonderneming de standaard-uitvaart. Als er dan nog extra kosten bijkomen (bijvoorbeeld voor de bloemen of een advertentie in de krant), dan moeten die gewoon betaald worden, ofwel uit de erfenis, ofwel door de ouders.

Je kunt vanaf 12 jaar donor worden, als je aan de voorwaarden voldoet (zie bron).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Degene die opdracht geeft tot de begrafenis, betaalt er ook voor. Dat geldt voor kinderen die hun overleden ouders laten begaven, maar ook voor ouders die overleden kinderen begraven.

Iedereen onder de 18 kan al donor zijn. Vanaf 12 jaar kan iemand zich als donor laten registreren