Niet.

Een prothese is een kunstmatige vervanging of correctie van een lichaamsdeel, orgaan, of onderdeel van een orgaan.

Een polsprothese zou dus een plastic pols zijn.
Die hoeft niet in het gips.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je bedoelt een gebroken pols, dan nog is het niet te zeggen.
Het hangt er van af waar de breuk zit,
hoe ernstig de breuk is,
of er bijvoorbeeld in pin in is gezet.
etc.

De pols is het gewricht dat wordt gevormd door de handwortelbeentjes in de hand en de twee onderarmsbotten; het spaakbeen en de ellepijp.

Over het algemeen geldt voor een simpele breuk een herstelperiode van 6 weken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Okee, een bron:
http://chirurgie.mmc.nl/patienten/behandelingen/armen_en_benen/gebroken_pols_kind

Hoe lang gips
Dit hangt af van de soort breuk. Bij een twijgbreuk is 3 weken voldoende. Bij een uitgebreidere breuk is 4 tot 6 weken meestal voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Polsprothese gaat wel degelijk in het gips hoor. Anders dan bij de heup of knie laat een polsprothese relatief snel los, en kan hij niet direct belast worden. (Trouwens, een polsprothese kun je sowieso niet zwaar belasten, ook na het herstel niet.)
Als je bedoelt dat je een polsfractuur hebt, dan varieert het - afhankelijk van de soort breuk - van 4 tot 6 weken.

Toegevoegd na 11 minuten:
Maar gaat het wel om een polsprothese, dan krijg je meteen na de operatie gedurende 1 week een gipsspalk om de pols en onderarm. Het is verstandig om de hand de eerste week na de operatie hoog te houden, eventueel ondersteund door een mitella of kussen. Dat is om te voorkomen dat je hand dik wordt. En je dient er rekening mee te houden dat je 4 tot 6 weken niet veel zelfstandig kunt doen.
Amadea
11 jaar geleden
Dat verschilt. In sommige ziekenhuizen gebruiken ze alleen één of twee weken een gipsspalk, anderen kiezen ervoor om na twee weken volledig onderarmgips nog zes weken een afneembare gipsspalk voor te schrijven. Het is nu eenmaal een operatie die niet heel vaak wordt uitgevoerd: vaak gaat kracht voor beweeglijkheid, dus kiest men voor een arthrodese (=vastzetten) mede ook doordat een polsprothese sneller los gaat zitten dan bijvoorbeeld een heup- of knieprothese. Als je dus de precieze nabehandeling wilt weten, moet je dat vragen aan je behandelend arts (orthopeed of plastisch chirurg/handchirurg). Sowieso is mijn ervaring dat bij grotere orthopedische operaties de nabehandeling erg kan verschillen per arts of per ziekenhuis, omdat het vaak ook afhangt van bijvoorbeeld het gebruikte fixatiemateriaal (bij arthrodese en weke-delen operaties) en het type prothese (bij gewrichtsvervanging).

De gipsperiode na een prothese is in elk geval minder lang dan na een arthrodese, dus dat scheelt alweer. Waar je bij een arthrodese kijkt naar minimaal 6 weken gips, denk je bij een prothese eerder aan één of twee weken, en soms alleen een gipsspalk. Daarna zul je afhankelijk van je situatie en het advies van je arts, vaak al voorzichtig beginnen met oefenen met de handtherapeut, waarbij je eventueel daarnaast nog een gipsspalk of een kunststof spalk gebruikt voor extra ondersteuning.