Ik ben 2 liter bloed verloren. Hoelang duurt dit ongeveer weer voordat dit allemaal is aangemaakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2L is veel. Bloedtransfusie?
Utrecht
11 jaar geleden
Lijkt me ook erg onwaarschijnlijk. Een volwassene heeft ongeveer 5 liter bloed. Iemand die daarvan 40% verliest zit niet meer achter een computer te typen (of het moet vanaf de intensive care zijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is niet onwaarschijnlijk blijkbaar! Ik ben net 2 dagen uit het ziekenhuis. Ben 19 jaar en heb een longoperatie gehad! De doktoren hebben het zelf gezegd. verder sport ik 4x 2uur per week. Op dit moment voel ik me ook zeer zwak en moe. Dus niks is onwaarschijnlijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/overig/duurt-lichaam-halve-liter-bloed.124724
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder uitleg best wel onwaarschijnlijk,
ook stoppen ze er in het ziekenhuis meestal wat terug in.
Of dat water (een zoutoplossing), bloedplasma of wat anders is weten we niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker niet onwaarschijnlijk, ik heb tijdens een kaakoperatie ook 1,5 - 2 liter bloed verloren, vervolgens ben ik ongeveer 2 dagen op de intensive care geweest. Ik kan me nog goed herinneren dat ik nog veel in bed kon, maar de eerste paar dagen kon ik in princiepe niet uit bed en op mijn voeten staan, pas na een week kon ik erg verslapt naar huis. Om echt weer op krachten te komen ben je idd al gauw anderhalf tot 2 maand verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u logos! Een reactie waar ik wat aan heb! Top!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oei dat is veel 2 liter maar niet onmogelijk,Je maakt me bang ik moet 3 wortels in kaak laten trekken,en dan meteen,implantaten,Ik weet dat je dan veel bloed kan verliezen,en ik heb al chronisch zware bloedarmoede en aldoor doodmoe ondanks de ijzerpillen.

Antwoorden (1)

Als je 1l bloed doneert staat dit als herstel

Het lichaam gaat na afname weer nieuw bloed maken. Het volume van het bloedplasma is na ongeveer 12 uur weer op het oude peil, het bloedplasma en de bloedplaatjes zijn binnen enkele dagen aangevuld, de rode bloedcellen zijn na enkele weken vervangen, en het ijzergehalte is na circa twee maanden hersteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
je doneert altijd maar en halve liter hoor, kan me ook niet voorstellen dat Jordy echt 2 liter verloren is, dan zat hij echt niet hier vragen te stellen.
2 liter is bijna de helft van de hoeveelheid die je hebt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal
Gelijk!! Zelf had ik ook het gevoel dat het een niet echte vraag was. Bedankt voor de andere info 1l is dus 0.5l