Komt mijn gebrek aan slaapbehoefte door een hoog ijzergehalte?

Ik ben bloeddonor, dus weet ik mijn waarden altijd. Ik heb altijd een hoog ijzergehalte (ca. 9). Kan dit de oorzaak zijn dat ik 5 a 6 uur per nacht slaap nodig heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag! Ik ben zeer geïntrigeerd. Als vegetariër ligt mijn ijzergehalte lager dan gemiddeld (maar nog steeds in orde, ik ben ook bloeddonor) maar zelf heb ik ook weinig slaap nodig. Slaapbehoefte neemt trouwens af met de leeftijd. Je bent nu 36, had je vroeger, op je 26e of 16e, minder slaap nodig? Of is het altijd al zo geweest?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja mijn hele leven al weinig slaap nodig. Maar als ik jouw reactie lees, is ijzergehalte niet perse een oorzaak! Ben ook benieuwd, legde opeens die link omdat mijn zus heel moe was en een te laag ijzergehalte bleek te hebben...

Antwoorden (1)

Waarom de ene mens meer slaapnodig heeft dan de andere heeft verschillende oorzaken. Jonge mensen slapen meer dan oude; erfelijkheid en de biologische klok zijn van belang. Om er achter te komen wat jouw natuurlijke slaappatroon is, zou je tijdens een periode zonder verplichtingen ( vakantie) 's avonds kunnen gaan slapen als je er behoefte aan hebt en dan te kijken wanneer je uitgerust wakker wordt. Een chronisch laag ijzergehalte in je bloed levert vermoeidheidsverschijnselen op, wat bij jou dus niet het geval zal zijn.Lees meer bij de bronnen.